• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19

خانه قاجاری شهرضا را شبانه با خاک یکسان کردند

  • کد خبر : 6007
  • 19 خرداد 1401 - 9:18
خانه قاجاری شهرضا را شبانه با خاک یکسان کردند
سیناخبر- دوستداران میراث‌فرهنگی شهرضایی با ارسال تصاویری از تخریب شبانه خانه تاریخی مهدوی که واجد ارزش‌های ثبت ملی بود و از دست رفتن تلاش‌ها برای ثبت ملی این خانه در فهرست آثار تاریخی کشور خبر دادند.

به گزارش روز پنجشنبه سیناخبر خانه تاریخی مهدوی با مساحت ۱۳۰۰ متر از خانه‌های دارای ارزش های ثبت ملی در فهرست آثار ملی کشور بود که شب گذشته با استفاده از بیل مکانیکی بیش از ۸۰ درصد این خانه به طور کامل تخریب شد.

فعالان میراث‌فرهنگی اعلام کردند که تخریب خانه قاجاری مهدوی با مساحت ۱۳۰۰ مترمربع از دو سال قبل مطرح شد و در استعلام از اداره میراث فرهنگی استان اصفهان ممنوعیت تخریب این خانه ابلاغ شده بود.

به گفته این فعالان پیشتر یکی از احیاگران بناهای تاریخی پیشنهاد خرید خانه تاریخی مهدوی و مرمت و احیای آن را مطرح کرده بود که این درخواست با مصوبه شورای شهر شهرضا برای تخریب این خانه تاریخی و احداث پارکینگ رد شد.

براساس اطلاعاتی که فعالان میراث فرهنگی در اختیار قرار داده‌اند، پس از این مصوبه ورثه مالک (مرحوم مهدوی) این بنای تاریخی به تدریج از دو هفته قبل دست به تخریب این خانه تاریخی زدند و کارگران ابتدا داخل خانه را تخریب کردند و سرانجام دیشب تمامی این خانه تاریخی با بولدوزر محو و با خاک یکسان شد.

به گفته فعالان میراث‌فرهنگی در طی این دو هفته به شهرداری شهرضا نیز برای جلوگیری از تخریب این خانه تاریخی واجد ثبت در فهرست آثار ملی مراجعه شده و شهرداری به آن‌ها اعلام کرده است که کاری از دست آن‌ها برنمی‌آید. چون مصوبه شورای شهر شهرضا بر تخریب این خانه و احداث پارکینگ به جای آن تاکید داشته است. بنابراین فعالان میراث فرهنگی باید به اداره میراث فرهنگی مراجعه کنند. طی مراجعات نیز فعالان میراث فرهنگی بین شهرداری و اداره میراث فرهنگی پاسکاری شدند تا سرانجام خانه تاریخی مهدوی نیز از بناهای تاریخی ایران حذف شود.

اداره میراث‌فرهنگی استان اصفهان و شهرضا نیز هیچ تلاشی برای جلوگیری از تخریب این خانه تاریخی نکرده است و تنها شب گذشته و پس از تخریب کامل این خانه تاریخی بود که شهرداری شهرضا در محل حاضر شد و براساس گفته فعالان میراث فرهنگی ظاهرا به توقیف بیل مکانیکی اقدام کرد.

خانه تاریخی مهدوی متعلق به اوایل دوره قاجار با تلاش فعالان میراث فرهنگی مقدمات ثبت ملی را پشت سر می‌گذاشت و خانه تاریخی مهدوی به عنوان یکی از بناهای واجد ارزش‌های ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شده بود و جزو آثار ستاره‌دار تاریخی طبقه بندی شده بود. اما حالا با تلاش ورثه مرحوم مهدوی و البته مصوبه شورای شهر شهرضا برای احداث پارکینگ به جای این خانه تاریخی به تلی از خاک تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=6007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.