• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

با اجرای طرح توزیع الکترونیکی گازمایع در منطقه اصفهان، عرضه این فرآورده در حال ساماندهی می باشد

  • کد خبر : 14754
  • 30 فروردین 1402 - 11:36
با اجرای طرح توزیع الکترونیکی گازمایع در منطقه اصفهان، عرضه این فرآورده در حال ساماندهی می باشد
سیناخبر- مدیر منطقه اصفهان گفت: اجرای طرح توزیع الکترونیکی گازِ مایع، منافع دولت و مصرف‌کنندگان واقعی را توامان تامین، و عرضه این فراورده نفتی را ساماندهی و شفاف می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه سیناخبر  عبدالله گیتی‌منش، در این خصوص افزود: توزیع الکترونیکی گاز مایع از حدود سه سال گذشته با مصوبه هیات وزیران در کشور مطرح شد و اجرای آن با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است.طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع به‌منظور ساماندهی توزیع گاز مایع، شفاف سازی عرضه، شناسایی مصرف کنندگان مجاز گاز مایع، جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و تامین منافع مردم و دولت اجرا می شود.

گیتی منش با بیان اینکه با توجه به تاکید دستگاه‌های نظارتی، اجرای این طرح بطور مجدد با همراهی مسئولان ارشد کشوری و استانی در حال پیگیری است، اظهار داشت: در اجرای این طرح لازم است که متقاضیان و مصرف کنندگان گاز مایع در سامانه ” سدف ” (درخواست فراورده های نفتی) ثبت نام کنند.

وی با تاکید بر اینکه هدف دولت از اجرای این طرح در وهله اول شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی است، تصریح کرد: این کار مزیت‌هایی به همراه دارد از جمله اینکه برای مصرف کننده قیمت مصوب کپسول گاز مشخص می‌شود و به همان میزان باید در دستگاه کارتخوان عاملان توزیع، پرداخت شود بنابراین امکان عرضه با نرخ‌های متفاوت وجود نخواهد داشت.

مدیر منطقه اصفهان توضیح داد: گاز مایع با نرخ هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان به شرکت های توزیع کننده عرضه می‌شود و نرخ مصوب هر کپسول گاز ۱۱ کیلوگرمی برای مصرف کننده ۲۲ هزار تومان است اما این فرآورده نفتی با ارزش با نرخ‌های متفاوت در سطح کشور عرضه می شود که در شرایط حاضر و فقدان سامانه متمرکز، بطور عملی کنترلی در نحوه عرضه و شناسایی مصرف کنندگان وجود ندارد و شرایط سوءاستفاده را برای افراد سودجو فراهم کرده است.

گیتی منش با اشاره به اینکه برخی سودجویان، کپسول گاز مایع را تا چند برابر قیمت مصوب می‌فروشند، افزود: در زمان حاضر کنترل چندانی بر عرضه وجود ندارد و به‌همین دلیل یکی از اهداف اجرای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع، مدیریت و ساماندهی عرضه این فراورده نفتی و یارانه ای و شناسایی مصرف کنندگان واقعی است که می خواهند از یارانه قابل توجهی که روی این فراورده وجود دارد استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع در تبصره ۱۴ ماده بودجه ۱۴۰۱ مطرح شده و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز تسری یافته است، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، وزارت نفت و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مکلف به توزیع الکترونیکی گاز مایع هستند همانند شیوه ای که برای توزیع نفت سفید در سال های گذشته طراحی شد.

مدیر منطقه اصفهان با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح بالغ بر ۷۰۰ دستگاه های کارتخوان در اختیار عاملین توزیع قرار گرفته است و توزیع این فراورده با ایجاد زیرساخت بانکی و هماهنگی های انجام شده با بانک‌های عامل انجام می‌شود، اضافه کرد: یارانه قابل توجهی جهت عرضه داخلی گاز مایع توسط دولت منظور شده بنابراین شفافیت در عرضه که از اهداف مهم این طرح به‌شمار می‌آید، منطقی و ضروری است .

گیتی منش گفت: برخی از مصرف کنندگان گاز مایع در سطح استان توسط نواحی تحت پوشش ما شناسایی و به آنها ابلاغ شده است که همانند دیگر فرآورده های نفتی جهت تامین نیاز خود در سامانه سدف ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است برای برخی از مصرف کنندگان از جمله افراد فاقد پروانه کسب و کار هنگام ثبت نام در سامانه سدف مشکلاتی وجود داشته است، ادامه داد: مشکلات موجود احصا شده و همراه با پیشنهادهایی به ستاد شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ارسال شده است.

گفتنی است؛ مصرف روزانه گاز مایع در استان اصفهان حدود ۳۷۰ تُن است و حدود ۱۰ درصد از مصرف کنندگان گاز مایع خانوارهایی بدون گاز طبیعی هستند که آن برای پخت و پز مصرف می‌کنند و برای این خانواده ها سهمیه ماهانه چهار کپسول ۱۱ کیلویی در نظر گرفته شده است.

در پایان مدیر منطقه اصفهان تاکید کرد: اجرای موفق طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع نیازمند همراهی مسئولان کشوری و برخی دستگاه‌های اجرایی نظیر صنعت، معدن و تجارت و همراهی مردم است.

گاز مایع (LPG) از پروپان و بوتان تشکیل شده است که در حالت مایع نگه داشته می‌شود. این گاز به دلیل این که به سادگی قابل حمل و نقل است در بسیاری از مکان‌هایی که استفاده از منابع دیگر سوخت امکان‌پذیر نیست استفاده می‌شود از جمله در خانه‌ها برای اجاق گازها و وسایل گرمایشی، کارخانه‌ها برای سوخت کوره‌ها و مشعل‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی و تجاری و سوخت دوم برای خودروها.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=14754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.