• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
17

نفس انار شهرضا به شماره افتاده است

  • کد خبر : 2390
  • 20 آبان 1400 - 10:58
نفس انار شهرضا به شماره افتاده است
سیناخبر- با توجه به این که آفت کرم گلوگاه چندین سال است که گریبانگیر انار در کشور و شهرستان شهرضا شده، نفس انار به شماره افتاده است.

به گزارش روز پنجشنبه سیناخبر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: برای مبارزه با این آفت، مبارزه با سموم به تنهایی کافی نیست و مبارزه باید به صورت تلفیقی انجام شود.

امیر صفرپور افزود: مبارزه تلفیقی شامل مبارزه زراعی به صورت آبیاری و تغذیه منظم و مبارزه مکانیکی به صورت جمع آوری مکانیکی میوه های آلوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت: کرم گلوگاه انار از آفت های ماندگاری است که بیش از ۵ نسل در سال ادامه دارد و این موضوع مدیریت و کنترل جمعیت آفت را دشوار می کند.

احمدرضا رییس زاده گفت: مبارزه با آفت باید از فصل زمستان با جمع کردن و از بین بردن انارهای آلوده از سطح باغ ها شروع شده و با تغذیه، آبیاری و کوددهی مناسب در فصل بهار ادامه یابد.

همچنین مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: کرم گلوگاه ۲۰ و گاه تا ۷۰ درصد از محصول باغ های انار کشور را از بین می برد.

زهرا جلیلی مقدم اظهار داشت: پرچم زدایی، پاک کردن محل پرچم ها، پوشاندن تاج میوه و استفاده از دور کننده ها روش هایی است که به صورت ترکیبی در برخی باغ ها اجرا شده و میزان خسارت را تا حد زیادی کاهش داده است.

جلیلی مقدم افزود: مبارزه لکه ای با آفت فایده ای نداشته و باید همه باغ داران در کنار هم با رعایت بهداشت باغ به از بین بردن این آفت کمک کنند.

اکبر آهنگران، مدیر کل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور نیز گفت: روش پرکردن تاج میوه با چسب مخصوص به صورت پایلوت در برخی باغ ها اجرا شده و نتایج خوبی داشته و امیدواریم سال آینده این روش به صورت توصیه ترویجی در کشور اجرا شود.

کرم گلوگاه انار از آفات مهم درخت انار، پسته، انجیر و خرما است که به شدت خسارت زا می باشد. درخت انارمورد حمله آفات زیادی قرار نمی گیرد اما آفت کرم گلوگاه انار بسیار مهم است و باعث کاهش کمی و کیفی محصول می شود و احتمال انتقال میکرو ارگانیسم های بیماری زا را به میزبان افزایش می دهد و می تواند در زمان طغیان جمعیتش تا ۹۰درصد محصولات را از بین ببرد.

در استان اصفهان ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ انار وجود دارد و پیش بینی می شود امسال بیش از ۹۰ هزار تن انار برداشت شود.

در کل کشور ۸۹ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ انار وجود دارد و سالانه یک میلیون و ۱۰۰ تن انار تولید می شود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.