• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

شبکه‌سازی در سازمان‌های مردم‌نهاد اصفهان ضروری است

  • کد خبر : 5562
  • 09 خرداد 1401 - 11:15
شبکه‌سازی در سازمان‌های مردم‌نهاد اصفهان ضروری است
سیناخبر- مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: شبکه‌سازی و یکپارچه کردن سازمان‌های مردم نهاد به منظور ایجاد هم‌افزایی و تخصص در آن‌ها ضروری و لازم است.

به گزارش روز دوشنبه سیناخبر مسعود مهدویان‌فر در جلسه سازمان‌های مردم نهاد شهرستان شهرضا با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد بر این اساس شکل گرفتند که دولت در بعضی زمینه‌ها دخالت نکند و کار را به مردم بسپارد، اظهار داشت: قرار نیست نه دولت از سازمان‌های مردم نهاد مطالبه‌ای داشته باشد و نه این سازمان‌ها از دولت مطالبه داشته باشند.

مهدویانفر با بیان اینکه دولت تسهیل‌گر و بسترساز سازمان‌های مردم نهاد است، افزود: تشکیل قرارگاه فرهنگی و اجتماعی در شهرضا یک امتیاز مثبت است، دولتی بر سر کار است که مردمی است در همین راستا باید سمن‌های غیرفعال دوباره فعال شوند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه محسنین در اصفهان گفت: این سامانه کمک‌هایی را در ۵ حوزه ارزاق، سلامت و درمان، معیشت، مسکن و خانواده زندانیان ساماندهی می‌کند و ۴۰ خیریه به آن پیوستند، اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده و این امر در شهرضا اتفاق افتاده است و این شهرستان از مرکز استان جلوتر است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار تشکل مردم‌نهاد اعم از خیریه و غیر خیریه در استان فعال است، بیان کرد: فرماندار شهرضا رئیس شورای حمایت و توسعه از تشکل‌های مردم نهاد شهرستان است و تشکل‌هایی که از بهزیستی، ناجا، سازمان تبلیغات و ارشاد و مراکز نیکوکاری تحت تکفل کمیته امداد مجوز دارند همه باید روی پاشنه فرمانداری بچرخند و باید تابع ضوابط باشند.

مهدویانفر با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت شهرداری‌ها برای سازمان‌های مردم نهاد استفاده کرد، عنوان کرد: ایده‌ای به نام سمن سرا یا خانه تشکل‌ها چند سالی است که مطرح شده و جای آن در شهرضا خالی است باید مکانی به تشکل‌هایی که فاقد مکان هستند برای برگزاری جلسات واگذار شود و در این راستا می‌توان از ظرفیت شورا و شهرداری استفاده کرد.

وی با بیان اینکه شبکه‌سازی و یکپارچه کردن سازمان‌های مردم نهاد به منظور ایجاد هم‌افزایی و تخصص در آن‌ها ضروری و لازم است، ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های قانونی سازمان‌های مردم نهادی که کار مشابه دارند این است که می‌توانند ثبت شبکه کنند، مثلاً خیریه‌های درمانی یک شبکه می‌شوند و دولت از آن‌ها حمایت مالی می‌کند؛ ثبت شبکه در استان مغفول واقع شده است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند از ظرفیت حسینیه‌ها، مساجد و بقاع متبرکه استفاده کنند، گفت: مساجد و حسینیه‌ها نباید در سال در ایام محرم و صفر فعال باشند، در اصفهان برای افراد بی‌خانمان طرحی به نام خانه پدری اجرا شد که در مصلاها شب‌ها فضای مسجد را برای آن‌ها اختصاص می‌دهند، باید از ظرفیت‌های دینی و مذهبی برای نفع‌رسانی به مردم استفاده کرد.

مهدویانفر با بیان اینکه جشنوراه سمن‌ها در دهه فجر امسال برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در اصفهان با جهاد کشاورزی هماهنگی کرده‌ایم که در برخی از مقاطع خاص مانند ماه رمضان، سال تحصیلی و نوروز بعضی از اقلام را با تخفیف به خیریه‌ها بدهند.

سید امیر جعفری، فرماندار شهرضا در ادامه این جلسه گفت: فلسفه سازمان‌های مردم نهاد بهره‌گیری از ظرفیت مردم در حل مشکلات است و باید این حوزه گسترده شود و دولت باید نقشش را در اداره جامعه کم‌رنگ‌تر کند و از ظرفیت مردم برای حل مشکلات یاری بگیرد.

جعفری با بیان اینکه یکی از اهداف دولت سیزدهم مردمی سازی در حوزه‌های مختلف است، افزود: شهرضا خیریه‌های فعالی دارد و کار بسیار ارزنده‌ای در ۲ سال کرونا از سوی این سازمان‌های مردم نهاد انجام شد و کمک‌های بسیار زیادی در حوزه امداد، بهزیستی، عشایر و توسط خیران انجام شد و امروز جان مردم محافظت شده و فوتی‌ها به زیر ۱۰ نفر در کشور رسیده است.

جعفری با بیان اینکه در شهرضا سازمان‌های مردم نهاد برای افزایش مهارت و ارتقای دانش شهروندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی کم داریم، عنوان کرد: در حوزه قرارگاه فرهنگی ساماندهی مسائل فرهنگی و کنترل آسیب‌های اجتماعی با کمک مردم انجام می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه ظرفیت‌های عظیم مردمی در حوزه فرهنگ هنوز کامل به میدان نیامده‌اند، گفت: فلسفه سازمان‌های مردم نهاد کار اقتصادی و اشتغالزایی نیست، بعضی سازمان‌های مردم نهاد شعبه یک مرکز هستند و دفتر اصلی‌شان در تهران است و باید کمکی که مردم می‌کنند در خود شهر هزینه شود.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه دولت طرح‌های بزرگ در حوزه مسکن دارد، گفت: درصد قابل توجهی از مردم نیاز به مسکن دارند، ۱۵ هزار نفر در شهرضا برای جهش تولید مسکن ثبت‌نام کردند، انتظار می‌رود خیران در حوزه مسکن بیشتر کمک کنند.

جعفری با بیان اینکه در حوزه جمعیت کارهایی را در شهرضا آغاز کرده‌ایم و نیاز به مردمی‌سازی دارد، ادامه داد: رشد جمعیت جز با همکاری مردم و فرهنگ‌سازی سازمان‌های مردم نهاد میسر نمی‌شود و در محرومیت‌زدایی از محلات نیز نیازمند کمک سمن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه شبکه‌سازی سمن‌ها باید در شهرضا پیگیری شود تا موازی‌کاری انجام نشود، بیان کرد: اگر شبکه سمن‌ها ایجاد شود می‌توان اعتبارات را توزیع کرد و با هم‌افزایی سمن‌ها کارهای بزرگی انجام داد.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه در دهه فجر جشنواره سمن‌ها در شهرضا برگزار می‌شود، گفت: یکی از معضلات جدی مواد مخدر و برگرداندن افراد معتاد به بدنه جامعه است و نیازمند مهارت‌افزایی است و این کارها مغفول مانده است و باید سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه ورود پیدا کنند.

جعفری با بیان اینکه برای اوقات فراغت سمن‌هایی که طرح دارند، ارائه کنند تا از ظرفیت دستگاه‌های دولتی استفاده شود، بیان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیازمند کمک هستیم، حاشیه‌نشینی و مسائل اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی را تشدید کرده است و نیازمند کمک و طرح از سوی سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه هستیم.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=5562

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.