• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

روش‌های غلبه بر اضطراب امتحانات

  • کد خبر : 15675
  • 28 اردیبهشت 1402 - 10:47
روش‌های غلبه بر اضطراب امتحانات
سیناخبر- اضطراب امتحان می‌تواند یک مشکل واقعی باشد، اما احساس آمادگی رویارویی با این چالش می‌تواند اضطراب را در سطحی قابل کنترل نگه دارد.

طبق برنامه‌ریزی پیش رفته و حسابی درس خوانده‌اید. فکرمی‌کنید همه چیز روبه‌راه است. روز امتحان می‌رسد. برای رفتن به مدرسه آماده می‌شوید، اما حس می‌کنید که دارید یخ می‌زنید. نمی‌توانید وسایلتان را جمع‌و‌جور کنید و به سوالاتی که همین دیشب، پاسخ شان را می‌دانستید جواب دهید. اگر این حالت‌ها، وصف حال شما قبل از امتحان است به نظر می‌رسد «اضطراب امتحان» را تجربه کرده‌اید.

 چه کسی احتمال دارد اضطراب امتحان بگیرد؟

تمرکز روی چیز‌های بدی که ممکن است در امتحان اتفاق بیفتد، اضطراب امتحان را تقویت می‌کند. برای مثال اگر دائم از خود می‌پرسید «اگر همه چیز‌هایی را که می‌دانم فراموش کنم، چه می‌شود؟» اضطراب خود را تقویت می‌کنید. این افکار هیچ فضای ذهنی برای فکرکردن به سوالات امتحان باقی نمی‌گذارد. دانش‌آموزانی که زیاد نگران یا کمال‌گرا هستند بیشتر با اضطراب امتحان مشکل دارند. برای این افراد، قبول اشتباهاتی که ممکن است در جلسه امتحان مرتکب شوند یا گرفتن نمره‌ای کمتر از نمره کامل سخت است. در نتیجه بدون هیچ دلیل و معنایی به خود فشار می‌آورند و اضطراب امتحان در آن‌ها رشد می‌کند. همچنین دانش‌آموزانی که برای آزمون‌ها آماده نیستند، اما همیشه نتیجه برایشان مهم‌است، درگیر این اضطراب می‌شوند. اگر می‌دانید که آمادگی ندارید نگرانی برای عملکرد ضعیف، بی‌معنی است.

 چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

اضطراب امتحان می‌تواند یک مشکل واقعی باشد، اما احساس آمادگی رویارویی با این چالش می‌تواند اضطراب را در سطحی قابل کنترل نگه دارد. در ادامه می‌گوییم چطور می‌توان این کار را کرد.

از استرس به نفع خود استفاده کنید

استرس یک علامت هشدار و سیگنالی است که به شما کمک می‌کند برای اتفاقی که می‌خواهد بیفتد، آماده شوید. پس از آن به نفع خود استفاده کنید. به جای واکنش نشان‌دادن به استرس و ترس، شکایت یا نگرانی درباره امتحان با دوستان، رویکرد دیگری انتخاب کنید. بگذارید استرس به شما یادآوری کند که قبل از امتحان، خوب مطالعه کنید نه چیز دیگری.

کمک بخواهید

اگر حضور در امتحان شما را آن قدر تحت فشار قرارمی‌دهد که ذهن‌تان خالی می‌شود و همه پاسخ‌هایی را که می‌دانید، فراموش می‌کنید به احتمال زیاد سطح اضطراب امتحان شما نیاز به توجه بیشتری دارد. معلم، مشاور تحصیلی و خانواده می‌توانند افراد خوبی برای صحبت کردن درباره سطح اضطراب شما باشند.

آماده باش

بسیاری از دانش‌آموزان متوجه می‌شوند وقتی شروع به مطالعه بهتر یا منظم‌تر می‌کنند، اضطراب امتحان آن‌ها کمتر می‌شود که این موضوع منطقی است. هرچه مطالب را بیشتر بدانید اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت. داشتن اعتمادبه‌نفس در امتحان به این معنی است که پس از گذراندن لرزش‌های معمولی در لحظه اول، می‌توانید به‌آرامی به سوالات پاسخ دهید.

برای افکار منفی جایگزینی پیدا کنید

«من هرگز در تست‌زدن مهارت ندارم»، «اگر این مسئله را حل نکنم افتضاح می‌شود» و جملاتی شبیه این‌ها یعنی دارید به افکار منفی فکرمی‌کنید. این افکار را با پیام‌های مثبت واقعی مانند «من خوب مطالعه کرده‌ام و مطالب را می‌دانم؛ بنابراین برای امتحان آماده‌ام» جایگزین کنید.

اشتباهات را بپذیرید

اگر کمال‌گرا هستید یا به خودتان خیلی سخت‌می‌گیرید یادتان باشد مربی و معلم‌ها گاهی از اشتباهات به عنوان «فرصت‌های یادگیری» یاد می‌کنند. یادگیری تحمل شکست‌ها و اشتباهات کوچک مانند همان مشکلی که در امتحان ریاضی داشتید یک مهارت ارزشمند است.

مراقب خودتان باشید

به دنبال راه‌هایی برای آرام کردن خود در زمان اضطراب باشید. این راه برای بعضی افراد، ممکن‌است به معنای یادگیری یک تمرین تنفسی ساده باشد. انجام منظم تمرینات تنفسی (زمانی که استرس ندارید) به بدن کمک می‌کند تا این تمرینات را به عنوان سیگنالی برای آرامش ببینید.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=15675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.