• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
20

از تندیس «جهانگیرخان قشقایی» در روستای کزن سمیرم رونمایی شد

  • کد خبر : 6091
  • 22 خرداد 1401 - 10:49
از تندیس «جهانگیرخان قشقایی» در روستای کزن سمیرم رونمایی شد
سیناخبر- همزمان با هفته صنایع دستی از تندیس حکیم جهانگیرخان قشقایی در روستای کزن بخش وردشت از توابع شهرستان سمیرم رونمایی شد.

به گزارش روز یکشنبه سنیاخبر از تندیس حکیم جهانگیرخان قشقایی با حضور جمعی از مسئولان و مردم محلی و همزمان با «هفته صنایع دستی و هنرهای سنتی» در روستای کزن بخش وردشت در شمال سمیرم رونمایی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمیرم در حاشیه این مراسم گفت: روستای کزن زادگاه پدری و ییلاقی جهانگیرخان قشقایی است که در دوران کودکی والدین وی همواره در مسیر کوچ به این منطقه می‌آمده‌اند.

سعید سلمانیان درباره زندگی‌نامه و شخصیت این حکیم فرزانه، خاطرنشان کرد: جهانگیر در جامعه ایل قشقایی و در ییلاق خوش آب و هوای روستای کزن بخش وردشت در شمال سمیرم متولد شد و همزمان که همراه کوچ در ییلاق و قشلاق می‌کوچید، شوق درس و بحث نیز در او نمایان بود تا اینکه در حدود ۴۰ سالگی با یک سفر و تحول درونی به درجه حکمت و عرفان رسید.

روستای کزن از جمله روستاهایی است که دارای ظرفیت کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی است و قرار است با همکاری مسئولان استان و شهرستان و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توسعه صنایع دستی به روستاهای هدف گردشگری تبدیل شود.

ولادت این عارف بزرگ جهان تشیع، در میان تیره جانبازلو از طایفه بزرگ دره‌شوری در سال ۱۲۴۳ هجری قمری (قرن سیزدهم) ثبت شده است.

وی پس از گذراندن علوم، احیا کننده مکتب فلسفی اصفهان در دوران حکومت قاجار است و در زمان او شاگردان بسیاری از جمله حاج‌آقارحیم ارباب، شیخ محمدعلی زاهد قمشه‌ای، سیدحسین طباطبایی بروجردی، سیدحسن مدرس، حسنعلی نخودکی اصفهانی و میرزاحسین نائینی از مکتب و درس این عالم به صورت نقلی و عقلی بهره برده‌اند.

خان‌زاده ایل در نوسازی اندیشه‌های اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد. زمانی که اسلام و تفکرات اسلامی در معرض حمله روشنفکران غرب‌زده قرار داشت مرحوم جهانگیرخان نقش بارزی در ایجاد ساختار فکری اسلام با تربیت شاگردانی متدین و انقلابی همچون سیدحسن مدرس بر عهده گرفت و سرانجام در سیزدهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۲۸ هجری قمری دار فانی را وداع گفت و در تخت فولاد اصفهان آرام گرفت.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=6091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.