• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

چند ترفند مصرف و نگهداری ادویه‌ها در آشپزخانه

  • کد خبر : 12346
  • 05 بهمن 1401 - 11:12
چند ترفند مصرف و نگهداری ادویه‌ها در آشپزخانه
سیناخبر- برای تهیه غذا‌های خوشمزه باید ابتدا اصول نگهداری ادویه‌ها در آشپزخانه را فرا بگیرید تا مطمئن شوید طعم خود را به مرور زمان از دست نمی‌دهند.

ادویه ضروری‌ترین طعم دهنده در هر ماده غذایی محسوب می‌شود. نباید ادویه‌ها را در انتهای کابینت بیندازید یا کنار ماهیتابه گرم نگه دارید. مطمئن باشید چنین ادویه‌ای کارآمد نخواهد بود. اگر می‌خواهید مدت زمان طولانی ادویه‌ها را داشته باشید، حتماً باید در نگهداری از آن‌ها مراقبت کافی را به عمل بیاورید. هنگامی که صحبت از ایده‌های نگهداری از ادویه‌ها می‌شود، باید‌ها و نباید‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را در ذهن خود نگهدارید.

ادویه شبیه به بسیاری از محصولات، نکات مراقبتی خاصی دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید تا بتوانید بیشترین استفاده را از آن‌ها داشته باشید. محل نگهداری ادویه‌جات بسیار مهم است.

ادویه‌ها را به یکباره داخل ماهیتابه داغ نریزید

متخصصان و آشپزان پیشنهاد می‌کنند که ادویه‌ها را داخل ماهیتابه داغ نریزید. ادویه‌ها باید برای طعم‌دهی مناسب به غذا در یک محل خشک نگهداری شوند. هنگامی که آن‌ها را به یک باره داخل یک ماهیتابه داغ می‌ریزید، بخار می‌کنند. این بخار ممکن است شکل ادویه را از بین ببرد و یک حالت خمیری به آن بدهد و بافت و مزه آن را تحت تاثیر قرار دهد.

پس سعی کنید آن‌ها را در یک محیط خشک نگهداری کنید و همیشه شیشه‌های نگهدارنده ادویه جات را تکان دهید و با قاشق ادویه را بیرون بیاورید. حتماً به مقداری که نیاز دارید، ادویه را بردارید و ادویه اضافی از داخل شیشه بیرون نیاورید.

برای برداشتن ادویه از قاشق خیس استفاده نکنید

هرگز نباید به ادویه‌ها رطوبت دهید. رطوبت برای ادویه بسیار مضر است و حتماً باید آن‌ها را خشک نگهدارید. سعی کنید به همان مقداری که می‌خواهید ادویه‌ها را بردارید و هرگز از قاشق خیس استفاده نکنید. اگر قاشق شما خیس است، حتما باید صبر کنید تا خشک شود. ادویه‌ها گران قیمت نیستند. پس اگر احساس کردید که ادویه خراب شده است، بهتر است آن را به طور کامل دور بریزید.

در مورد محل نگهداری ادویه کاملاً هوشیارانه رفتار کنید

همانطور که می‌دانید نور و گرمای زیاد نباید برای ادویه‌ها استفاده شود بنابراین در محل نگهداری شیشه‌های ادویه‌ای بسیار دقت داشته باشید. ادویه را نباید کنار اجاق گاز نگهدارید، به دنبال کابینت خنک و تاریک برای نگهداری ادویه‌ها باشید. از طرفی محل نگهداری ادویه نباید کنار پنجره و اجاق گاز باشد، زیرا یکی از آن‌ها پرنور و دیگری بسیار گرم است. پس به دنبال ایده‌آل‌ترین کابینت با چنین ویژگی‌هایی برای نگهداری از ادویه‌ها بگردید.

ادویه‌ها را در یک قوطی مات نگهداری کنید

معمولاً توصیه می‌شود که به جای استفاده از شیشه‌های رنگی با ظاهر شفاف، از قوطی‌های مات برای نگهداری ادویه استفاده کنید. این قوطی‌ها طعم و تازگی ادویه‌ها را بهتر حفظ می‌کنند. قوطی‌های مات با برچسب استاندارد هم وجود دارند که از خشک‌شدن و از دست دادن تازگی ادویه در طولانی مدت جلوگیری می‌کنند. ادویه‌ها نباید در معرض نور زیاد قرار بگیرند، زیرا خاصیت خود را از دست می‌دهند.

استفاده از سینی‌های قدیمی

سینی‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند و اگر دیگر نمی‌خواستید از آن‌ها استفاده کنید، بهتر است که آن را زیر شیشه‌های ادویه قرار دهید تا بتوانید به طور منظم ادویه‌ها را روی آن‌ها بچینید و دیگر در پیدا کردن آن‌ها دچار مشکل نشوید.

چند وقت یکبار ادویه‌ها را بررسی کنید

شما باید ادویه‌ها را داخل کابینت خشک و خنک نگهدارید. معمولا توصیه می‌شود که به طور مداوم کابینت‌ها را تمیز کنید. حداقل یکبار در ماه کابینت‌ها را تمیز کنید و ادویه‌هایی که خاصیت خود را از دست داده‌اند را دور بیندازید. تمیز نگه داشتن محیط نگهداری ادویه به شما انگیزه می‌دهد که آن‌ها را بیشتر در مواد غذایی استفاده کنید.

اهمیت نظم در چیدمان ادویه‌ها و گیاهان خشک

اول از همه باید ادویه‌ها را به گونه‌ای بچینید که حتی اگر یک فرد غریبه هم کابینت شما را باز کرد، بتواند به راحتی هر ادویه‌ای را که خواست پیدا کند.

ادویه‌ها باید به گونه‌ای مرتب شده باشند که اگر شخص دیگری آن‌ها را دید، به عنوان یک بانوی خانه‌دار خجالت زده نشوید. خود این نظم نشان می‌دهد که ادویه‌های سالمی خواهید داشت، پس همیشه کابینت را مرتب نگهدارید.

همچنین می‌توانید از ارگانایزر‌های مخصوص ادویه استفاده کنید. بعضی از کابینت‌ها هستند که به صورت کشویی استفاده می‌شوند و داخل خود ارگانایزر‌های مربوط به ادویه دارند که به شدت برای نگهداری از ادویه مناسب می‌باشند.

سوالات رایج برای نگهداری ادویه‌ها

تا چه مدت زمانی می‌توان ادویه‌ها را نگهداری کرد؟

زمان ماندگاری ادویه‌ها مستقیماً به نوع نگهداری شما بستگی دارد. اگر ادویه‌ها در یک محیط ایده‌آل به دور از نور و رطوبت نگهداری شوند، مدت زمان طولانی‌تری دوام می‌آورند. ادویه‌های خشک معمولا به مدت یک سال دوام خواهند داشت. اگر آن‌ها را در شرایط ایده‌آل نگهداری کنید، حتی می‌توانند تا سه سال هم تازه باشند.

چگونه طعم ادویه را تازه کنیم؟

برای اینکه دوباره طعم ادویه‌ها را تازه کنید، کافی است که کمی آن را تکان دهید. یک حرارت معمولی به آن بدهید. دقیقا همان مقداری را که می‌خواستید از داخل شیشه ادویه بردارید. با انجام این کار قطعا ادویه تازه‌تری خواهید داشت.

چگونه ادویه‌ها را دسته‌بندی کنیم؟

دسته‌بندی بر اساس نوع استفاده

می‌توانید ادویه‌ها را بر اساس نوع کاربردی که دارند، دسته‌بندی کنید. یعنی ادویه‌هایی که بیشترین کاربرد را دارند، در قسمت جلوی کابینت قرار دهید تا در پیدا کردن آن‌ها دچار مشکل نشوید و به ترتیب هر چه قدر که استفاده از آن‌ها کمتر می‌شود، آن‌ها را عقب‌تر بگذارید.

دسته‌بندی بر اساس حروف الفبا

اگر یک آشپز حرفه‌ای هستید و تعداد ادویه‌هایی که دارید فراروان است کافی است که ادویه‌ها را بر اساس حروف الفبایی که دارند به ترتیب دسته‌بندی کنید تا در پیدا کردن آن‌ها دچار مشکل نشوید.

دسته‌بندی بر اساس طعم

به عنوان مثال می‌توانید ادویه‌های تند، ادویه‌های شیرین، ادویه‌های تلخ و … را هر کدام در قسمت‌های مجزا قرار دهید و بر اساس طعم آن‌ها را بچینید.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=12346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.