• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
27
رئیس هیئت نجات غریق شهرضا:

شهرضا ۷۰ ناجی غریق دارد

  • کد خبر : 2024
  • 06 بهمن 1396 - 9:48
شهرضا ۷۰ ناجی غریق دارد
شنا از ورزش های سفارش شده در دین اسلام بوده و از نظر حضرت علی(ع) بهترین سرگرمی مؤمن به شمار می رود. شنا، از نظر آسیب‌پذیری یکی از کم خطرترین ورزش‌ها بوده و از مفاصل در برابر صدمات مفصلی محافظت می کند. شنا، انرژی مثبت شما را افزایش داده و استرس را از جسم دور می کند. این ورزش همچنین به کنترل فشار خون و سلامت قلب نیز کمک شایانی می‌کند. اما در این میان، شناگران به افراد مجربی نیازمندند تا در صورت حادثه و غریق، جان آنها را نجات دهند. این مسئولیت عظیم بر عهده ناجیان غریق گذاشته است.

در راستای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مهمان ویژه این هفته سیناخبر رئیس هیئت نجات غریق شهرستان شهرضا هستند:

سلام؛ لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مجتبی جعفری هستم کارشناس ارشد مدیریت ورزشی.

چکیده ای از سوابق خود را شرح دهید؟

دارای کارت نجات غریق درجه یک، مدرسی درجه سه نجات غریق و کارت مربی گری شنا درجه دو هستم و۱۹سال سابقه فعالیت حرفه منجی گری وسرناجی گری داشته و چند سال به عنوان مدیر استخر فعالیت داشته ام و هم اکنون به عنوان سرناجی مجموعه رویاهای آبی هستم.

در سال ۷۸ کارت نجات غریق خود را پس از طی مراحل لازم گرفتم و از سال ۷۹ در استخر دریا مشغول به کار شدم و از سال ۸۵ نیز پس از راه اندازی رسمی هیئت نجات غریق شهرستان به عنوان رئیس این هیئت مشغول به کار هستم.

مهم ترین دستاورد های هیئت نجات غریق شهرضا در دوران ریاست شما چه بوده است؟

تشکیل و تقویت چارت سازمانی متخصص و مجرب این هیئت از جمله تعیین رئیس، نائب رئیس، تشکیل کمیته مسابقات، کمیته غواصی و مشخص شدن اعضا و دبیران هر کمیته یکی از مهم ترین دستاورد های این هیئت در اوایل دوره ریاست من بوده است. علاوه بر این، با برگزاری کلاس های آموزشی متعدد و برنامه ریزی های مناسب، تعداد ناجیان شهرضایی نیز افزایش چشم گیری داشته به طوری که هم اکنون ۵۰ نفر آقا و ۲۰ نفر خانم به صورت فعال و غیر فعال در این هیئت وجود دارد و این در حالی است که پیش از این، تعداد ناجی غریق های شهرضایی از ۳ نفر تجاوز نمی کرد.

فعالیت های انجام شده در هیئت نجات غریق شهرستان را به صورت مختصر بیان کنید؟

منجیان غریق فعال این هیئت هر ساله به مسابقات استانی که به میزبانی اصفهان در شهرستان چادگان برگزار می شود شرکت کرده و رتبه های اول و برتر را از آن خود می کنند. امسال نیز در این مسابقات آمار حضور منجیان غریق شهرضا از دیگر شهرستان ها بیشتر بوده و رتبه اول و دوم مسابقات انفرادی از آن شناگران شهرضایی بود.

سال گذشته نیز هیئت  شهرستان به عنوان برترین هیئت از میان هیئت های دیگر شهرستان های استان برگزیده شده است.

با توجه به گسترش پارک های آبی به جای استخر های سنتی، در سال گذشته این هیئت میزبان برگزاری اولین دوره مدرسی پارک های آبی با حضور مدرسان درجه ۲ فدراسیون نجات غریق از کلیه استان ها و با تدریس استاد افشین کثیر معلم، آموزگار فدراسیون نجات غریق و عضو انجمن سلطنتی نجات غریق کانادا در استخر رویاهای آبی بود.

برگزاری اولین دوره لیگ مسابقات نجات غریق آقایان وخواهران به میزبانی هیأت نجات غریق شهرضا واستخر دریا نیز از دستاوردهای این هیأت می باشد که برای اولین بار در استان و این شهرستان برگزار شد.

وضعیت استخر های شهرضا و عملکرد آن ها چگونه است؟

هیئت نجات غریق وظیفه نظارت و بازرسی بر کار استخر و ناجیان است که در این خصوص همه موارد مربوط به استخر ها و ناجیان مورد تایید صلاحیت هیئت شهرستان و استان است. فعالیت هر دو استخر در حال حاضر در حیطه وظیفه این هیئت بسیار خوب است و امید است عملکرد آن ها روز به روز بهبود و گسترش یابد.

استخر رویاهای آبی دارای استخر استاندارد همراه با پارک آبی مناسب بوده  و یکی از بهترین استخر های استان است.

فعالیت های در دستور کار این هیئت چیست؟

تحقق شعار هر خانواده یک نجات غریق از مهم ترین فعالیت های در دستور کار ما بوده که در راستای آن تلاش می کنیم. اتفاقات ناگواری تا کنون برای خانواده ها افتاده که اگر کسی از اعضای خانواده مهارتی در شنا داشت می توانست از بروز اینگونه اتفاقات و تلخ شدن لحظات خوش جلوگیری شود؛ هیئت نجات غریق شهرستان در این راستا با سرمایه گذاری بر روی مدارس نجات غریق و جذب افراد جدید سعی در کاهش حوادث ناشی از عدم تسلط به مهارت شنا داشته است. هر چه تعداد ناجیان افزایش یابد از بروز حوادث و گاه از دست رفتن جان افراد جلوگیری می شود.

در این زمینه می طلبد تا افراد پس از شرکت در دوره های نجات غریق و اخذ کارت، همکاری لازم را با مجموعه های آبی داشته باشند و صرفا برای دریافت کارت نجات غریق در دوره ها شرکت نکنند تا بتوانیم کمبود نیروی انسانی در هیئت نجات غریق را جبران کنیم.

هم اکنون به دلیل شرایط فیزیکی و شخصی بانوان کمبود زیادی در تعداد ناجیان بانوان شهرضایی دیده می شود که می طلبد تا این مشکل با همکاری استخر ها و مربیان دوره های شنا بر طرف شده و تعداد ناجیان خانم نیز به حد مناسب برسد.

شناگران برای ورود به کلاس های نجات غریق باید چه مهارت هایی داشته باشند؟

قبل از ورود به این حرفه شناگر باید بر شنای کرال سینه، قورباغه و پای دو چرخه تسلط کافی داشته باشد؛ در بدو ورود به کلاس ها از شناگر تست گرفته شده تا در صورت اصولی بودن شنای او، در کلاس ها شرکت کند. پس از قبولی در تست ورودی، شناگر وارد سطح یک می شود؛ پس از قبولی در امتحان سطح یک، شناگر وارد سطح دو شده و پس ازموفقیت در آزمون های این دوره کارت نجات غریق را دریافت می کند.

چه نقطه قوتی در کار شما وجود دارد که خودتان به آن توجه دارید؟

از ویژگی های یک ناجی داشتن نظم، احساس مسئولیت، آراستگی ظاهری، خونسردی، مدیریت بحران در شرایط خاص و استرس، متانت و وقار بوده و من نیز خوشحالم که در این ۱۹ سال در این زمینه ها موفق عمل کرده ام و سرلوحه کارم این موارد بوده است زیرا این حرفه با حیات انسان رابطه مستقیم داشته و غفلت در این زمینه عذاب وجدان و پشیمانی به بار می آورد.

بزرگترین موفقیت و بزرگ ترین شکستتان در زندگی چه بوده است؟

تشکیل خانواده و ادامه تحصیلِ پس از آن تا مقطع کارشناسی ارشد مهم ترین موفق من در زندگی ام بوده است. اکنون هم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری پذیرفته شده ام اما به دلیل شرایط مالی نتوانسته ام ادامه بدهم. خوشبختانه در زندگیم شکست مالی نداشتم اما فوت پدرم در سال ۹۰شکست روحی بزرگی به من زده و تأثیر زیادی بر زندگیم داشت. درسال ۸۹ نیز در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شر کت کرده و قبول شدم اما با استخدام من به عنوان دبیر ورزش در این اداره موافقت نشد که این نیز یکی از دیگر شکست های من در زندگی بوده است.

درمورد مشکلات موجود در این شغل توضیح دهید؟

در ایران هنوز این حرفه به صورت یک شغل شناخته نمی شود؛ در این زمینه اقداماتی انجام شده اما هنوز به نتایج قطعی نرسیده است. بیمه تأمین اجتماعی و مزایای آن یکی از دغدغه های منجیان غریق است. مسئولیت ما در این شغل بسیار زیاد است اما امتیازات و اختیارات معیشتی برای ما بسیار کم است.

آیا فرزندی دارید که راه شما را ادامه دهد و آیا شما او را به این کار تشویق می کنید؟

بله. دو فرزند دارم. استعداد پسرم در شنا بسیار خوب است و می دانم که او نیز درآینده یک منجی غریق حرفه ای و موفق خواهد شد؛ به این رشته هم علاقه بسیار زیادی دارد؛ اختیار و انتخاب با خود او است و من فقط می توانم تجربه هایم را در اختیارش قرار دهم. این شغل به عنوان شغل اصلی برای یک مرد که رکن اصلی معیشت خانواده است نمی تواند پاسخگو باشد اما می تواند شغل فرعی مناسبی باشد.

چه توصیه ای به ناجی غریق های جدیدالورود دارید؟

اینکه صرفا برای داشتن کارت نجات غریق وارد این حوزه نشده و تا حد امکان و توانایی شان با هیئت نجات غریق همکاری داشته باشند و خصوصیات یک منجی غریق را که ذکر شد سرلوحه کار خود قرار دهند تابتوانند دراین حرفه موفق وپیروز باشند.

در هیأت نجات غریق شهرضا آقایان محمدرضا نیک اقبال، محمدرضا عدالت وپیمان گرامی وسرکارخانم معصومه کیانی به ترتیب به عنوان دبیر، مسئول کمیته غواصی، مسئول کمیته برگزاری مسابقات ونائب رییس این هیأت مشغول به فعالیت هستند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.