• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

عوارض جبران ناپذیر نخوردن صبحانه

  • کد خبر : 7199
  • 28 تیر 1401 - 11:34
عوارض جبران ناپذیر نخوردن صبحانه
سیناخبر- یک کارشناس ارشد تغذیه به تشریح فواید صرف وعده صبحانه و مضراتی که به دنبال حذف این وعده غذایی به وجود می‌آید، پرداخت.

علی اشرف رشیدی با اشاره به اهمیت وعده صبحانه گفت: وعده صبحانه نقش موثری در تامین انرژی روزانه بدن و ایجاد نشاط روزانه دارد.

وی افزود: صرف این وعده همچنین نقش موثری در کاهش وزن دارد، چرا که افرادی که صبحانه کامل میل کرده باشند در طول روز تمایلشان به صرف میان وعده‌ها و تنقلات شیرین و … کمتر می‌شود.

  به هیچ وجه ناهار و شام خود را دیر نخورید!

رشیدی گفت: تحقیقات نشان می‌هد افرادی که صبحانه نمی‌خورند تا ۴۰ درصد نسبت به سایر افرادی که وعده صبحانه را به صورت منظم در برنامه دارند، مصرف شکلات و شیرینی و نوشیدنی‌های گازدار در آن‌ها بیشتر است و همین امر زمینه ساز ابتلا به دیابت و چاقی در این افراد است، بنابراین با صرف وعده صبحانه تا حد زیادی می‌توان از ابتلا به دیابت و چاقی جلوگیری کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که صرف وعده صبحانه تا ۳۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد کاهش می‌دهد.

رشیدی صرف وعده صبحانه را برای کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار دانست و افزود: عدم صرف وعده صبحانه موجب اختلال در رشد کودکان شده و رشد ذهنی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

وی افزود: همچنین عدم صرف این وعده در تمامی افراد موجب کاهش تمرکز و بهره هوشی می‌شود و کاهش انرژی را به دنبال دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه به تاثیرات عدم صرف وعده صبحانه بر روی رفتار و اخلاق افراد هم اشاره کرد و افزود: افرادی که این وعده را صرف نکرده اند بطور معمول بی حوصله بوده و شادی و نشاط کمتری دارند.

رشیدی گفت: با توجه به این مضرات توصیه می‌شود افراد و بویژه کودکان حتما وعده صبحانه را صرف کرده و به این وعده اهمیت بدهند.

وی یادآور شد: وعده صبحانه باید در ساعات اولیه صبح صرف شود و نباید آن را به نزدیک ظهر موکول کرد.

رشیدی گفت: همچنین نوع مواد مصرفی در وعده صبحانه بسیار حائز اهمیت است و افراد باید از خوراکی‌های مفید و پرانرژی و پر پروتئین مانند تخم مرغ، انواع لبنیات کم چرب و نان و غلات سبوس دار در این وعده استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه گفت: تخم مرغ آب پز یک خوراکی مفید برای صبحانه است، چرا که حاوی بسیاری ویتامین‌ها و ۹ اسید آمینه ضروری است و نقش مهمی هم در تامین پروتئین بدن دارد.

وی افزود: افرادی هم که اضافه وزن ندارند می‌توانند از کره بادام زمینی و نان در وعده صبحانه استفاده کنند.

رشیدی لبنیات کم چرب مانند شیر و ماست پروبیوتیک را هم برای وعده صبحانه بسیار مفید دانست و افزود: این مواد ضمن تامین پروتئین و کلسیم، به دلیل وجود باکتری‌های پروبیوتیک برای کاهش نفح دستگاه گوارش مفید هستند.

این کارشناس ارشد تغذیه نان و غلات سبوس دار که حاوی فیبر و ویتامین گروه B بوده و نیز خرما که انرژی بالایی دارد را برای وعده صبحانه مناسب دانست.

وی افزود: همچنین افراد می‌توانند از لوبیا، عدسی، شیربرنج و انواع آش هم در این وعده استفاده کنند.

وی یادآور شد: استفاده از خوراکی‌هایی که شیرینی بالایی دارند و نیز استفاده از غذا‌های پرچرب و سوسیس و کالباس در این وعده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=7199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.