• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
14

چگونه ادویه سالم را تشخیص دهیم؟

  • کد خبر : 11427
  • 23 آذر 1401 - 9:11
چگونه ادویه سالم را تشخیص دهیم؟
سیناخبر- ادویـه‌‌ها از چاشنـی‌هـای مـوردعـلاقه بسیاری از کشورها به‌خصوص هندوستان و یا ایران است؛ اما ادویه تنوع زیادی دارد و گاهی از آن‌ها برای برخی هنوز ناشناخته است. از طرف دیگر تشخیص ادویه اصل از تقلبی که امروزه یافت می‌شود، مشکل است. از همین رو شایسته دیدیم در این زمینه توضیح‌هایی را از زبان دکتر بهنام یوسفیان، استاد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد (واحد شهرضا) و محقق طب سنتی بشنویم و آن را منعکس کنیم.

به گزارش سیناخبر امروزه از یک‌سو علاقه‌مندی به ادویه‌ها و گیاهان دارویی زیاد شده است و از سوی دیگر وجود ادویه‌‌های تقلبی و بی‌کیفیت خود موردی است که نیاز به دقت دارد؛ البته تشخیص ادویه اصلی و تقلبی کمی سخت است و به‌راحتی از عهده خریداران برنمی‌آید؛ مگر اینکه کاملا با بو و نوع آن آشنایی داشته باشید؛ چراکه بسیاری از فروشندگان ادویه برای کسب سود بیشتر از افزودنی‌ها و یا حتی رنگ‌ها و اسانس‌های مصنوعی استفاده می‌کنند؛ بنابراین بهتر است در صورت امکان، ادویه‌ها را به‌صورت آسیاب نشده خریداری کنید و در منزل اقدام به آسیاب‌کردن آن‌ها کنید و یا اینکه از فروشگاه‌های معتبر یا فرد قابل‌اطمینان تهیه کنید؛ اما در این فرصت به چندمورد از ادویه‌های پرمصرف و راه تشخیص آن اشاره می‌کنم.

زردچوبه

زردچوبه اصل از زردچوبه تقلبی را به راحتی می‌توان از هم تشخیص داد؛ به‌نحوی که پودر را در آب حل کنید، اگر زردچوبه اصل باشد روی سطح آب لکه‌های سفید ایجاد نمی‌شود. ریشه زردچوبه کاملا زرد یا نارنجی است. پوست آن نازک است و نباید نرم یا چروکیده باشد.

 فلفل سیاه

فلفل سیاه اصل وقتی آسیاب می‌شود، به قطعات درشتی تبدیل می‌شود و کمی هم چرب است؛ اما فلفل بی‌کیفیت بیش از حد خشک است و هنگام آسیاب بیش از حد ریز می‌شود.فلفل سیاه اصل وقتی آسیاب می‌شود، به قطعات درشتی تبدیل می‌شود و کمی هم چرب است؛ اما فلفل بی‌کیفیت بیش از حد خشک است و هنگام آسیاب بیش از حد ریز می‌شود.

 دارچین

دارچین کاسیا اغلب به جای دارچین اصل فروخته می‌شود. این دو شباهت زیادی به هم دارند؛ اما کاسیا عطر ضعیف‌تری نسبت به دارچین اصل دارد؛ به علاوه چوب کاسیا ضخیم‌تر و زبرتر است و از یک طرف پیچ خورده است. اصل و فرع بودن دارچین آسیاب شده را خیلی راحت می‌توان تشخیص داد؛ اگر چند قطره ید به دارچین کاسیا اضافه کنید، به رنگ آبی تغییر رنگ می‌دهد.

 زنجبیل

ریشــه گیـاه زنجبیل بــاید صاف، سخت و بدون چروک باشد و پوست بسیار نازکی داشته باشد. اگر زنجبیل چروکیده باشد، کهنه است. واقعیت این است که اگر زنجبیل بیش از حد رشد کند، داخل آن نخ‌های درشتی ایجاد می‌شود.

  میخک

 میخک‌های با کیفیت قهوه‌ای‌رنگ و سر آن کمی روشن‌تر است. اگر میخک را بشکنید، کمی روغن پس می‌دهد. این گیاه بوی تند و طعم تلخی دارد.برای امتحان‌کردن تازگی میخک‌ها آن‌هــا را داخـــل آب بینـــدازیـــد. میخک‌های تازه عمودی در آب شنــاور می‌شونــد؛ اما میخک‌های کهنه کــاملا روی سطــح آب شنـــاور مـی‌شـونـد.

 جوز هندی

جوز هندی واقعی بزرگ، بیضی‌شکل و داخل آن پر از شیار است. گاهی اوقات نوعی گیاه وحشی مشابه جوز هندی جایگزین آن به فروش می‌رسانند که شکل کشیده‌تری دارد و داخل آن شیارهای کمتری دیده می‌شود.

  زعفران

زعفران طبیعی بسیار گران‌قیمت است؛ البته گاهی ممکن است پول زیادی بدهید؛ اما چیزی که خریده‌اید، زعفران نباشد، بلکه یک زعفران تقلبی ساخته شده از زردچوبه، گل زعفران یا خشک شده ریشه چغندر باشد. زعفران اصل و باکیفیت در یک اندازه هستند و خرده ریزه ندارند. زعفران اصل به مدت ۱۵ دقیقه رنگ آب را تغییر می‌دهد.

 هل

 دانه‌های هل باید درشت و رنگ آن‌ها سبز زیتونی باشد. اگر رنگ آن سبز روشن باشد، ممکن است به آن رنگ مصنوعی زده باشند. اگر رنگ آن متمایل به زرد باشد، یا اشتباه خشک شده و یا کهنه هستند.

 وانیل

چوب وانیل سال‌ها بوی خود را حفظ می‌کند. چوب وانیل باکیفیت، رنگ شکلاتی دارد، انعطاف‌پذیر است و انتهای آن کمی حالت پیچ‌خورده دارد؛ ضمنا اندازه آن ۱۵ تا  ۲۵ سانتی‌متر است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=11427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.