• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7

امنیت امروز خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان از همه دوران‌ بیشتر است

  • کد خبر : 20561
  • 03 مهر 1402 - 12:26
امنیت امروز خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان از همه دوران‌ بیشتر است
سیناخبر- فرمانده گروه 22 توپخانه ارتش در شهرضا گفت: امنیتی که ما امروز در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و حفاظت از منافع ملت ایران داریم از همه ادوار تاریخی گذشته بهتر است.

به گزارش روز دوشنبه سیناخبر ۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر ادامه دارد.

هفته دفاع مقدس بیانگر خاطره‌های بیاد ماندنی از حماسه و دلاوری‌های مردم و رزمندگان اسلام در حفظ دستاوردها و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی ایران است. مقاومت جانانه مردم در هشت سال دفاع همه جانبه و تحمل سختی‌ها در مقابل هجوم دشمن متجاوز، موجب شد تا شاهد به زانو درآمدن دشمنان و عزت و سرافرازی امت مسلمان و استحکام حکومت ولایی و تمامیت ارضی کشور و حصول خودباوری در عرصه دانش، پژوهش، فناوری و نیل به اهداف بلند در سازندگی ایران اسلامی شود. بی گمان منشا این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها تبلور روح ایمان و وحدت در رزمندگان اسلام و در پرتو توجهات حق تعالی بوده است.

به مناسبت هفته دفاع مقدس با سرهنگ عبداله کیان‌نژاد فرمانده گروه ۲۲ توپخانه نیروی زمینی ارتش گفت‌وگویی را انجام دادیم که ضمن تشکر از ایشان، متن کامل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

در ابتدای گفت‌وگو دوران ۸ سال دفاع مقدس را شما چگونه تشریح می‌کنید؟

کیان‌نژاد: در دوران دفاع مقدس همه‌چیزِ کشور مورد تهاجم قرار گرفت؛ نه فقط مرزهای کشور، بلکه هویت ملی، نظام اسلامی کشور، انقلاب بزرگ ملت ایران و ارزش‌های فراوانی که این ملت بزرگ در مقابل چشم خود قرار داده بود، همه مورد تهاجم قرار گرفت. آنجا فقط رژیم بعثی صدام نبود که در مقابل ما قرار گرفته بود، در حقیقت یک جنگ عمومی و یک جنگ بین‌المللی علیه ملت ایران بود؛ ناتو، آمریکا و شوروی سابق به عراق کمک می‌کردند؛ ارتجاع عرب کمک‌های مالی و دلارهای نفتی خود را به‌سمت آنها سرازیر می‌کرد؛ تبلیغاتشان که در اختیار صهیونیست‌ها بود، در همه‌ دنیا، شب و روز به نفع آنها و علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کرد. در این معرکه عظیم، در این قیامت کبرا، نیروی عظیم ملت ایران، نیروی ایمان، مقاومت، اعتماد به خدا و نیروی متکی به روح‌الله و در صدر همه‌ آنها نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی ایران قیام کردند. قیام لله یعنی این. «اَن تَقوموا للهِ‌ِ مَثنی و فُرادی‌؛ قیام لله کردند، وارد میدان شدند»، از جان، نیرو و از توانایی خود بهره بردند.

شهریورماه ۱۳۵۹ همزمان با حمله رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی، مردم کشورمان به فرمان امام خمینی(ره) به واکنشی مقدس برخاسته و علیه دشمن متجاوز که از سوی جبهه گسترده‌ای از قدرت‌های جهانی پشتیبانی و تجهیز می‌شد، بسیج شده و در برابر دشمن سینه سپر کردند.

این رویارویی بی امان، هشت سال استقامت، ایستادگی، ایثار رزمندگان اسلام در برابر تمام قدرت‌های جهانی را در پی داشت. رزمندگان ایران اسلامی با الگوپذیری از قافله سالار کربلا و نهضت عاشورا به مقابله با دشمن متجاوز پرداختند و توانستند با حداقل امکانات، تنها با اتکا بر قدرت ایمان و اراده یکی از درخشان‌ترین و غرورانگیزترین قطعات تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زده و نگذارند یک وجب از خاک کشورمان به دست بیگانگان بیفتد.

 مقام معظم رهبری هم در بیانات خود دوران پرافتخار دفاع مقدس را یک نمونه‌ شایسته برای خودسازی، طرحی از عاشورای حسینی، دفاع از یک حقیقت مقدس و این جنگ را یک گنج بیان کرده‌اند که ذخیره‌ای تمام نشدنی است

حضرت امام خمینی(ره)، به عنوان پیر و مقتدای این میدان نابرابر در خصوص جنگ تحمیلی فرمودند «ایران برای خدا قیام کرده است، برای خدا ادامه می‌دهد و جز دفاع، جنگ ابتدایی با هیچ کس نخواهد کرد». مقام معظم رهبری هم در بیانات خود دوران پرافتخار دفاع مقدس را یک نمونه‌ شایسته برای خودسازی، طرحی از عاشورای حسینی، دفاع از یک حقیقت مقدس و این جنگ را یک گنج بیان کرده‌اند که ذخیره‌ای تمام نشدنی است و باید ارزش‌های دفاع مقدس ضمن مکتوب شدن به نسل‌های دیگر نیز منتقل شود.

به عنوان یکی از فرماندهان ارتش به نظر شما برجسته‌ترین دستاورد سال‌های دفاع مقدس در بعد نظامی چیست؟

کیان‌نژاد: بیش از چندین سال است که از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد. تمامی کفر و شرک جهانی در برابر ملت مظلوم ما صف کشیده‌اند. ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت تحمیل می‌کنند، اما هرچه بیشتر خصومت‌ورزی می‌کنند، کمتر نتیجه می‌گیرند. در هشت سال دفاع مقدس جهان انسانیت را در برابر اقیانوسی از معارف الهی، ایثار و ازخودگذشتگی ملت و آموزه‌های سترگ انسانی قرار دادیم و نشان دادیم برای حفظ اسلام جنگیدیم و این حقیقت در وصیت‌نامه شهدای جنگ تحمیلی به عنوان یک واقعیت تاریخی ثبت شد. ما در جنگ تحمیلی از اخلاق نظری به اخلاق عملی رسیدیم. عالمان و عارفانی را به جهان معرفی کردیم که ره صدساله را یک شبه طی و پایه‌های مکتب مقاومت در برابر قداره‌بندان تاریخ معاصر را پی ریزی کردند. هشت سال دفاع مقدس، یک قطعه طلایی در تاریخ ایران چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام است که نظیری برای آن نمی‌توان یافت. در هیچ مقطعی از تاریخ ایران سراغ نداریم که تمامی کفر در برابر تمامی اسلام قرارگیرد و فرماندهی جنگ به عهده یک فقیه عادل، یک مرجع فیلسوف شجاع و یک روحانی سیاستمدار چیره دست باشد.

ما آغاز کننده جنگ نبودیم و در این معرکه مظلوم واقع شدیم، اما دشمن را زمینگیر کردیم و نگذاشتیم به اهداف شوم خود برسد. جهان انسانیت جنگ ما را دفاع مقدس، جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا و جنگ ایمان و رذالت، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی درد دید و در کنار ملت ایران از این مظلومیت دفاع کرد.

خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است و تا ابد درس مقاومت به جهانیان داده است.

فارس: در ماه‌های آغاز جنگ تا رسیدن به مرحله عملیات‌های بزرگ چه مشکلات و چالش‌هایی پیش روی ارتش و فرماندهان آن بود و چه عاملی سبب شد تا حضرت امام(ره) فرماندهی کل قوا را از بنی صدر بگیرند و خود عهده‌دار این مسئولیت شوند؟

کیان‌نژاد: در ۸ سال جنگ تحمیلی سطوح دفاعی مختلفی را تجربه کردیم، در ابتدا یعنی قبل از آغاز رسمی جنگ حالت رصدی داشتیم اما هنگامی که عراق به کشور هجوم آورد، حالت دفاعی به خود گرفتیم و در انتهای جنگ حالت تهاجمی داشتیم. عدم وحدت فرماندهی یکی از بزرگترین مشکلات ابتدا جنگ بود، همانطور که نیروهای یک فرمانده باید از دستورات او اطاعت کنند، خود فرمانده نیز باید به فرمانبران خود اعتماد و پیشنهادات و نظرات آنان را قبول و بررسی کند. در زمان جنگ باید وضعیت دشمن به خوبی بررسی و تحلیل شود اما چون این کار توسط افراد مناسبی صورت نمی‌گرفت و بسیاری از نیروهای ارتش و سپاه قصد تفهیم به بنی صدر را داشتند، موفق نشدند. پس از شکست‌های مکرر در جبهه‌های جنگ و اعتراضات گسترده علیه بنی صدر، حضرت امام(ره) فرماندهی کل قوا را از بنی صدر گرفتند و خود عهده‌دار این مسئولیت شدند و در نخستین اقدام نیز دست شهید صیاد شیرازی، فرمانده ارتش و محسن رضایی، فرمانده سپاه را در دست هم گذاشتند و رفع مانع کردند. در هنگامه جنگ با کمبود سلاح و تجهیزات نظامی مانند تانک، فشنگ و اسلحه مواجه شدیم بنابراین برای حل این مشکل امام(ره) فرمودند«شما خیلی بیشتر امکانات دارید بروید داخل کوه‌ها را بگردید»، اطلاعات امام(ره) بسیار کامل بود و امکانات زیادی در زاغه مهمات داخل کوه‌ها بود و در پی این خبر در روند جنگ پیشرفت بسیاری رخ داد. در تحقیقاتی که در ابتدای جنگ صورت گرفت، انقلابیون متوجه شدند سرمنشأ مشکلات کشور ما در سفارت آمریکاست و برخی از نیروهای ضدانقلاب و دشمنان نیز در این مرکز فعالیت می‌کردند، در این هنگام سفارت و لانه جاسوسی به وسیله دانشجویان پیرو خط امام(ره) و به دستور رهبر معظم انقلاب تسخیر شد و مسئولان سفارت را به گروگان گرفتند، این مسأله تا جایی اهمیت داشت که امام(ره) فرمودند این انقلاب دوم از انقلاب اول بزرگتر بود.

اگر بخواهیم مروری بر نقش و حضور رزمندگان گروه در سال‌های دفاع مقدس داشته باشیم، درخشان‌ترین فصل از این حضور را چه می‌دانید؟

کیان‌نژاد: حضور گروه ۲۲ توپخانه در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور به قبل از شروع تجاوز دشمن بعثی برمی‌گردد که این گروه برابر طرح‌های نیروی زمینی ارتش و بنابر نیاز به حضور یک گروه توپخانه قوی در دفاع از کشور و مرزهای جنوبی در مقابل تجاوز احتمالی دشمن بعثی از محل پادگان کنونی در شهرضا و بلافاصله پس از انتقالش از کازرون به سمت مناطق جنوب عزیمت و از همان سال ۱۳۵۸ تا خاتمه جنگ و پس از آن با حضور خود در مناطق عملیاتی مختلف و شرکت در تمامی عملیات‌های دفاع مقدس از جمله ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، کربلا، نصر، والفجر برگ‌های زرینی را در دفتر حماسه و دفاع به ثبت رسانده و در طول این دوران با تقدیم بیش از ۲۳۳ شهید و  321 جانباز و ۲۸ آزاده به نظام مقدس جمهوری اسلامی پایبندیش را به ارزش‌های والای انسانی و الهی این نظام به اثبات رسانده است.

اجازه کوچک‌ترین خطایی را به دشمنان نمی‌دهیم

با عنایت به توانمندی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سال‌های بعد از دفاع مقدس در شرایط امروز سهم این نیرو در مولفه تامین امنیت ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کیان‌نژاد: امروز با قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دشمن فکر تعرض را هم نمی‌تواند بکند و اکنون هیچگونه تهدیدی برای ما متصور نیست. دشمنان قسم خورده کشورمان، امنیت، اقتصاد و فرهنگ ایران اسلامی را نشانه گرفته‌اند و ما با اقتدار در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستاده‌ایم و اجازه کوچک‌ترین خطایی را به دشمنان نمی‌دهیم.

اولین و مهم‌ترین اصل در نیروی زمینی، ولایت‌مداری است که طبق آن، تمامی برنامه‌ها در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری انجام می‌شود. اصل عدالت محوری و شایسته سالاری از دیگر اصول مهم این نیرو است و تمام انتصاب‌ها و ملاک ارزیابی ما برای فرماندهان در راستای عمل به این سه اصل است.

حفظ، مراقبت شبانه‌روزی و تأمین امنیت مرز‌ها، اولویت مهم و اصلی در نیروی زمینی ارتش است و همه ما موظف به دفاع از تمامیت ارضی کشور هستیم.

 با حضور مقتدر نیرو‌های مسلح در مرز‌های کشور، هیچ دشمنی توانایی تهدید و آسیب به امنیت کامل مردم ایران اسلامی ندارد.

موفقیت‌های ارتش در زمینگیر کردن متجاوز و تثبیت قوای مهاجم در یک سال و نیم آغاز تجاوز رژیم بعثی عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کیان‌نژاد: جنگ ۸ سال دفاع مقدس یک فصل بسیار مهم در تاریخ ایران است و ارتش ایران در این جنگ عملکرد بسیار حسابرسی‌پذیری داشت. ارزیابی موفقیت‌های ارتش در این جنگ می‌تواند به صورت گسترده‌تر و جزئی‌تر انجام شود. برخی از راهکارهای معمول برای ارزیابی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

۱٫ ایجاد معیارها و شاخص‌های ارزیابی: می‌توان برای ارزیابی عملکرد ارتش، معیارها و شاخص‌هایی مانند افتخارات نظامی، قوت نظامی، جنگنده‌ها، تلفات دشمن، نبرد‌های برنده و دیگر عواملی که می‌توانند موفقیت ارتش را نشان دهند، ایجاد کرد.

۲٫ مشاهده و تحلیل تاریخی: با تحلیل تاریخی جنگ ۸ سال دفاع مقدس، می‌توان اقدامات، تاکتیک‌ها، استراتژی‌ها و پیروزی‌های ارتش در طول این جنگ را بررسی کرد. منبعی که بتواند تجربه‌ها و اقدامات ارتش را به طور کامل و دقیق توصیف کند، بسیار ارزشمند است. همچنین می‌توان از نظرات و شاهدان عینی استفاده کرده و دیدگاه‌های مختلف را مطالعه کرد.

۳٫ ارزیابی عملکرد مشترک: پیروزی‌ها و موفقیت‌های ارتش در جنگ ۸ سال دفاع مقدس به شدت وابسته به همکاری و ارتباط نیروهای نظامی و دیگر عوامل مرتبط است. بنابراین، ارزیابی موفقیت‌های ارتش باید شامل بررسی عملکرد مشترک با سایر نیروهای نظامی، درجه‌بندی همکاری و هماهنگی واحدهای مختلف و ارزیابی اثربخشی آنها باشد.

۴٫ ارزیابی تحولات پساجنگ: بعد از پایان جنگ، تحولاتی مانند بازسازی، توسعه نیروهای نظامی، بهبود فناوری بر روی اقتصاد و عملکرد ارتش تأثیرگذار است. به همین دلیل، باید به این تحولات پساجنگ نیز توجه کرد و نقش آنها را در ارزیابی موفقیت‌های ارتش در نظر گرفت.

ارتش و سپاه آماده جانفشانی و اجرای منویات و مأموریت‌ها هستند

چه تحلیلی از همکاری و رابطه بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه ارتش و سپاه دارید؟

ارتش و سپاه به منزله یک لشکر واحد الهی تا ظهور حضرت ولی عصر(عج)، در رکاب نایب آن حضرت، آماده جانفشانی و اجرای منویات و مأموریت‌ها هستند و با تکمیل حلقه‌های همکاری و هم‌افزایی ارتش و سپاه، قدرت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات، به سطح بی‌نظیری در منطقه و جایگاه کم‌نظیری در دنیا ارتقا پیدا خواهد کرد. امنیتی که ما امروز در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و حفاظت از منافع ملت ایران داریم از همه ادوار تاریخی گذشته بهتر است و خدای نعیم را به این دلیل خاضعانه شاکر هستیم.

رمز پیروزی در عملیات‌های غرورآمیز یک‌دل شدن نیروهای مسلح بود

اینکه ارتش توانست عملیات‌های بزرگی از جمله عملیات ثامن‌الائمه(ع) را انجام دهد و سپس این عملیات‌ها پی در پی با موفقیت پیش رفت، دلیلش چه بود؟

کیان‌نژاد: «حصر آبادان باید شکسته شود» این فرمانی بود که در ۱۴ آبان ماه ۱۳۵۹ توسط فرماندهی کل قوا حضرت امام(ره) خطاب به نیروهای مسلح به‌ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر شد. بر اساس این فرمان، لشکر ۷۷ ثامن‌الائمه، مسئول این عملیات شد.

قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش در اهواز در خرداد ماه ۱۳۶۰ طرح عملیاتی ضربت را پیرو فرمان صادره رهبر کبیر انقلاب تهیه و ماموریت اجرای آن به لشکر ۷۷ واگذار شد و سرانجام این عملیات در ساعت یک بامداد ۵ مهرماه ۱۳۶۰ با رمز «نصرمن‌الله و فتح قریب» آغاز شد و بعد از ۲ روز نبرد موفقیت‌آمیز به پایان رسید.

پس از شکستن حصر آبادان نیز با روحیه‌ای مضاعف عملیات‌های موفقیت‌آمیز بسیاری انجام شد که بدون شک رمز پیروزی در همه این عملیات‌های غرورآمیز یک‌دل شدن نیروهای مسلح در پی فرمان امام و روحیه ‌خودباوری در رزمندگان ارتش اسلام بود.

 اصلی‌ترین عوامل این پیروزی ایمان، نوع رهبری و فرماندهی و اتحاد ملت و گستره مردمی در دفاع مقدس بوده است که در واقع، سه ویژگی اساسی و منحصربه فرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده‌اند. ما در این جنگ هشت ساله، یک پیروزی مطلق به دست آوردیم. ما که جنگ را شروع نکرده بودیم که بگوییم فلان جا را می‌خواستیم بگیریم، نتوانستیم، پس ناکام شدیم. قضیه‌ این نبود. قضیه این بود که دشمنی به ما حمله کرده بود و می‌خواست بخشی از خاک ما را بگیرد؛ همه‌ دنیا هم به او کمک کردند؛ ما هم مردانه ایستادیم؛ ناکام شد و بینی‌اش به خاک مالیده شد و برگشت. انقلاب اسلامی حفظ، تثبیت و تداوم پیدا کرد و استراتژی عراق در تهاجم به جمهوری اسلامی ایران با شکست روبرو شد.

امروز در بین نیروهای مسلح وحدت رویه و همبستگی داریم

تفاوت‌های اساسی نیروهای مسلح ایران با سایر ارتش‌های جهان در چیست؟ و ویژگی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران را تشریح بفرمایید؟

کیان‌نژاد: امروز ارتش و نیروهای مسلح ایران در تمامی عناوین آن ارتشی مقتدر و قدرتمند است، به‌ویژه اینکه از پشتوانه مردمی بالایی و استقلال برخودار است. این در حالی است که بسیاری از ارتش‌های جهان از استقلال نظامی برخوردار نیستند یا اساساً مانند آنچه که در زمان شاه اتفاق افتاد در مدیریت کامل مستشاران آمریکایی قرار دارد. نکته مهم درباره ارتش و نیروهای مسلح ایران این است که این نیروها از قابلیت مهم انتقال حوزه مأموریت و تغییر آن برخوردار هستند. به‌عنوان مثال در عین آمادگی در عرصه‌های نظامی در دروان جنگ این قابلیت و توانایی در زمان صلح نیز وجود دارد که در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و خدمات عمومی حضور داشته باشد.

از این رو نیروهای مسلح ایران در هر حادثه‌ای مانند حوادث غیرمترقبه و اخیراً بحران کرونا حضور گسترده و تأثیرگذار دارد. ارتش ایران یک ارتش معنوی و اخلاقی است و البته برخوردار از توان نظامی و تجهیزات پیشرفته که همه در داخل تولید شده است. امروز نیروهای مسلح ایران، علاوه بر برخورداری از عنصر معنوی و عنصر اعتقادی در زمینه تجهیزات نظامی و نیز توانمندی‌های جدید قدرتمند هستند. آنان در کنار این توانمندی‌ها از عنصر مهمی به نام ادبیات شهادت برخوردارند که نه آنها را دچار فرسایش می‌کند و نه خسته. اگر چه دستاوردها و موفقیت‌های نظامی بی نظیر و گسترده‌ای در این دوران چهار دهه داشته است؛ اما این موضوع را به‌عنوان یک اصل برای خود قرار نداده است و هدف اصلی ارتقای گفتمان مقاومت اسلامی و نیز حمایت از تمامیت ارضی، منافع ملی و اسلامی است. مردم پشتیبان ارتش هستند و ارتش در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با مردم بود و این یکی از پشتوانه‌های اساسی و ویژگی خاص ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

دومین ویژگی ارتش، داشتن فرمانده آگاه به زمان، مجتهد و مرجع تقلید است و در هیچ جای دیگر دنیا فرمانده‌ای با این ویژگی‌ها پیدا نمی‌شود.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را برعهده دارند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره نقش اصلی و تعیین کننده در شورای عالی دفاع داشتند و امروز داشتن چنین فرمانده عالی مقامی در رأس نیروهای مسلح برجستگی این نیرو است.

امروز در بین نیروهای مسلح وحدت رویه و همبستگی داریم که از ویژگی‌های دیگر ارتش جمهوری اسلامی است.

بزرگ‌ترین افتخار ما تبعیت از رهبری است

روحیه ولایتمداری و تبعیت کامل ارتش از رهبری نظام چه در زمان امام(ره) و چه در زمان رهبری فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای، از چه چیزی نشأت گرفته است؟

کیان‌نژاد: اقتدار امروز نیروهای مسلح کشورمان در سایه پایبندی به ارزش‌ها و در سایه رهبری آگاه، هوشیار و انقلابی به دست آمده است. روحیه خودباوری کنونی در میان اجزای مختلف نیروهای مسلح از جمله در میان پرسنل ونیروی زمینی به واسطه انقلاب اسلامی به وجود آمده است. امروز بزرگ‌ترین افتخار ما تبعیت از رهبری و پیروی از خون پاک و مطهر شهدای انقلاب اسلامی است که موجب شده تا انسجام، وحدت و برادری در میان آحاد ملت ایران وجود داشته باشد. توانایی‌های امروز در میان قوای مسلح به ده‌ها و صدها برابر دوران دفاع مقدس رسیده و هیچ دشمنی قادر به دست‌درازی به منافع ملت ایران نیست.

مهم‌ترین رمز موفقیت نیروهای مسلح تبعیت از فرامین فرماندهی معظم کل قوا است. آنچه باعث شد فتح خرمشهر رقم بخورد روحیه جهادی، عزم راسخ، توکل به خدا و نگاه به آرمان‌های والای انقلاب اسلامی ایران بود، امروز نیز اگر می‌خواهیم در عرصه‌های مختلف صاحب پیروزی و موفقیت شویم باید به این عوامل توجه ویژه داشته باشیم. تمام کارکنان نیروهای مسلح در بیعت با امام راحل و مقام عظمای ولایت فرماندهی کل قوا پایدار هستند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص نیروی زمینی چه نوآوری‌هایی در دوران پس از انقلاب اسلامی داشته است؟

کیان‌نژاد: بعد از جنگ با تکیه برتجربیات ارزنده‌ای که از جنگ به دست آمده بود این خودباوری ادامه یافت و نتیجه این شده است که امروز ما صاحب ارتشی عاری از هرگونه وابستگی هستیم.

نمونه‌هایی از پیشرفت‌های ارتش امروزه تولید رادارهایی که بدون انتشار امواج امروز می‌توانند ریز پرنده‌هایی با سطح مقطع بسیار کم را کشف و ردیابی کنند

نمونه‌هایی از پیشرفت‌های ارتش امروزه تولید رادارهایی که بدون انتشار امواج امروز می‌توانند ریز پرنده‌هایی با سطح مقطع بسیار کم را کشف و ردیابی کنند که این پیشرفت‌ها نمونه‌هایی است که به دست متخصصان داخلی و ارتشی انجام گرفته است.

 ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتشی است که فقط شاید ظاهرش با سایر دیگر ارتش‌ها یکی باشد اما باطن آن کاملا متفاوت است دکترین نظامی ارتش ما امروز آرمان‌ها و اعتقادات ما هستند که در عرصه دفاعی به صورت متفاوت از دکترین نیروهای مسلح سایر کشورها شکل گرفته است.

ارتش ایران هشتمین نیروی بزرگ نظامی بر اساس تعداد نفرات است

اگر بخواهیم ارتش جمهوری اسلامی ایران را از نظر تسلیحات، تجربه، امکانات و دیگر موارد تاثیرگذار، با دیگر ارتش‌های جهان مقایسه کنیم، الان ما در چه جایگاهی قرار داریم؟

کیان‌نژاد: ارتش ایران هشتمین نیروی بزرگ نظامی بر اساس تعداد نفرات، چهاردهمین ارتش پرتعداد بر اساس رتبه جهانی(بدون احتساب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و با ۲۵۳۱ تانک، نهمین دارنده تانک نظامی و با ۴۰۶ فروند کشتی، چهارمین ناوگان دریایی بزرگ در جهان است و بزرگ‌ترین سازمان نیروی مسلح در غرب آسیا است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=20561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.