• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

روایتی از نبود خانه هنرمندان در شهر فرهنگ و هنر

  • کد خبر : 16098
  • 08 خرداد 1402 - 9:30
روایتی از نبود خانه هنرمندان در شهر فرهنگ و هنر
سیناخبر- وجود خانه هنرمندان لازمه گسترش فعالیت‌های هنری است، خانه هنرمندان با قابلیت‌های خود خواهد توانست در برقراری ارتباط مؤثر بین هنرمندان و مسئولان و همچنین در جهت پیشبرد اهدافشان که همان هنر متعالی است، موثر واقع شود.

به گزارش روز دوشنبه سیناخبر شهرستان شهرضا از فرهنگ غنی و سرشاری برخوردار است و عرصه‌های فرهنگی متعددی در آن وجود دارد که لزوم معرفی آن‌ها به مردم را دو چندان کرده است. فرهنگ و هنر غنی موجود در شهرضا نشان‌ دهنده بخش مهمی از فرهنگ و هنر کشور ایران است.

شهرستان شهرضا در زمینه‌هایی از قبیل تأسیس کتابخانه، چاپ و انتشار مطبوعات و آثار تألیفی، فعالیت تشکل‌های فرهنگی، هنری، هنرمندان و صنایع دستی جزو شهرهای مطرح کشور است.

این شهرستان به لحاظ سابقه فعالیت رسانه‌های مکتوب در مقایسه با بسیاری از شهرهای کشور جزو پیشگامان این عرصه به شمار می‌رود و این از مهم‌ترین مصادیق هویت فرهنگی این شهرستان است.

شهرضا از جمله شهرستان‌هایی است که نخستین دانشنامه شهرستانی را به اسم دانشنامه شهرستان شهرضا در کشور ایران رقم زد و در ۶ جلد به چاپ رسید.

خاک این دیار همواره ادبا، شعرا، علما، اطبا و بزرگانی که علوم سرآمد زمانه بودند را در دامان خود پرورده و به جامعه علمی و هنری ایران تحویل داده است. دو تن از آخرین نام‌آوران شهرضا در عرصه شعر و ادب پارسی، اساتید مسلم فن شعر آشفته و پریش بودند.

استاد بهرام سیاره متخلص به «پریش» ساعت ۸ صبح روز بیستم مردادماه ۱۳۹۰ در ۶۷ سالگی در شهرضا درگذشت و پدرش استاد قاسم سیاره متخلص به «آشفته» نیز ساعتی بعد در سن ۸۷ سالگی بدون آگاهی از مرگ فرزندش همسفر وی شد.

به راستی برای شناختن روحیات و استعدادهای پنهان و پیدای یک جامعه کدام دست‌مایه ارزشمندتر و گویاتر از آثار هنری گذشته و حال آن قوم وجود دارد؟ به قول اسلامی ندوشن«آنچه ایران را و روح ایران را بدان می‌توان شناخت در نظر من ۳ چیز است: در شعر، رباعی و در صنعت کاشی و قالی.»

اما چه زیباست نام هنرمندی که هنرش را پیشکش زمان می‌کند نه زمانه و استاد علی خدادادی که شهرت بوستان جاودانش نام شهرضا را تا آن سوی مرزها، پرآوازه کرده است.

فرش نقش برجسته بوستان با گل برجسته که با قرینه سازی حجمی در اندازه ۲۳۰.۱۵۰ سانتی متر از ابریشم و پشم بافته شده و دارای نقش شاه عباسی است، طراح آن استاد ارچنگ اصفهانی است.

در رثای هنرمندان شهرضا همین بس که نخستین نشان اعتبار هنر کشور با حضور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به مشهدی حسینعلی شبانپور شبان خوش‌صدای شهرضایی اعطا شد.

چلچراغ هنر، همایشی برای نکوداشت و همدلی هنرمندان پیشکسوت و جوان

جشنواره چلچراغ هنر، جشنواره‌ای که ۷ سال است با هدف معرفی و تجلیل از هنرمندان شهرستان شهرضا برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره چلچراغ هنر شهرضا با بیان اینکه همایش چلچراغ هنر برای نکوداشت اساتید قدیم و هم‌افزایی و همدلی هنرمندان پیشکسوت و جوان در شهرضا برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره از سال ۱۳۹۵ در شهرضا آغاز شد و از آن سال به بعد هر سال این جشن با هدف معرفی هنرمندان شهرضا برگزار می‌شود.

محمدعلی اباذری با بیان اینکه جشنواره چلچراغ هنر سبب توسعه فرهنگ و هنر شهرستان شهرضا می‌شود، افزود: با استفاده از این برنامه هنرمندان شهرستان شهرضا را در همه رشته‌های هنری معرفی می‌کنیم و این کار سبب ایجاد نشاط در بین هنرمندان می‌شود که به کارشان علاقمند شوند.

اباذری با اشاره به اینکه در این همایش بیش از ۲۵۰ نفر از اساتید رشته‌های مختلف هنری و ادبی شهرضا از سراسر کشور حضور داشتند، بیان کرد: این هفتمین همایش چلچراغ است که در شهرضا برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از جامعه هنری شهرستان شهرضا حمایت بیشتری از سوی مسئولان انجام شود، تصریح کرد: در رشته‌های موسیقی و خوشنویسی در سطح کشور اساتید شهرضایی داریم و این جایگاه جامعه هنری این شهرستان را می‌رساند.

دبیر جشنواره چلچراغ هنر شهرضا با بیان اینکه بعضی از صنایع دستی شهرضا به خارج از کشور صادر می‌شود و این شهرستان بیش از ۲۰ هزار هنرمند دارد، ادامه داد: مسئولان از هنرمندان دفاع کنند و یقیناً هنرمندان حدودی که باید رعایت کنند را رعایت می‌کنند.

اباذری با اشاره به نبود خانه هنرمندان در شهرضا گفت: دبیرستان سابق ۲۲ بهمن شهرضا را بازسازی کردند و قرار بود این مدرسه به هنرمندان اختصاص پیدا کند اما حتی یک کلاس هم به هنرمندان این شهرستان اختصاص پیدا نکرد.

وی با تأکید بر اینکه حداقل چند خانه قدیمی را بازسازی کنند و در اختیار هنرمندان قرار دهند، گفت: وجود خانه هنرمندان لازمه گسترش فعالیت‌های هنری است، خانه هنرمندان با قابلیت‌های خود خواهد توانست در برقراری ارتباط مؤثر بین هنرمندان و مسئولان و همچنین در جهت پیشبرد اهدافشان که همان هنر متعالی است، موثر واقع شود.

دبیر جشنواره چلچراغ هنر شهرضا خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان بودجه فرهنگی شهرداری شهرضا در حالی هزنیه شده است که هفته نامه شهرضا با سابقه بیش از ۲۵ سال به دلیل حمایت نکردن مسئولان تعطیل شد.

اباذری با بیان اینکه سایت شهرضا اینفو با ۱۵ سال سابقه متوقف شد، ادامه داد: برخی از کارگاه‌های هنر و صنایع دستی نیز به دلیل حمایت نشدن در حال بسته شدن هستند.

وی گفت: برپایی نمایشگاه با ۵۰۰ اثر از ۶۰ هنرمند شهرضایی در رشته‌های نقاشی، سفالگری، میناکاری و دیگر صنایع دستی بخش دیگری از این همایش بود.

 هنر در شهرستان شهرضا، ریشه‌ای کهن و غنی دارد و با وجود هنرمندان صاحب‌نام که از سرمایه‌های گرانبهای استان و کشور محسوب می‌شوند، باید بستر حمایت از آن‌ها را فراهم کرد.

 از هنرمندان باید در توسعه فرهنگی استفاده کرد و مسائل فرهنگی را در قالب و محتوای هنر جا انداخت تا به قابلیت‌های واقعی هنر دست یابیم. هرگونه فعالیتی که در جامعه بخواهد انجام گیرد، باید به فرهنگ و هنر توجه ویژه شود و از این رو همت دولت و مسئولان را می‌طلبد که برای شکوفا شدن استعدادهای هنرمندان قدم‌های مثبت و مؤثری برداشت و از این قشر حمایت کرد.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=16098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.