• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

آموزش، فرهنگ سازی و ارتقای مصونیت از اولویت های حوزه پدافند شیمیایی كشور است

  • کد خبر : 7692
  • 15 مرداد 1401 - 9:23
آموزش، فرهنگ سازی و ارتقای مصونیت از اولویت های حوزه پدافند شیمیایی كشور است
سیناخبر- معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند شیمیایی کشورگفت: آموزش، فرهنگ سازی و ارتقای مصونیت از اولویت های حوزه پدافند شیمیایی كشور است.

به گزارش روز شنبه سیناخبر احمد اکرمی در سمینار آموزشی پدافند غیرعامل شیمیایی که در شهرک صنعتی رازی برگزار شد، با بیان اینکه رفاه و آسایش یک کشور به شدت وابسته به زیرساخت‌های حیاتی آن است، اظهار داشت: از آب آشامیدنی تا حمل و نقل و از انرژی تا سیستم های مالی و اقتصادی، خدماتی هستند که باید از آنها محافظت شود.

وی ادامه داد: واژه زیرساخت حیاتی به زیرساخت هایی اطلاق می شود که تخریب و یا اختلال در عملکرد آنها تاثیرات جبران ناپذیری از جنبه امنیت ملی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی برای یک کشور خواهد داشت.

اکرمی با بیان اینکه حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی به مجموعه عملیات‌های مرتبط با آگاهی و پاسخ در مقابل حوادث ناگهانی درگیر کننده زیرساخت‌های حیاتی اطلاق می‌شود، توضیح داد: زیرساخت‌های حیاتی شیمیایی بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد کشور و متشکل از مراکز شیمیایی متعددی است که به صورت یک مجموعه با یکدیگر در تعامل بوده و وظیفه تولید، ذخیره، انتقال و استفاده از مواد شیمیایی که عملکرد طیف گسترده ای از زیر ساخت ها بر اساس آن است را برعهده دارد.

به گفته معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند شیمیایی کشور برقراری امنیت در زیرساخت‌های شیمیایی نیازمند هوشیاری و مراقبت بخش دولتی و خصوصی در مقابل تهدیدات موجود و روبه رشد است.

وی تصریح کرد: آموزش، فرهنگ سازی و ارتقای مصونیت از اولویت های حوزه پدافند شیمیایی كشور است.

اکرمی با بیان اینكه ذیل سازمان پدافند غیرعامل كشور ۸ قرارگاه تخصصی عملیاتی، سایبری، زیستی، شیمیایی، مردم محور، كالبدی، اقتصادی تشكیل شده كه همه این قرارگاه ها متناسب با نوع و جنس تهدیدات اقدامات و برنامه های خاصی را در كشور انجام می دهند گفت: قرارگاه پدافند شیمیایی براساس منشاء مواد و پیامدهای ناشی از مواد یك سری اقدامات در راستای صیانت از مردم و حفظ محیط زیست و مصون سازی محیط زیست در لایه های امنیتی، ایمنی و دفاعی انجام می دهیم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند شیمیایی کشور تصریح كرد: قرارگاه دو رویكرد دارد اول اینكه مردم را چگونه آگاه كند كه نسبت به مسائل در بحران، بحران ساز نشوند و دوم اینكه مدیران و مسئولان را نسبت به سانحه، تهدید یا حادثه ای كه ممكن است در آن بخش صورت بگیرد آگاه كنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که برخی از تهدیدات شیمیایی استفاده از مواد شیمیایی تأثیرگذار بر سلامت انسان است گفت: امروز استفاده بی‌رویه از مواد و سموم شیمیایی در کشاورزی مانند کودهای غیراستاندارد باعث عوارضی مانند بلوغ زودرس و افزایش ناباروری در کشور شده‌است که قرارگاه شیمیایی با استفاده از فناوری‌های نوین از دانشگاهیان خواسته تا کودهای شیمیایی که پایه حیوانی دارند را تولید و برای استفاده کشاورزی قرار دهند تا کمترین آسیب به محصولات کشاورزی و مردم را داشته باشد.

 اکرمی تصریح کرد: یکی دیگر از تهدیدات استفاده از کلر در گندزدایی آب است که در تمام دنیا به‌عنوان گندزدا در مراحل اولیه یا ثانویه گندزدایی آب استفاده می‌شود ولی بعد از جنگ جهانی اول و سال دوهزار و ۲۰ در جنگ حلب سوریه که از کلر علیه مردم استفاده شد به مسئولان آب و فاضلاب توصیه‌شده که از روش‌های نوین گندزدایی استفاده کند که در این روش گندزدایی با کلر با الکترولیز نمک طعام انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=7692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.