• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
31
گردشگری:

دهکده توریستی اسفرجان

  • کد خبر : 2184
  • 08 اردیبهشت 1400 - 11:17
دهکده توریستی اسفرجان
سیناخبر- دهکده گردشگری اسفرجان با امکانات تفریحی، اقامتی در شهرضا آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.

به گزارش سیناخبردهکده گردشگری اسفرجان واقع در روستای اسفرجان از توابع شهرستان شهرضا در ۵۰ کیلومتری شهر شهرضا و ۱۲۰ کیلومتری اصفهان با آب و هوایی کوهستانی و معتدل قرار گرفته است.

روستای اسفرجان با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوای سرد کوهستانی است که دارای تابستان‌هایی بسیار خنک است.

معماری و بافت خانه‌های قدیمی در روستای اسفرجان نیز مانند بیشتر نقاط دیگر ایران که در ساخت و سازها بیشتر از مصالح محلی که در محل وجود داشته استفاده می‌شده است در این روستا نیز به علت اینکه آب و هوای روستا کوهستانی و سردسیری است دیواره‌ها دو خشته یا سه خشته ساخته ‌شده و به همین دلیل قطر دیوارها بسیار زیاد است.

سایت مجموعه به مساحت۱۰۰هکتار در دو فاز کمپینگ و منطقه نمونه در حد فاصل روستاهای هونجان و اسفرجان در همسایگی سد تاریخی قتلغ‌شاه و رودخانه دائمی زرچشمه و بیشه زارها و باغات و کوه بزقوچ اسفرجان در کنار مسیر اصلی مجاور به اراضی منابع طبیعی و مسیر دسترسی آب سنا واقع است.

اساس دهکده بر مبنای تعاونی و به عنوان نخستین تعاونی گردشگری کشور در سال ۱۳۸۶ توسط مسیح ابراهیمی تحت شماره ۹۹۸ ثبت  شد و به شکل جدیدترین نوع مشارکت بر مبنای اصل ۴۴ و قانون برنامه چهارم توسعه در حال اجرا است.

دهکده گردشگری اسفرجان در بخش فرهنگی امکاناتی مانند موزه مردم شناسی، پارک تاریخی و عکاس‌خانه روستایی دیده شده است.

در بخش ورزشی، ورزش‌هایی مانند کشتی، استخر، فوتبال، گلف، تیراندازی، بسکتبال، والیبال، صخره نوردی، تنیس، بیلیارد و بدمینتون در نظر گرفته شده است.

بخش رفاهی یکی دیگر از قسمت‌های این دهکده است که امکاناتی چون تیمچه، رستوران،  چایخانه، باغ تالار و همایش دارد و مسافران نوروزی و گردشگران می‌توانند از ویلاهای دهکده، کمپینگ و متل آن استفاده کنند.

فاز کمپینگ با پیشرفت ۹۰ درصدی شامل ۳۵ ویلای اقامتی–توریستی، اکوکمپ چادری با بزرگترین کمپینگ چادری عشایری کشور با ظرفیت ۳۵ کمپ چادری، سفره‌خانه سنتی، چایخانه سنتی، سرویس بهداشتی، حمام، بازارچه روستایی– عشایری، فضای بازی و سرگرمی، سوارکاری، تور روستایی– عشایری، آموزش علمی و تئوری نجوم و اجرای موسیقی سنتی  در آستانه بهره برداری است.

در بخش تفریحی امکاناتی چون باغ وحش، باغ پرندگان، باغ ملل، پارک تفریحی کودکان، پارک آبی، دریاچه مصنوعی و آبشار، درشکه سواری، تلکابین  و بیابان‌گردی طراحی شده است.

در بالای روستا به سمت غرب روستا و در جاده با صفای اسفرجان به روستای هونجان پس از طی چند کیلومتر به منطقه قتلشاه یا قتلغ‌شاه می‌رسیم که محل برپایی سد قدیمی اسفرجان است که هنوز آثار و سنگ نبشته آن بر دیواره کوه باقی است آثار سد را در دو طرف رودخانه در این محل که از آهک و ساروج ساخته شده است به وضوح می‌توان دید.

کمی بالاتر بیشه باصفایی قرار دارد که رودخانه از مرکز آن می‌گذرد و تفریح‌گاهی است عمومی که روزهای تعطیل بسیار شلوغ می‌شود که پوشیده از درختان سپیداری است که در همه جای اسفرجان به وفور یافت می‌شود.

بیشه‌های سرسبز اسفرجان از جمله مناطقی است که اگر سرمایه گذاری مناسب برای توسعه صنعت توریست در آن انجام شود می‌تواند از تفرجگاه‌های بسیار عالی در این منطقه و حتی استان اصفهان محسوب شود.

قلعه جا عباسی یا جوی عباسی قلعه‌ای است قدیمی که در منطقه شرقی روستا و در محلی که بیشتر تاکستان‌ها و باغات انگور روستا را تشکیل می‌دهد قرار دارد این منطقه دارای انگور بسیار مرغوب بدون هسته است که برای تهیه کشمش سبز و آفتابی بسیار مناسب است.

در این بخش انواع انگور عسکری سیاه و انگور ایته به اصطلاح محلی یا مره به عمل می‌آید در گذشته در این قلعه با امکاناتی که به وجود آورده بودند به عنوان کارگاه شیره‌پزی استفاده می‌شده که هنوز آثار در داخل قلعه دیده می‌شود.

پاتیل‌هایی از جنس کاشی سبز که به‌وسیله راه آبه‌های کاشی شده شیره انگور را به قسمت های مختلف کارگاه انتقال می‌داده است در گذشته برای چیدن انگور در ماه شهریور و مهر و تبدیل آن به کشمش آفتابی یا سبز و یا برای تهیه شیره مدت زمانی را در داخل قلعه که همه امکانات رفاهی را داشته اطراق می‌کردند.

هنوز دیواره‌های بلند قلعه که برای امنیت بیشتر بلند و قطور ساخته شده و در دیوارهای آن سوراخ‌هایی برای تیراندازی تعبیه شده سالم و پا برجا است.

بخش شرقی روستا و در محله پایین روستا امامزاده‌ای هست که می‌گویند پسر امام موسی ابن جعفر(ع) است این امامزاده در گذشته دارای گنبدی سبز و با کاشی‌کاری بسیار زیبا بود و ضریحی از جنس چوب به رنگ سبز آرامگاه را احاطه کرده بود.

مردم روستا اعتقاد عجیبی از نظر مذهبی به این امامزاده داشته به ویژه پیرمردان و پیرزنانی که با نذر و نیاز به آرزوهای خود رسیده بودند.

این امامزاده با ایوانی زیبا در جلو زیارتگاه اهل دل و علاقمندان اهل بیت(ع) است که بیشتر روزهای پنجشنبه برای زیارت به این محیط روحانی و با صفا می‌روند، تمام آیین مذهبی در این امامزاده برگزار می شود و در حال حاضر بخشی از صحن آن به تکیه شهدای جنگ تحمیلی اختصاص یافته است.

یکی از مناظر بسیار زیبا که در سال‌های که به‌ویژه آب و بارندگی فراوان است و در فصل بهار تا اواسط خردادماه می‌توان آن را شاهد بود محلی است واقع در بین جاده هونجان اسفرجان معروف به کوه پلنگی که دشتی قرمز رنگ را از تجمع گیاهی بنام گلعرونه در اصطلاح محلی به وجود می‌آورد که از خاصیت دارویی آن برای سرماخوردگی در فصل زمستان و همچنین به عنوان خوراک گوسفندان در فصل بهار استفاده می شود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.