• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

آفت انار برای اولین بار در کشور در شهرضا مهار می‌شود

  • کد خبر : 7984
  • 29 مرداد 1401 - 11:05
آفت انار برای اولین بار در کشور در شهرضا مهار می‌شود
سیناخبر- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: برای اولین بار در کشور در شهرستان شهرضا طرح مدیریت تلفیقی کرم گلوگاه انار در قالب پایلوتی عمومی در سطح ۲۶ هکتار از باغات انار شهرضا به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش سیناخبر امیر صفرپور با اشاره به اصلاح نظام اقتصادی کشور اظهارداشت: با اصلاح اقتصادی و هدفمندی یارانه‌ها در استان اصفهان و شهرستان‌های آن همچون تمامی استان‌های کشور اکیپ‌ها و تیم‌های بازرسی اصناف، صنعت و معدن و نیز جهادکشاورزی در بازار حضور یافته و بر قیمت‌ها و کالاها نظارت می‌کنند.

صفرپور افزود: یکی از کالا‌های مورد هدف هوشمندسازی یارانه‌ها، گندم، آرد و نان است، دولت هم در قالب هوشمندسازی و ساماندهی یارانه گندم و آرد به این موضوع ورود کرده که گام اول عملیاتی شدن این طرح، هوشمندسازی توزیع و فروش نان است.

وی با اشاره به اضافه شدن کارگروه آرد و نان به جهاد کشاورزی شهرضا گفت: در گام اول نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در واحد‌های نانوایی است که یارانه از طریق این دستگاه‌ها برای مردم محاسبه و پرداخت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه با توجه به کاهش منابع آبی و ضرورت تغییر الگوی کشت و ارزش افزوده بالای آن در شهرستان شهرضا کشت گیاهان دارویی دنبال می‌شود، بیان کرد: سودآوری و درآمد بسیار گیاهان دارویی نشان از این دارد که از این ظرفیت می‌توان به عنوان راهی برای رشد اقتصادی بهره برد، به همین دلیل توسعه کشت گیاهان دارویی در شهرضا به عنوان یکی از اولویت‌ها است.

صفرپور با اشاره به اینکه امسال در ۶۵ هکتار از مزارع شهرستان شهرضا گیاهان دارویی از جمله زیره سبز، زعفران و گل محمدی کشت شده است، گفت: سعی کردیم با توجه به محدودیت منابع آبی کشت محصولات جالیزی در شهرضا محدود و با روش آبیاری تیپ انجام شود تا در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی شود.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت منابع آبی توسعه گلخانه‌ها در شهرستان شهرضا دنبال شده است، عنوان کرد: در حال حاضر مساحت گلخانه‌ها در شهرضا ۸۲ هکتار است که از این سطح ۸.۳ هکتار آن به تولید نشأ، ۷۱ هکتار به تولید انواع محصولات سبزی و صیفی و ۲.۷ هکتار به تولید گل و گیاه زینتی اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه در کشت نشا در مصرف آب بسیار صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: شهرستان شهرضا در کشور جزو بزرگترین تولیدکنندگان نشأ است و در جنوب کشور حرف اول را می‌زند و بیشتر نشأهای تولید شده به استان‌های جنوبی کشور ارسال می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه جو مالتینگ برای تولید مالت در شهرضا کشت می‌شود، اضافه کرد: کشت جو مالتینگ توجیه اقتصادی دارد و کشت آن در مرکز و جنوب کشور با شهرضا شده و کارگاه تولید بوجاری بذر هم ایجاد شده است.

 صفرپور با بیان اینکه تولید مالت در استان همدان انجام می‌شود، گفت: امسال ۴۸۰ هکتار جو مالتینگ در حومه و دشت پرزان شهرضا کاشته و به طور میانگین ۸ هزار ۳۰۰ کیلوگرم محصول جو از هر هکتار برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه شهرضا اولین تولیدکننده محصول انار در استان اصفهان است، خاطرنشان کرد: امسال در ادامه روند اجرای طرح ipm باغات انار، برای اولین بار در کشور در شهرستان شهرضا طرح مدیریت تلفیقی کرم گلوگاه انار در قالب پایلوتی عمومی در سطح ۲۶ هکتار از باغات انار شهرضا به مرحله اجرا درآمده که با توجه به بازدیدهای انجام شده وضعیت خسارت آفت در باغات مذکور نسبت به سایر باغات و سال گذشته شرایط بهتری دارد.

 وی عنوان کرد: طرح‌های زیادی در خصوص بررسی کارایی روش‌های کنترل آفت کرم گلوگاه انار از ۵ سال پیش در شهرضا آزمایش شد که در نهایت روش پوشش‌گذاری تاج میوه انار با ماده پاینار بهترین کارایی را داشت که امسال به صورت پایلوت عمومی در سطح ۲۶ هکتار از باغات انار شهرضا به مرحله اجرا در آمد.

 صفرپور بیان کرد: بخشی از دستورالعمل مدون شهرستان درخصوص مدیریت کرم گلوگاه انار شامل، طرح جمع‌آوری میوه‌های آلوده، مسدود کردن تاج میوه‌های درجه یک با ماده پاینار، آبیاری و تغذیه صحیح و مدیریت علف‌های هرز است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=7984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.