• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16
مدیر انجمن سفال شهرضا تشریح کرد:

افزایش تعرفه بیمه کارگران بر صنعت سفال تبعات ناگواری دارد

  • کد خبر : 6040
  • 21 خرداد 1401 - 9:25
افزایش تعرفه بیمه کارگران بر صنعت سفال تبعات ناگواری دارد
سیناخبر- مدیرعامل انجمن سفال و سرامیک شهرستان شهرضا گفت: در سال‌های اخیر بعضی دستگاه‌های متولی نه تنها کمک یا حمایتی در این حوزه نکردند بلکه حتی مشکلاتی برای ادامه فعالیت هنرمندان سفالگر ایجاد کردند.

به گزارش روز شنبه سیناخبرمحمدحسین بهاری اظهار کرد: با توجه به اینکه هنر سفالگری دارای قدمت تاریخی بالایی است و همین‌طور در ساخت آن از مواد اولیه با قیمت کمتری استفاده می‌شود، بین هنرمندان و نسل جوان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همین امر باعث شده است بسیاری از هنرمندان به‌ویژه زنان به سمت تولید آثار سفالی و سرامیکی سوق پیدا کنند.

بهاری افزود: علاقه مردم نسبت به سال‌های گذشته برای تهیه و خرید محصولات سفالی افزایش پیدا کرده است و نکته‌ای که باید مد نظر داشت مردم هم به محصولات تزئینی و هم به محصولات کاربردی علاقه دارند و نمی‌توان گفت مردم فقط به استفاده یکی از این دسته‌بندی محصولات علاقه دارند. البته طبیعی است که هر فردی علاقه داشته باشد که یک محصول هر دو جنبه کاربردی و تزئینی را باهم داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت هنر سفالگری و هنرمندان این رشته هنری در این شهرستان، تصریح کرد: در سال‌های اخیر برخی دستگاه‌های متولی به دنبال سد راه برای ادامه فعالیت هنرمندان سفالگر کشور به‌ویژه شهرستان شهرضا بوده‌اند.

مدیرعامل انجمن سفال و سرامیک شهرضا ادامه داد: هنرمندان سفالگر در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی در این رشته روبه‌رو شده‌اند و هر سال دریغ از سال گذشته که این مشکلات رفع شود. به عنوان نمونه نرخ گازبهای سفالگرها هفت تا هشت برابر افزایش پیدا کرده است که این افزایش قیمت برای سفالگرها بسیار زیاد است و همین امر باعث می‌شود که بسیاری از کارگاه‌های تولید سفال تعطیل شوند و یا مانند وضع کنونی بسیاری از کارگاه‌ها با نصف ظرفیت اقدام به تولید سفال کنند.

بهاری با اشاره به اینکه در چند سال گذشته تعرفه بیمه کارگران شاغل در بخش سفال از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: معافیت سهم کارفرما که طبق قانون هیئت وزیران که سال ۶۱ تصویب شد که متأسفانه این قانون را تأمین اجتماعی نقض کرده و تعرفه را به ۳۰ درصد افزایش داده است. هر چقدر سفالگرها و انجمن سرامیک و سفال شهرضا پیگیر رفع این نقض قانونی بودند ولی به نتیجه نرسیدند، حتی نسبت به این نقض به دیوان عدالت اداری کشور شکایت شد ولی قاضی‌ها با این موضوع سلیقه‌ای برخورد کردند.

وی ادامه داد: همین افزایش تعرفه بیمه کارگران شاغل در بخش سفال باعث شد بسیاری از کارگاه‌های سفال نتوانند نیروی جدید جذب کنند یا بسیاری از کارگاه‌های سفال اقدام به تعدیل نیروهای خود کنند.

مدیرعامل انجمن سفال و سرامیک شهرضا با اشاره به اهمیت تغییر دیدگاه برخی متولیان امر نسبت به صنایع دستی به‌ویژه هنر سفالگری، گفت: متأسفانه دیدگاه متولیان امر به هنر سفال، گل‌بازی و فعالیتی با رویکرد اوقات فراغت است در صورتی‌که صنعت سفال می‌تواند برای هر کشوری ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

بهاری اظهار کرد: هیچ حمایتی از هنر سفالگری در کشور به‌ویژه شهرستان شهرضا نمی‌شود و بعضی دستگاه‌های متولی نه تنها کمک به توسعه این هنر نمی‌کنند، بلکه مشکل به مشکلات این رشته هنری اضافه می‌کنند.

وی گفت: متأسفانه صنایع دستی و توسعه آن در اولویت نیست، سال‌ها است که نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی حتی در هفته صنایع دستی برگزار نمی‌شود و حتی یک مقام ارشد در نمایشگاه صنایع دستی حضور پیدا نمی‌کند اما در مقابل شاهد هستیم در بعضی نمایشگاه‌ها همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب علاوه بر حضور مسئولان ارشد کشور، تمام رسانه‌های کشور به طور ویژه به پوشش اخبار این نمایشگاه اقدام می‌کنند.

به گفته مدیرعامل انجمن سفال و سرامیک شهرضا، تا زمانی که این‌گونه اقدامات در حوزه صنایع دستی کشور اتفاق نیفتد، نباید انتظار داشت که مردم به صنایع دستی اهمیت دهند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=6040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.