• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

روستایی که حفظ قرآن دغدغه اصلی اهالی آن است

  • کد خبر : 10511
  • 21 آبان 1401 - 11:32
روستایی که حفظ قرآن دغدغه اصلی اهالی آن است
سیناخبر- بر اساس منویات مقام معظم رهبری در برخی از استان ها و شهرستان ها اقدامات خوبی در راستای ترویج و توسعه فعالیت های قرآنی صورت گرفته است. یکی از آنها روستای سولار شهرضا است که با ۴۷۰ نفر جمعیت ۴۷ حافظ کل و ۲۰ حافظ جزء تربیت نموده است.

به گزارش روز شنبه سیناخبر کارشناس فرهنگی و دبیر قرارگاه فرهنگی شهرستان شهرضا در خصوص فعالیت های قرآنی روستای سولار شهرضا گفت: روستای سولار با ۴۷۰ نفر جمعیت و ۱۲۰ خانوار ۴۷ حافظ کل و ۲۰ حافظ جزء  قرآن دارد. این حافظان به عنوان مربی قرآن در روستاهای اطراف سولار در کلاس های مختلف روانخوانی، روخوانی و حفظ، قرآن تدریس می کنند. بیشتر این حافظان خانم و در گروه های سنی مختلف با مدرک تحصیلی مختلف دیپلم و دانشجو فعالیت می کنند.

محمد حسن سامع با اشاره به علت موفقیت این روستا در فعالیت های قرآنی اظهار کرد: اهالی روستای سولار افراد بسیار معتقد و مومن هستند، در واقع یک نوع سبقه مذهبی و دینی در این روستا نهفته است، دلیل دیگرش این است که روزی یک روحانی از شهرهای اطراف سولار متوجه عقاید دینی و باورهای قوی اهالی این روستا و توانمندی آنها در یادگیری مباحث قرآنی می شود بر همین اساس به همراه همسر خود به روستای سولار می رود و شروع به تدریس علوم قرآنی برای آنها می کند لذا این فعالیت قرآنی به مرور توسط خود اهالی روستای سولار ترویج و توسعه پیدا می کند به طوری که امروز یک خانواده سولاری سه حافظ کل دارد.

سامع در پاسخ به این سوال آیا روستای سولار به عنوان پایتخت قرآنی انتخاب شده است تصریح کرد: فعلا خیر، ولی نامه ای توسط مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج امور قرآن و عترت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مبنی بر ثبت روستای سولار به عنوان روستای قرآنی برتر ارسال شده است که مراحل عملیاتی آن در حال پیگیری است.

وی با اشاره به مزایای انتخاب روستای سولار به عنوان پایتخت قرآنی کشور افزود: عنوان «روستای برتر قرآنی کشور» برای اهالی روستای سولار بسیار مهم است. دیگر اینکه از لحاظ  حمایت های مالی و برطرف شدن بخشی از مسایل و مشکلات این روستا بسیار تاثیرگذار است.

کارشناس فرهنگی در خصوص شرایط جلسات خانگی قرآن در شهرضا بیان کرد: در خود شهرضا حدود ۱۲۰ جلسه خانگی قرآن داریم که بیشتر اینها گروه های فامیلی و دوستانه است. فعلا ۱۲۰ جلسه خانگی قرآن در این شهر شناسایی شده اند که قطعا آمار بیشتر از این تعداد هم است که هنوز شناسایی نشده اند. با توجه به اینکه در رفت و آمدهای فامیلی و دوستانه افراد بیشتر با هم انس می گیرند بر همین اساس به تلاوت قرآن هم در این مراسم ها و جلسات بیشتر توجه می کنند.

سامع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رمز ماندگاری جلسات خانگی قرآن در شهرضا چیست خاطر نشان کرد: خوشبختانه جلسات خانگی قرآن در شهرضا نه تنها کمرنگ نشده که افزایش هم یافته است. حکیم الهی قمشه ای یک چهره معروف در شهرضا است که تاییدی بر مذهبی بودن این شهر دارد.

کارشناس فرهنگی و دبیر قرارگاه فرهنگی شهرضا با اشاره به چگونگی گرایش کودکان به جلسات خانگی قرآن گفت: در صورتی که در برنامه های قرآنی و دینی جذابیت های لازم ایجاد شود، کودکان با توجه به فطرت پاکی که دارند بیشتر به این سمت گرایش پیدا می کنند. در شهرضا یک موسسه تحت عنوان «موسسه نشر علوم قرآن و عترت مدرسه القرآن» وجود دارد. این موسسه چندین شعبه در سطح شهر دارد که کلاس های آن در فصل تابستان بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

سامع اظهار کرد: این موسسه کلاس های تابستانی مختلف (کمک درسی، ریاضی، نقاشی، فوتبال، تکواندو، قرآن) برگزار می کند، شرط حضور دانش آموزان در این کلاس ها  شرکت در کلاس های قرآن است؛ ضمن اینکه این کلاس ها در طول سال فعال هستند ولی در فصل تابستان به دلیل فراغت بیشتر حدود هزار نفر ثبت نام می کنند و در کنار این کلاس ها برنامه های تفریحی مختلف مانند اردو و تور دوچرخه سواری دارند. به هر کدام از دانش آموزان یک مسئولیتی محول می کنند، یعنی خودشان هیئت راه اندازی می کنند، خودشان مسئول می شوند، خودشان مداح و امام جماعت بچه ها می شود. بر همین اساس استقبال زیادی از این کلاس در تابستان می شود. حدود شش مدرسه غیر دولتی قرآنی داریم،دانش آموزان دخترانه و پسرانه پایه اول تا ششم  ابتدایی علاوه بر درس هایی که در مدرسه می خوانند، کلاس مخصوص قرآن هم دارند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=10511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.