• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

تخریب در انتظار ساخت و سازهای غیرمجاز حریم و بستر رودخانه های شهرضا

  • کد خبر : 9076
  • 29 آذر 1400 - 8:50
تخریب در انتظار ساخت و سازهای غیرمجاز حریم و بستر رودخانه های شهرضا
سیناخبر- رئیس اداره منابع آب شهرضا با بیان اینکه اکثر ساخت و سازهایی که در حریم و بستر رودخانه شده، غیرمجاز بوده است، گفت: فروش اراضی در محدوده بستر رودخانه فروش مال غیر تلقی شده و با توجه به قانون احکام قضایی رفع تصرف انجام خواهد شد.

محسن رفیعی، رئیس اداره منابع آب شهرضا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا  با بیان اینکه ۱۵۰ کیلومتر طول رودخانه‌ اصلی در این شهرستان وجود دارد که برای ۱۲۰ کیلومتر آن نقشه حریم و بستر آن آماده شده است، اظهار داشت: در بحث حفاظت از حریم و بستر رودخانه چند مرحله کار به عهده وزارت نیرو گذاشته‌ شده که از همه مهم‌تر شناسایی حد حریم و بستر است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مشاور حد حریم و بستر رودخانه را برای شرکت‌های آب منطقه‌ای تعیین می‌کنند، افزود: بر اساس تخمین سیلاب ۲۵ ساله حد بستر رودخانه مشخص می‌شود، مرحله بعد نشانه‌گذاری حد حریم و بستر است که رودخانه‌های شهرضا هنوز نشانه‌گذاری نشده است و با اولویت روستاهای اسفرجان و هونجان این کار در دست اقدام است.

رفیعی گفت: یکی از مزیت‌های نشانه‌گذاری حد بستر رودخانه‌ها این است که در زمان ساخت و ساز حد بستر برای مالکان مشخص بوده و از بروز تخلفات پیشگیری می‌شود، مشخص بودن حد بستر از خرید و فروش اراضی با مالکیت عمومی پیشگیری کرده و سبب ضرر مالی خریدار نمی‌شود.

رئیس اداره منابع آب شهرضا با اشاره به اینکه تصرف بستر و حریم رودخانه از جمله مهم‌ترین عوامل بروز سیلاب و بروز خسارت‌ها و تلفات ناشی از سیل است، بیان کرد: امسال حدود ۸ کیلومتر از رودخانه‌های شهرضا با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را لایروبی شده و قرار است امسال شرکت آب منطقه‌ای بودجه‌ای را برای لایروبی رودخانه‌های شهرضا اختصاص دهد تا بتوانیم حدود ۳۰ کیلومتر دیگر از رودخانه‌ها را در سال جاری لایروبی کنیم.

وی با اشاره به آزادسازی تصرفات حد و بستر رودخانه‌های شهرضا عنوان کرد: ۲۳۰ مورد تخلف در طول رودخانه‌های روستاهای کهرویه، اسفرجان و هونجان شناسایی کردیم که به همه آن‌ها اخطار به صورت دیوارنویسی و کتبی داده شده است، ۱۵ مورد آزادسازی در سال ۹۸ انجام دادیم و آزادسازی ۸۰ مورد تصرف رودخانه مربوط به روستاهای هونجان و اسفرجان با دستور قضایی در سال جاری در دستور کار قرار دارد.

رفیعی با بیان اینکه بستر رودخانه طبق قانون مالکیت عمومی دارد و خرید و فروش املاک در محدوده بستر رودخانه، بستری که نقشه‌های آن توسط آب منطقه‌ای تهیه شده، غیرقانونی است، اضافه کرد: محدوده حریم رودخانه از لبه بستر مشخص می‌شود و برای رودخانه‌های شهرضا از ۸ تا ۱۲ متر حریم تعیین شده است، طبق قانون حریم رودخانه می‌تواند در مالکیت اشخاص باشد ولی تصرفات باید به صورتی باشد که حقوق ارتفاقی وزارت نیرو زیر سؤال نرود، حقوق ارتفاقی برای عبور و مرور و حفاظت از رودخانه و لایروبی رودخانه است و هرگونه ساخت و ساز و کاشت درخت و خاکبرداری با حقوق ارتفاقی وزارت نیرو  تعارض داشته و غیرمجاز تلقی می‌شود.

رئیس اداره منابع آب شهرضا با بیان اینکه شکایتی که می‌کنیم در محدوده بستر به عنوان تصرف عدوانی و فروش مال غیر است، افزود: در محدوده حریم وقتی ساخت و ساز شده باشد به عنوان رفع تصرف حریم و بازگرداندن حقوق ارتفاقی شکایت می‌کنیم؛ فروش اراضی در محدوده بستر رودخانه فروش مال غیر تلقی شده و با توجه به قانون احکام قضایی رفع تصرف انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مردم قبل از هر گونه خرید و فروش اراضی در مجاورت رودخانه به اداره منابع آب شهرضا مراجعه کنند، تصریح کرد: بارها مشاهده شده پس از صدور اخطار تصرف و ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه، مالکان متوجه ایراد قانونی آن شده و حتی با توجه عامدانه نبودن تصرف، با ضرر مالی مواجه می‌شوند.

رفیعی با بیان اینکه اکثر ساخت و سازهایی که در حریم و بستر رودخانه شده است، ساخت و سازهای غیرمجاز بوده است، گفت: نقشه‌های حریم و بستر رودخانه به ادارات ذیربط از جمله شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و جهادکشاورزی ارسال شده است و هنگامی که افراد برای اخذ مجوز ساخت و ساز در مجاورت رودخانه به این ادارات مراجعه کنند، آن ارگان‌ها ملزم هستند که از اداره منابع آب استعلام کنند و زمانی که ملک در محدوده حریم و بستر اعلام شود هیچ‌گونه مجوزی صادر نخواهد شد.

رئیس اداره منابع آب شهرضا ادامه داد: اعلام کردیم در طراحی طرح هادی روستایی و طرح جامع شهر حتماً حریم و بستر رودخانه‌ها در نظر گرفته شود چون پایه و اساس مجوزهایی که در آینده در محدوده روستاها و شهر صادر می‌شود، این نقشه‌ها است و باید آن را مدنظر داشته باشند و هرگونه ساخت و ساز مجاز را قبل از صدور مجوز آن‌هایی که مجاورت رودخانه است، استعلام کنند.

وی بیان کرد: اگر دهیاری‌ها ساخت و ساز غیرمجاز را مشاهده کنند باید در محدوده روستا اخطار دهند و به اداره آب شهرضا اعلام کنند تا وارد شویم و مراحل قضایی رفع تصرف را انجام دهیم.

رفیعی ادامه داد: رودخانه‌ها شریان‌های حیات‌بخش برای ادامه حیات بشر هستند، به طوری که امروز به دلیل افزایش تقاضا برای ساخت در زمین‌های حاشیه رودخانه‌ها و مجاری آبی، روند تعرض به این محدوده‌ها افزایش یافته است، این اقدام تهدیدی برای دسترسی به آب سالم و حفاظت از آن برای نسل‌های آینده محسوب می‌شود.

رئیس اداره منابع آب شهرضا خاطرنشان کرد: در راستای صیانت و حفاظت از رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها گروه‌های گشت و بازرسی این اداره به طور مدام در حال گشت‌زنی هستند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقدامات قانونی انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به راه‌اندازی سامانه یگان حفاظت منابع آب استان اصفهان، مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حیطه منابع آبی از جمله ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه و یا حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز در تمام ساعت شبانه روز با شماره تلفن ۳۸۴۸ تماس گرفته و تخلفات را اعلام کنند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=9076

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.