• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

بیماری شایعی که بر اثر کم‌خوابی بروز می‌کند

  • کد خبر : 8198
  • 07 شهریور 1401 - 9:37
بیماری شایعی که بر اثر کم‌خوابی بروز می‌کند
سیناخبر- نتایج یک تحقیق جهانی جدید نشان از آن دارند که خواب نامناسب و ناکافی می‌تواند قلب و عروق افراد را دچار مشکل کند و انواع سکته را افزایش دهد. این در حالی است که خوب خوابیدن این روند را معکوس می‌کند.

بر اساس تحقیقات جدید، خواب نامناسب، گستره وسیعی بین مردم جهان پیدا کرده است، به طوری که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر دارای خواب کافی و مناسبی نیستند. این در حالی است که طبق تخمین دانشمندان، اگر همه افراد خوب بخوابند، از هر ده مورد شرایطی که به بیماری‌های قلبی عروقی می‌انجامد، هفت مورد آن قابل پیشگیری است.

در این زمینه، محققان انستیتو ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه یا INSERM می‌گویند: با توجه به زندگی پرمشغله و ۲۴ ساعته امروزی ما، شیوع پدیده کم خوابی و خواب نامناسب مورد انتظار است. برای غلبه بر این مشکل، اهمیت کیفیت و کمیت خواب برای سلامت قلب باید در اوایل زندگی و زمانی که رفتار‌های سالم، راحت‌تر ایجاد می‌شوند، آموزش داده شود. در این راستا، به حداقل رساندن سر و صدای شبانه و استرس در محل کار می‌تواند به بهبود خواب کمک کند.

مطالعات قبلی در مورد ارتباط خواب و بیماری قلبی، عموماً بر روی تنها یک عادت خواب متمرکز شده‌اند، مانند مدت زمان خواب یا آپنه خواب، که در آن تنفس هنگام خواب متوقف می‌شود. اما حالا در مطالعه جدید محققان فرانسوی، از نمره خواب سالم با ترکیب پنج عادت مختلف خواب استفاده شده است. آن‌ها ارتباط بین نمره خواب پایه و تغییرات در طول زمان در نمره خواب را با بروز انواع بیماری قلبی عروقی بررسی کرده‌اند.

در این مطالعه، ۷۲۰۰ شرکت‌کننده مرد و زن ۵۰ تا ۷۵ ساله و فاقد بیماری‌های قلبی عروقی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ در یک مرکز پزشکی پیشگیرانه وارد مطالعه شده و وضعیت آن‌ها از طریق معاینه فیزیکی و تکمیل پرسشنامه‌هایی در مورد سبک زندگی، سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی و شرایط پزشکی هر زمان، مورد پیگیری ۱۰ ساله قرار گرفت.

بررسی‌های محققان نشان داد که به ازای هر یک امتیاز افزایش در نمره خواب، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی، ۲۲ درصد کاهش می‌یابد. اما به طور خاص، افرادی که دارای نمره ۵ در کیفیت و کمیت خواب بودند، ۷۵ درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی یا سکته قرار داشتند.

به گفته این محققان، مطالعه ما، پتانسیل خوب خوابیدن را برای حفظ سلامت قلب و عروق نشان می‌دهد و حاکی از آن است که بهبود خواب با خطرات کمتر بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی مرتبط است.

آن‌ها افزوده‌اند: ما همچنین دریافتیم که اکثریت قریب به اتفاق مردم مشکلات خواب دارند. با توجه به این که بیماری‌های قلبی عروقی اصلی‌ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان هستند، آگاهی رسانی بیشتر در مورد اهمیت خواب خوب برای حفظ قلب سالم، امری است که در گستره جهانی نیاز به توجه بیشتر دارد.

این یافته‌های علمی ارزشمند و مهم در کنگره ESC Congress ۲۰۲۲ ارائه شده اند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=8198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.