• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15

دریل جراحی با قابلیت‌‌‌های تعیین عمق نفوذ و فشار توسط محقق دهاقانی اختراع شد

  • کد خبر : 6669
  • 13 تیر 1401 - 10:16
دریل جراحی با قابلیت‌‌‌های تعیین عمق نفوذ و فشار توسط محقق دهاقانی اختراع شد
سیناخبر- تجهیز قابل نصب بر روی دریل جراحی جهت تعیین و کنترل عمق نفوذ مته در داخل بافت و همچنین تعیین میزان فشار مورد نیاز برای نفوذ مته در داخل بافت بدن توسط حامد پرنیخ از محققان بسیج علمی ناحیه دهاقان طراحی و ساخته شد، این دریل اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش روز دوشنبه سیناخبرحامد پرنیخ در گفتگو با خبرگزاری علم و فناوری گفت: این اختراع مرتبط با حوزه دریل‌های جراحی؛ دریل‌هایی که به منظور سوراخ کردن بافت انسان یا حیوان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌باشد، این تجهیز دارای قابلیت‌‌‌هایی منحصر بفرد نسبت به نمونه‌های مشابه چه در بازار داخل و چه در بازار جهانی می‌باشد.

پرنیخ سپس در خصوص به تشریح در خصوص مسئله‌ای که وجود داشته و منجر به ایده و اختراعی با قابلیت‌های منحصر به فرد شده است،  اظهار کرد: در اتاق عمل برای درمان شکستگی‌ها از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌شود که در جراحی‌هایی که نیاز به پلاک‌گذاری و یا تعویض مفصل‌هایی که نیاز به سوراخ کاری است ناگزیر باید از سیستم دریل استفاده کرد، در بعضی از مناطق آناتومیکی بدن انسان امکان دید کافی برای تیم جراحی وجود ندارد، بنابراین جراح باید با توجه به تجربه و آموخته‌های خود اقدام به سوراخ کردن استخوان‌ها کند که می‌تواند در بعضی از نواحی بدن انسان که نزدیک به شریان و عصب و ورید و حتی عضله و پوست می‌باشد حاصل چرخش دریل آسیب ببیند.

این محقق بسیجی تصریح کرد: دریل، طراحی شده مانند دریل‌های رایج در اتاق عمل‌های بیمارستان‌ها هر سر مته‌ای با هر سایز روی آن نصب می‌شود.

وی افزود: دریل‌هایی که در بازار داخلی و جهانی موجود هستند و اکنون از آن‌ها در صنعت و علم پزشکی اسفاده می‌شود قابلیت تعیین و کنترل عمق نفوذ مته و همچنین تعیین میزان فشار مورد نیاز را ندارند. تجهیزی که ما طراحی کرده‌ایم روی دریل نصب شده و این دو قابلیت را پوشش می‌دهد.

 لطفا بفرمایید مهمترین قابلیت‌‌های این تجهیز چیست؟

پرنیخ گفت: از ویژگی‌های منحصر بفرد این دریل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    دریلی را که ما طراحی کردیم دارای یک خط‌کش مدرج  است که عمق  سوراخ کاری شده را نشان می‌دهد و دیگر نیاز به استفاده از وسایل اندازه‌گیری جانبی نیست.

     این تجهیز همچنین قابلیت تنظیم فشار را داشته و در مواقعی که بافت استخوانی ضعیف می‌باشد (بخصوص در بیمارانی که مبتلا به پوکی استخوان یا کانسر‌های استخوانی هستند) با فشار کمتر وارد بافت استخوانی می‌شوند و بالعکس.

لطفا بفرمایید، کاربرد تجهیزی که شما طراحی و ساخته‌اید منحصرا در حوزه پزشکی است یا کاربردهای دیگری هم می‌تواند داشته باشد؟

عضو هیئت علمی جغرافیایی، گروه تکنولوژی جراحی دانشگاه علوم پزشکی اراک، گفت:  بطور کلی کاربرد‌های این نوع دریل در دو بخش مهم عبارتند از:

۱-تجهیزات پزشکی:

این دستگاه به عنوان یک تجهیز قابل نصب بر روی دریل های معمول جراحی که به منظور سوراخ کردن بافت استفاده می‌شوند، کاربرد دارد.

۲-صنایع فلزی و غیر فلزی:

این دستگاه برای استفاده در انواع دریل‌هایی که برای کارهای دقیق در انواع صنایع فلز و چوب و پلاستیک و…استفاده می‌شوند، کاربرد دارد.

لطفا بفرمایید از چه زمانی در موضوعات علمی و دانش بننیان کار خود را آغاز کردید؟

وی در ادامه با بیان این که آبانماه ۱۳۷۵ در یکی از روستاهای شهرستان دهاقان متولد شدم، گفت: مقطع کارشناسی خود را در رشته تکنولوژی جراحی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گذراندم بلافاصله بعد از اتمام دوره کارشناسی در آزمون کارشناسی ارشد شرکت و رتبه ۲۰ کشوری را کسب کردم، همچنین مقطع ارشد را هم در رشته تکنولوژی جراحی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اتمام رساندم. در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جز استعداد های درخشان دانشگاه بوده‌ام.

پرنیخ افزود: چندین مقاله مرتبط با رشته خودم در ژورنال‌های معتبر جهانی به چاپ رسانده‌ام. کتاب‌های تالیفی و ترجمه هم در دوران تحصیل نوشته‌ام که در انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین انتشارات جامعه‌نگر به چاپ رسیده‌اند و مهمترین آنها عبارتند از:

    روش‌های جراحی الکساندر- جراحی زنان- انتشارات رویان پژوه ۱۳۹۹

    مراقبت از بیمار جراحی( تیروئید پاراتیروئید)- انتشارات نارون ۱۳۹۸

    ابزار و تجهیزات ارتوپدی (‌به همراه تکنیک‌های اعمال رایج ارتوپدی) – انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز

این محقق عضو بسیج علمی ناحیه دهاقان، گفت: در موضوعات نوآورانه و اختراعی هم علاوه بر اختراع دریل جراحی چند اختراع دیگر هم دارم که در مرحله ثبت و داوری می‌باشند.

اهمیت اختراعات و فعالیت‌های علمی شما در حوزه علمی و علوم دانش‌بنیان چه نقش و جایگاهی در سطح ملی یا بین المللی می‌تواند داشته باشد و انتظارتان از مسئولان و همه کسانی که توانایی کمک به ارتقا این جایگاه را دارند چیست؟

حامد پرنیخ، گفت: با توجه به خروجی نهایی کار ما که می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد و در تحقق اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر دانش سودمند واقع شود و همچنین با تجاری­‌سازی و کسب پتنت داخلی و بین‌المللی ایده­‌ها و اختراعاتی که در دست داریم و به تبع فروش آنها در سطح بین­‌المللی در کنار ارز آوری به کشور، می‌توان موجبات ارتقای رتبه­‌ جمهوری اسلامی ایران در شاخص جهانی نوآوری(GII)  را فراهم آورد.

این محقق عضو بسیج علمی ناحیه دهاقان، ادامه داد: از مسئولان عزیز استانی و کشوری و سرمایه‌گذاران خواستاریم با حمایت مادی و معنوی از تیم اختراعات ما، زمینه خلق حماسه­ ماندگار در جهت تبدیل کشورمان به یکی از قطب­‌های نوآوری دنیا را توسط فرزندان این مرز و بوم فراهم سازند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=6669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.