• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
21

مداحی امام حسین(ع) انسان را از گناه دور می کند

  • کد خبر : 1309
  • 18 آذر 1397 - 10:20
مداحی امام حسین(ع) انسان را از گناه دور می کند
سیناخبر- سرپرست و مسئول هیئت سقا شهرضا گفت: تاثیرمداحی امام حسین(ع) بر روح مداح مانند خواندن نماز است و انسان را از گناه دور می کند.

عزاداری کردن برای امام حسین(ع) و برگزاری باشکوه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از دیرباز دغدغه همه شیعیان و مردم مومن و مذهبی شهرستان شهرضا بوده است. در شهرستان شهرضا ۱۲۰هیات ثابت و سیار شهری و روستایی وجود دارد که ۲۵ هیات سیار و ۴۰ هیات محفلی در مرکز شهرستان و ۵۵ هیات در روستاها و مناطق حاشیه ای عزاداری می کنند.

چهارصد نفر از مردم شهرضا در قالب۱۲۰هیات مذهبی ثابت و سیارکار مدیریت هیئات مذهبی شهرستان شهرضا را برعهده دارند.

«هیئت سقا» از جمله هیئات مذهبی شهرستان شهرضا است که بنا بر اقوال مختلف، سابقه آن به حدود ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد، این هیئت به دست «غلامرضا دهقانزاد» راه‌اندازی شد و سپس «حاج علی دهقانزاد»، «غلامرضا دهقانزاد» و «حاج عطاء الله دهقانزاد» ادامه دهنده راه نیاکان خود بودند.

در چند سال اول هیئت مَشک بزرگی از آب داشت که پس از پایان عزاداری، آب مشک را به درون حوض‌های سنگی قدیمی می‌ریختند و مردم برای تبرک از آن استفاده می‌کردند، این هیئت توسط کشاورزان بنا شده و به یاد حضرت اباالفضل(ع) نام سقا را بر خود گذاشته‌اند.

این هیئت به صورت سینه زنی به عزاداری می‌پردازد و طبق رسمی قدیمی در هنگام ورود به مجالس ابتدا سلام می‌دهند و بعد از اینکه جواب شنیدند وارد محفل عزا می‌شوند.

آنچه در ادامه خواهید خواند مصاحبه خبرنگار سیناخبر با مسئول فعلی این هیئت قدیمی شهرضاست. امید است که مورد توجه مخاطبان عزیز سیناخبر قرار بگیرد.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

ابراهیم دهقانزاد سرپرست، مداح و مسئول هیئت سقا هستم.

متولدچه سالی هستید؟

۱۳۳۴

متولد و ساکن کجا هستید؟

متولد شهرضا و الان هم ساکن شهرضا هستم.

اهل کدام محله شهرضا هستید؟

محله علیا

تحصیلاتتان چیست؟

من سیکل دارم.

چند فرزند دارید؟

۴فرزند دارم. ۳ دختر و یک پسر.

پسرتان هم مداحی می کند؟

بله پسرم مهدی هم مداحی می کند.

آقای دهقانزاد از چه سنی مداحی می کردید؟

من از کودکی و سن ۸ سالگی مداحی کردم. هیئت سقا یک هیئت موروثی است و قبل از من پدر و پدربزرگم در این هیئت مداحی می کردند و من هم از همان کودکی در کنار آن ها بودم.

از تاریخچه هیئت سقا برایمان بگویید.

هیئت سقا قدمت ۳۰۰  ساله دارد و توسط پدربزرگ پدر من و عده ای از مومنان و معتمدان محل مانند فامیل میر مسیب پایه گذاری شده و بعد از آن ها به پدر و برادربزرگتر من رسیده تا الان که بنده در خدمت هیئت و مردم هستم.

حسینیه هیئت سقا در کجا قراردارد؟

خیابان انقلاب اسلامی جنب عکاسی لئونارد ساختمانی در سه طبقه به مساحت دوهزار و۵۰۰ مترمربع است که یک قسمت آن به عنوان دارالشفای حضرت ابوالفضل(ع) به عنوان درمانگاه در حال احداث است.

هیئت سقا رسم زیبای سلام دادن هنگام ورود به جلسات روضه امام حسین (ع) را دارد لطفا درباره این برنامه برایمان بگویید.

هنگام ورود به جلسات روضه سلام می دهیم و اگر هیئت سنگ زن داخل مجلس باشد جواب ما را می دهد و درغیر این صورت یکی از اعضای هیئت جواب را هم می خواند و ما به صورت دسته جمعی وارد مجلس عزاداری می شویم.

اسم “سقا” از کجا روی هیئت گذاشته شد؟

در قدیم امکانات امروزی نبود و مشک هایی پر از آب می کردند و به مردم و سایر هیئت ها با دولچه یا دَلو آب می دادند و باقیمانده آب مشکها را در سنگ آب می ریختند و به عنوان تبرک و آبی که در مجالس امام حسین(ع) گشته است از آن برای معالجه بیماران صعب العلاج استفاده می کردند که در بیشتر مواقع به خاطر خلوص نیت و ارادت قلبی به ائمه اطهار(ع) بیمار شفا می یافت.

از محدودیت ها و سختی های عزاداری در دوران پهلوی برایمان بگویید.

سه سال آخر قبل از انقلاب سختگیری ها زیاد شده بود و به هیئات اجازه حضور در مجالس روضه و عزاداری داده نمی شد و شهربانی فقط اجازه پیمودن مسیر چهارراه حکیم فرزانه تا میدان حر را به هیئات داده بود و با پیروزی انقلاب اسلامی خوشبختانه تمامی این محدودیت ها برداشته شد.

مداحی امام حسین (ع) چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

مداحی چند جنبه دارد اول می توان به عنوان شغل به آن  نگاه کرد و به  جنبه های مادی آن پرداخت ولی من و عده دیگری از مداحان فقط ذاکر اهل بیت (ع) هستیم وجز درِ خانه امام حسین(ع) به جای دیگر چشمداشتی نداریم.

تاثیر مداحی مانند خواندن نماز است که انسان در هر مرحله از نماز خود از خداوند سپاسگزاری می کند و نماز، انسان را ازمعصیت دور نگه می دارد مداحی هم باعث می شود که انسان بسیاری از مسایل اخلاقی و اجتماعی را رعایت کرده و گرد معصیت نگردد.

 انتظاری که جامعه از یک مداح دارد باعث می شود که بسیاری مسایل را به طور خاص مدنظر داشته باشد و مراعات کند ما که در هیئت سقا به نام سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل (ع) عزاداری می کنیم امیدواریم که بتوانیم از ایشان درس آزادگی و جوانمردی بگیریم.

توصیه شما به مداحان جوان چیست؟

الان بچه های جوان خوش صدایی در شهرضا داریم ولی نیاز به اصلاحات و مربی دارند.

اولین چیزی که یک مداح باید داشته باشد اخلاص است. حضرت ابوالفضل (ع) در راه دین همه چیز خود را فدا کرد و ما نیز باید با خلوص نیت ودل پاک در این راه وارد شویم. هر مداح ده الی ۱۵ دقیقه خوب یا بد مداحی می کند و این زمان می گذرد اما اگر بتواند از معنویت فضای مجالس امام حسین(ع) بهره ای برگیرد، برنده است.

خاطره ای از دوران مداحی خود دارید؟

در زندگی شخصی خود هر گاه به مشکلی برخوردم دست توسل به دامن ائمه اطهار(ع) و مخصوصا پرچمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) زدم و هیچ گاه دست خالی برنگشتم.

بعضی مجالس روضه خوانی به خاطر حال خوشِ بانی مجلس و حضار و عزاداران حال معنوی خوبی دارد و با مداحی در این مجالس به خود مداح هم حال خوشی دست می دهد که امیدواریم نظر ائمه اطهار (ع) را به سوی ما جلب کند و از ما راضی باشند.

حرف پایانی شما؟

ما از قمربنی هاشم درس جوانمردی و وفاداری می آموزیم و از امام سجاد(ع) نقل است که «فرشتگان و ملائکه به جایگاه حضرت عباس(ع) غبطه می خورند». امیدواریم بتوانیم پیرو خوبی برای ایشان باشیم.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=1309

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.