• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

مرکز سطح ۲ ناباروری شهرضا در هفته ملی جمعیت  افتتاح می شود

  • کد خبر : 15144
  • 13 اردیبهشت 1402 - 12:13
مرکز سطح ۲ ناباروری شهرضا در هفته ملی جمعیت  افتتاح می شود
سیناخبر- مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در بیمارستان‌های شهرضا و نجف‌آباد به مناسبت هفته جمعیت ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه مراکز سطح ۲ ناباروری راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه سیناخبر- مرجان مشکوتی با اشاره به جوانی جمعیت و سالمندی سالم اظهار داشت: در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که مشتمل بر ۷۳ ماده قانونی است، ۴۳ قانون مستقیم و غیرمستقیم به دانشگاه علوم پزشکی مرتبط می‌شود.

مشکوتی افزود: پس از تصویب این قانون از آبان ماه ۱۴۰۰ شرح وظایف دستگاه‌های مختلف تعریف و ابلاغ شد، در همین راستا قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ریاست رئیس دانشگاه و دبیری معاون بهداشتی برپا شد که تاکنون ۱۳ جلسه قرارگاه و ۵۰ کمیته تخصصی ذیل قرارگاه در معاونت‌های دانشگاه تشکیل شده است.

وی بیان کرد: سه مرکز سطح ۳ ناباروری شامل یک مرکز در بیمارستان دولتی (شهید بهشتی) و ۲ مرکز خصوصی در واحد درمان ناباروری مشتاق و یک مرکز در بیمارستان میلاد فعال هستند و طرف قرارداد با بیمه هستند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: سطح ۲ ناباروری نیز در بیمارستان شهیدبهشتی فعال است و علاوه بر آن در بیمارستان‌های شهرضا و نجف‌آباد به مناسبت هفته جمعیت ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه مراکز سطح ۲ ناباروری راه‌اندازی می‌شود.

مشکوتی اضافه کرد: در هیچ یک از مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی، وسایل پیشگیری از بارداری به صورت رایگان توزیع نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به منظور دریافت تسهیلات برای دریافت درمان‌های ناباروری، زوجین باید مدارک را به بیمارستان شهیدبهشتی ارائه کنند و پس از بررسی و تایید، معرفی‌نامه دریافت تسهیلات در معاونت درمان دانشگاه صادر می‌شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: مرخصی زایمان به مادران باردار شاغل از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده در راستای قانونی جوانی جمعیت است.

مشکوتی گفت: آموزش و فرهنگ سازی، مشاوره فرزندآوری، مراقبت پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان، ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از سقط جنین و  تشخیص و درمان ناباروری از برنامه‌هایی است که در حوزه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می‌شود و تقویت این برنامه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: سالمندی جمعیت یکی از بزرگترین موفقیت‌های بشری است که مرهون پیشرفت و رشد تکنولوژی، گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه، پیدایش تکنولوژی‌های جدید در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها، بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی و به دنبال آن کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با توجه به کاهش شدید نرخ باروری کشور، جمعیت سالمندان ایرانی، با سرعتی بیشتر از سرعت رشد آسیا و دنیا، در حال افزایش است، این افزایش کمی طول عمر افراد (افزایش امید به زندگی)، بدون پرداختن به کیفیت زندگی سالمندان، سودمند نخواهد بود.  

مشکوتی گفت: بر اساس آمار از ۶۸۰ هزار سالمند که وضعیت سلامتی آن‌ها تحت بررسی قرار گرفت، ۲۸ هزار نفر سالمند بسیار پرخطر داریم که معادل ۵ و نیم درصد است و ۱۸۰ هزار سالمند پرخطر ثبت شده که برابر با ۳۲ درصد است.

وی با بیان اینکه وقتی درصد سالمندی از ۱۵ درصد به بالا برود، آن شهر به سمت سالمندی رفته است، گفت: در استان اصفهان این آمار به ۱۲ و نیم درصد رسیده، پس لازم است برای داشتن سالمندی سالم نسبت به انجام مراقبت‌ها و خود مراقبتی از میانسالی اقدام شود و به همین منظور برای کلیه رده‌های سنی مراقبت‌های لازم در واحدهای بهداشتی ارائه می‌شود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=15144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.