• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
21
وزیر آموزش و پرورش:

نیمی از کلاس های درس را خیران می‌سازند

  • کد خبر : 4607
  • 26 فروردین 1401 - 11:45
نیمی از کلاس های درس را خیران می‌سازند
سیناخبر- وزیر آموزش و پرورش گفت: خیران ما امروز نزدیک ۵۰ درصد از کلاس های درس ما را می سازند و این از برکات جمهوری اسلامی از سال ۷۸ تاکنون است.

به گزارش روز جمعه سیناخبر یوسف نوری روز پنجشنبه در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: این مدرسه سازی صرف نظر از توسعه زیرساخت های فیزیکی یک نوع روش تربیتی است، تعلیم و تربیت در موارد عام و خاص برای امنیت و عدالت اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این مدار بوده است و این موضوعی جدی است و مگر با همکاری آحاد مردم در نظام تعلیم و تربیت امکان انجام ندارد ؛ از نظر اقتصادی بازگشت سرمایه آموزش و پرورش مخصوصا در مقطع ابتدایی حتی از بازگشت سرمایه در بخش صنعت و کشاورزی نیز بیشتر است.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد هنرستانی های کشور پس از فارغ التحصیلی شاغل می شوند و این از اثرات آموزش و پرورش است.

نوری  با اشاره به شیوع کرونا در کشور تصریح کرد: آموزش و پرورش مدارس را تعطیل نکرد بلکه به او القا شد که باید تعطیل شود در حالی که هیچ کشوری مدارس را تعطیل نکرد ؛ در تعطیلی ۲ سال اخیر مدارس؛ افت تحصیلی در بین دانش آموزان داشتیم و گرفتاری هایی در این زمینه حتی در بخش اقتصادی را شاهد هستیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بازگشایی مدارس با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به عنوان یک نیاز ضروری بود و سرویس مدارس نیز نظارت می‌شود و از ابتدای بازگشایی مدارس تاکنون هم ابتلای خاصی میان دانش آموزان وجود نداشته است.

وی یادآور شد: ۱۷ تریلیون دلار خسارت تعطیلی مدارس در دنیا در دوران شیوع کرونا بوده و ۲۵ درصد از سرمایه آموزشی هدر رفته است و همچنین  دانش‌آموزان ناآگاهانه به فضای مجازی پرتاب شدند و دسترسی آزاد داشتند و برای ترمیم این موضوع نیز باید چاره اندیشی کرد و خطوط و اینترنت امن نوجوانان را راه اندازی کنیم.

وی گفت: بازماندگی از تحصیل نیز در ۲ سال اخیر با عدد قابل توجهی رشد داشت که اعتباری برای آموزش جبرانی تابستانی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل اختصاص خواهد یافت؛ اکنون وضعیت ما ابتدا در نیروی انسانی مناسب نیست و امکان رسیدن به پیشرفت تا زمانی که معلم آماده نداشته باشیم وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: ۳۴ هزار نفر در اردیبهشت آزمون داده و وارد آموزش و پرورش می شود و مجلس نیز بودجه‌ای به پرداخت ماهانه اضافه کار و نیز ورود سال چهارمی ها به چرخه آموزش اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: بخش بزرگی از اعتبارات نوسازی در بخش مشارکت با خیران در نظر گرفته شده و از ذخیره ارزی دولت نیز بودجه‌ای به مدارس خیرساز اختصاص می‌یابد.

نوری اضافه کرد: نمی‌توان گفت مشکل مدارس امسال حل می‌شود، اما پیگیر آن هستیم و تاکنون دولت ۳ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی ریاست جمهور برای طرح های نیمه‌تمام درنظر گرفته است.

وی عنوان کرد: اصفهان شهر خلاق صنایع دستی معرفی شد و بستر تحقق جامعه دانش‌بنیان را در اختیار دارد که با اقتصاد دانش‌بنیان نرخ بازگشت سرمایه به بیش از ۳۰ می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها می‌توانند پشتیبان یک مدرسه برای تبدیل شدن به جامعه دانش بنیان باشد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: تلاش ما این است با همکاری مسوولان اجرایی و نمایندگان مجلس امسال در استان اصفهان بحران نیروی انسانی در استان یکبار برای همیشه حل شود.

محمدرضا ابراهیمی نیز در این جلسه افزود: باید تلاش کنیم آموزش را گستر دهیم، کیفیت افزایش یابد و باید نیروهای بومی باید تامین شود.

وی بیان کرد: کمبود شدید نیروی خدماتی داریم که نکته مهمی است، معلم را می توان با خرید خدمات مشکل کمبود را حل کرد ولی نیروی خدماتی ۳ هزار نیروی انسانی در استان در بخش خدماتی آموزش و پرورش کمبود داریم.

وی اظهارداشت: بیش از ۹۶۰ هزار دانش آموز در زمان حاضر داریم و در سال آینده این دانش آموزان تا حدود یک میلیون نفر افزایش می یابند بنابراین ما در نیروی انسانی در آموزش و پرورش مشکل اساسی داریم.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: ۴۶ هزار و ۹۳۶ نفر در زمان حاضر در مدارس دولتی استان اصفهان مشغول به کار هستند.

وی گفت: میانگین دانش‌آموزان در هر واحد آموزشی مقطع ابتدایی، در کشور ۱۲۱ و در استان اصفهان ۱۹۸ است.

ابراهیمی افزود: هفت هزار و ۵۹۸ نیروی انسانی امسال در آموزش‌وپرورش استان بازنشسته خواهند شد، ۱۶ هزار و ۳۸۶ نیروی انسانی در اصفهان نیاز است که ۲۷ درصد از آن از طریق خرید خدمات آموزشی تأمین می‌شود. سال گذشته تنها یک درصد از نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش استان از دانشگاه فرهنگیان تأمین شد.

سرپرست آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: هفت هزار نیروی حق‌التدریس در اصفهان فعالیت می‌کنند که برخی از آنان بازنشستگان آموزش و پرورش بوده و سن زیادی دارند.

وی عنوان کرد: مهرماه امسال، ۱۶ هزار و ۹۷۶ نفر کسری نیرو در آموزش‌وپرورش استان وجود خواهد داشت؛ کسری نیرو با روش‌های مختلف جبران خواهد شد اما منجر به کاهش کیفیت آموزشی می‌شود.

ابراهیمی افزود: نسبت دانش‌آموز به معلم در استان اصفهان ۲۸.۶۳ و در کل کشور ۲۶.۶۷ است. به رغم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های قانونی لازم است بحران کمبود نیروی انسانی به شکل اساسی حل شود که نیازمند افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=4607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.