• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

مسیر اصفهان-شیراز ۱۳۰ کیلومتر کوتاه می‌شود

  • کد خبر : 10596
  • 24 آبان 1401 - 10:24
مسیر اصفهان-شیراز ۱۳۰ کیلومتر کوتاه می‌شود
سیناخبر- مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور گفت: آزادراه اصفهان-شیراز بزرگترین آزادراه کشور به‌طول ۲۲۴ کیلومتر است که طول مسیر این دو شهر را ۱۳۰ کیلومتر و زمان سفر را دو ساعت کوتاه می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه سیناخبر علیرضا صلواتی درباره توسعه شبکه آزادراهی کشور اظهار کرد: در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۷۰۰کیلومتر به شبکه آزادراهی کشور افزوده شد. طرح‌های شبکه آزادراهی در سال‌های آغازین دهه ۵۰ انجام شد و بعد از آن از سال‌های آغازین دهه ۷۰ این روند مجددا در کشور شروع شد. قبل از انقلاب قم-تهران تنها آزادراه کشور به طول کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود.

صلواتی با بیان اینکه آزادراه‌ها محور توسعه کشور هستند، افزود: هر جا آزادراهی ایجاد کنیم، بعد از آن شاهد توسعه محدوده هستیم؛ آزادراه‌ها علت توسعه هستند و با وجود فشارهای سخت و تورم‌ها و افزایش هزینه‌ها و در سال‌های اخیر این روند شدت گرفت.

هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در حال احداث است

وی با اشاره به سیاست دهه اخیر دولت در ساخت آزادراه‌ها بیان کرد: سیاست دولت این است که مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی را در ساخت آزادراه داشته باشد و دولت مشوق دیگران برای ساخت آزادراه باشد؛ هم اکنون هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در حال احداث است و این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت و حدود ۳۰۰۰ کیلومتر از پروژه ساخت آزادراه‌های کشور در مرحله مطالعه است.

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور ادامه داد: این ۱۰۰۰کیلومتر از پایان امسال تا پایان دولت سیزدهم و ظرف سه سال آینده تا سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود و به شبکه آزادراهی کشور می‌پیوندد؛ در کنار آن شبکه آزادراهی را در اختیار کریدور ترانزیتی کشور قرار دادیم؛ مثلا ارتباط مشهد-سرخس به سمت چابهار-زاهدان که هم کریدور و ترانزیت را پوشش دهد و هم باعث توسعه مناطق هم‌جوار شود. متاسفانه علی‌رغم وجود سواحل مکران، بندر چابهار و دسترسی به آب‌های آزاد، در شرق کشور توسعه مطلوب را شاهد نبوده‌ایم. این نقاط بسیار استراتژیک است و تمرکزسیاست‌های کلی نظام نیز بر توسعه شرق و جنوب شرق کشور است؛ به‌گونه‌ای که اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز به این سمت و سو جذب شده است.

اصفهان چهارراه ترانزیت کشور

صلواتی با اشاره به اینکه اصفهان چهار راه ترانزیت کشور است، گفت: برای عبور از شرق به غرب و یا شمال به جنوب کشور، استان اصفهان محل عبور است و به همین دلیل، شبکه راه‌ها و معابر آن چهار خطه است. در واقع سهم استان اصفهان در کشور در مبحث بار اول است؛ با همت مدیران سابق استان، تقریبا معابر شهرهای استان، به جز معابر محدودی به سمت نائین، یاسوج در جنوب غرب چهار خطه و بزرگراهی است.

وی ادامه داد: در مبحث آزادراهی که در حال انجام است، ما معابر اصفهان به سمت شیراز، اصفهان به سمت یزد، اصفهان-کرمان، اصفهان-چهارمحال و بختیاری و اصفهان به سمت تهران را در دستور کار قرار دادیم. خوشبختانه اصفهان به سمت شمال کشور یعنی اصفهان-نطنز-کاشان، کاشان-قم و قم-تهران اجرایی شده البته مسیر جدیدی را از کاشان به سمت شمال کشور در مرحله توافق با سرمایه‌گذار هستیم که با احداث این آزادراه مسیر اصفهان به سمت شمال شرق و مشهد حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده و مسیر در کنار مسیر تهران-قم از سمت کاشان ایجاد می‌شود.

آزادراه اصفهان -شیراز ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر اصفهان به شیراز را کوتاه‌تر می‌کند

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور در خصوص ویژگی‌های آزادراه اصفهان-شیراز خاطر نشان کرد: آزادراه اصفهان-شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است و یکی از لذت‌بخش‌ترین طرح‌هایی است که بعد از بهره‌برداری از آن، حلاوت آن را بسیاری از مردم کشور خواهند چشید؛ علاوه بر این احداث کنارگذر شرق اصفهان نیز بخشی از این طرح و کریدور شمال به جنوب کشور بود که رضایتمندی مردم استان را به دنبال داشت.

صلواتی افزود: در اواخر سال ۱۳۹۱ قرارداد ساخت آزادراه اصفهان-شیراز با مشارکت دولت و بخش غیر دولتی بسته شد و مدت اجرای آن پنج ساله بود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت سفر ۵.۵ تا ۶ ساعت است که مسیرهای شیب‌دار و مارپیچ نزدیک مرودشت و شیراز خطراتی دارد و مسیر قدیم از آباده به اقلید و مرودشت است که به‌صورت کمان است و مسیر آزادراه احداث شده به صورت مستقیم است که ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر و حدود دو ساعت زمان سفر کوتاه‌تر می‌شود؛ ایزدخواست در محدوده استان اصفهان و فارس است که اصل کوتاه شدن مسیر در استان فارس است.

بزرگترین پل آزادراهی کشور در آزادراه اصفهان-شیراز

وی با اشاره به اینکه این آزادراه نزدیک به بهره‌برداری است، بیان کرد: حجم کار بسیار زیاد است و تاکنون حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای ۹۴ درصد پروژه هزینه شده و برای شش درصد باقی‌مانده به دلیل تورم و افزایش هزینه‌ها، ۳ هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه کنیم.

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور ادامه داد: مشارکت این پروژه به صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی است که دولت فعلا سهم خود را مطالبه نمی‌کند و بعد از بهره‌برداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینه‌های نگهداری، بخش خصوصی آن را تحویل دولت می‌دهد.

صلواتی با اشاره به اینکه ۳۰۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده در حال تخصیص است، تصریح کرد: اکنون دو لایه آسفالت مسیر در حال اتمام است، لایه اول و ۸۵ درصد لایه دوم نیز انجام شده است و برای جداول بتنی وسط آزادراه‌ها حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: بزرگترین پل آزادراهی کشور در این مسیر با ۲۶۴ متر طول و ۱۰۷ متر ارتفاع است که در عرض ۱۵ ثانیه راکبان به سهولت از یک سمت به سمت دیگر می‌روند و ساخت تنها این پل دو سال به طول انجامید. با تخصیص این ۳۰۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال آزادراه اصفهان-شیراز افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور در پایان تاکید کرد: اولویت ما هم سرعت و هم بحث کیفیت است و این اولین آزادراه کشور به شمار می‌آید که نزدیک ۶۰ کیلومتر آن رویه بتنی داشته و از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=10596

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.