• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

۲ منطقه به کانون‌های سالَک‌خیز استان اصفهان اضافه شد

  • کد خبر : 7768
  • 20 مرداد 1401 - 9:42
۲ منطقه به کانون‌های سالَک‌خیز استان اصفهان اضافه شد
سیناخبر- کارشناس مسئول بیماری "سالَک" مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: ۲ منطقه جدید شامل چوپانان در شهرستان نایین و محدوده امامزاده علی اکبر(ع) شهرستان شهرضا به کانون‌های سالک‌خیز استان اضافه شده است.

به گزارش روز پنجشنبه سیناخبر “سالَک” یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامدهای ناگوار این بیماری است؛ اصفهان از استان‌های سالک خیز کشور است.

جواد رمضانپور افزود: با توجه به شناسایی موارد جدید ابتلا به سالک در این مناطق و بررسی های کارشناسی انجام شده، این مراکز به جمع کانون های مهم سالک خیز استان اصفهان اضافه شد و تعداد کانون های سالک خیز به ۹۱ مورد رسید.

رمضانپور درباره چگونگی انتقال عوامل بیماری زای سالک به این مناطق توضیح داد: با وجودیکه  منطقه چوپانان در فاصله ۲ تا سه ساعتی اصفهان قرار دارد بررسی ها نشان می دهد که انتقال مقداری کود از منطقه ورزنه به چوپانان بمنظور پسته کاری باعث سرایت این بیماری شد زیرا در این محموله کود، پشه ناقل سالک وجود داشته است.

وی با بیان اینکه با انتقال این محموله کود به چوپانان، انگل سالک به این روستا هم رسید، خاطرنشان کرد: از جمعیت حدود ۸۰۰ نفری این روستا، حدود ۸۰ نفر در سال گذشته به سالک مبتلا شدند.

رمضانپور با اشاره به اینکه محدوده امامزاده علی اکبر (ع) شهرضا در سال های گذشته از مناطق پاک سالک بود، تصریح کرد: این منطقه در ۲۰ کیلومتری جنوبی نصرآباد جَرقویه قرار دارد و موش سالک از آنجا به سمت منطقه امامزاده علی اکبر(ع) مهاجرت و انگل و پشه سالک را با خود به آنجا منتقل کرده است.

وی تاکید کرد: ما نگران سرایت این بیماری به مناطقی مانند خور و بیابانک و دهاقان هستیم و حتی ممکن است به مرکز کلانشهر اصفهان نیز کشیده شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۷ پیش بینی می شد که بیماری سالک به نقاط پاک استان نیز کشیده شود، گفت: اقدامات کارشناسی نشده که دور از رصد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است باعث انتشار این بیماری در برخی مناطق و افزایش آمار ابتلا می شود بطوریکه سال گذشته بدلیل ساکن شدن جمعیتی در یک منطقه، تعداد قابل توجهی از آنها به سالک مبتلا شدند که همین امر در افزایش آمار تاثیر بسزایی داشت.

رمضانپور با بیان اینکه پارسال با وجود همه اقدامات و فعالیت های انجام شده برای کنترل سالک، آمار ابتلا به حدود سه هزار نفر در استان اصفهان رسید، افزود: این آمار به اوج سال های گذشته نرسید اما برخی اقدامات غیر قابل پیش بینی و خارج از رصد و کنترل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در آن تاثیر داشت.

وی با تاکید بر اینکه بیماری سالک قابل ریشه کن شدن نیست اما باید مهار شود و کاهش یابد، خاطرنشان کرد: اجرای برنامه کنترل و مبارزه با بیماری سالک از سال ۸۷ توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باعث شد تا آمار ابتلای پنج هزار تا ۶ هزار نفری در سال به ۲ هزار تا سه هزار نفر کاهش یابد اما اگر این برنامه رها شود، افرادی که در مناطق سالک خیز ساکن هستند و تا کنون اجازه ندادیم که بطور طبیعی به این بیماری مبتلا شوند، بطور عمده با آن درگیر خواهند شد و این بیماری همه گیر می شود.

وی با اشاره به شناسایی حدود ۱۵۰ کانون سالک در استان اصفهان، افزود: ۹۱ کانون از بقیه مهمتر هستند و ما از پارسال کار مقابله با مخازن بیماری را از شعاع ۵۰۰ متری مناطق مسکونی به شعاع یک هزار متری گسترش دادیم که باعث افزایش هزینه های کار تا چهار برابر شد.

کارشناس مسئول بیماری سالک مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه تخصیص اعتبارات کافی و به موقع برای اجرای برنامه عملیاتی مقابله با سالک تاثیر بسزایی در موفقیت آمیز بودن این اقدام دارد، گفت: ما برای اجرای برنامه عملیاتی کنترل سالک در سال ۱۴۰۱ از اسفند پارسال شروع به کار کردیم اما هنوز اعتبارات لازم طبق برنامه، تخصیص نیافته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا کنون در این زمینه به خوبی فعالیت کرده است، ادامه داد: لازم است اعتبارات مورد نیاز برای مقابله با بیماری سالک به موقع در اختیار این دانشگاه قرار گیرد.

رمضانپور با تاکید بر اینکه کنترل بیماری سالک به همکاری همه بخش ها نیاز دارد، تصریح کرد: ما در حوزه سلامت می توانیم بیماران را درمان کنیم و مردم را آموزش دهیم اما مبارزه با مخازن و بهسازی محیط جزو شرح وظایف ما نیست و مجموعه هایی مانند استانداری، فرمانداری ها، بخشداری ها، شهرداری ها، اداره های منابع طبیعی و محیط زیست و رسانه ها باید به میدان بیایند.

وی با اشاره به اینکه مسائلی مانند تغییر دولت ها و ساختارها نباید در اجرای برنامه کنترل بیماری سالک خللی وارد کند، خاطرنشان کرد: ما از سال ۸۶ تا ۹۶ توانستیم آمار پنج هزار موردی ابتلا به سالک را به حدود یک هزار نفر در استان برسانیم که از نظر سازمان بهداشت جهانی در حد معجزه بود.

این کارشناس همچنین به طرح تحقیقاتی تولید واکسن سالک اشاره و اضافه کرد: از سال ۹۵ بر روی این طرح در کشور کار شده و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز از سال ۹۷ وارد فرایند این تحقیقات شده است که نتایج آن رضایت بخش بوده و امیدواریم هرچه زودتر تکمیل و بعنوان یک واکسن موثر در کشور استفاده شود.

اصفهان یکی از استان‌های سالک خیز کشور به ویژه از نوع روستایی است که مناطقی مانند اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان (مناطق جنوب و جنوب شرق)، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر با این پدیده مواجه هستند.

سال گذشته نزدیک به سه هزار مورد ابتلا به سالک در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (به جز کاشان و آران و بیدگل) ثبت شد که حدود ۲ هزار مورد آن مربوط به شرق شهرستان اصفهان بود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=7768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.