• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
37

اخلاصی که مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرضا را با برکت کرد

  • کد خبر : 3632
  • 21 فروردین 1401 - 11:10
اخلاصی که مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرضا را با برکت کرد
سیناخبر- مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرضا مدرسه‌ای در دل شهر است که سال‌هاست مردم این شهر نسبت به آن تعلق خاطر خاصی دارند و نذورات خود را در اختیار مدرسه قرار می‌‌دهند.

به گزارش سیناخبر تاریخ تأسیس حوزه‌‌‌های علمیه در ایران همزمان با شروع غیبت کبری امام زمان (عج) و ظهور شخصیت‌هایی چون صدوق دری و پدرش در قم است؛ شیخ مفید که از مؤسسان حوزه علمیه بغداد است، خود از شاگردان شیخ صدوق به شمار می‌‌رود. روند تأسیس و رونق یافتن حوزه‌‌های علمیه در ایران در سیر تاریخ ادامه یافته و حوزه‌هایی در اصفهان، مشهد، ری، قم و شهرهای بزرگ دائر شده است که عمدتاً از لحاظ علمی تحت تأثیر حوزه علمیه نجف بوده‌اند.

 در عصر صفوی با هجرت علمای بزرگ به اصفهان، این حوزه رونق خاصی می‌‌یابد، دوره جدید شکوفایی حوزه‌ها در ایران با هجرت آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری از نجف به قم آغاز می‌‌شود و سپس با زعامت و مرجعیت عامه آیت‌الله بروجردی رونق بیشتری یافته، به طوری که توجه بسیاری را به سمت خود جلب می‌‌کند.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و تحت فشار قرار گرفتن علما در نجف از سوی رژیم بعث عراق، حوزه علمیه قم تبدیل به محور و مرکز حوزه‌‌های علمیه در جهان تشیع می‌‌گردد به طوری که هم اکنون هیچ حوزه‌ای در جهان تشیع به عظمت آن نمی‌رسد و هزاران دانشمند و جویای حقیقت اسلام ناب از سراسر جهان در آن به تعلیم، تدریس، تحقیق و تحصیل می‌‌پردازند و در مسیر خدمت به ارزش‌ها و معارف والای دین و مذهب تشیع و حفظ دینداری مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و در حقیقت، این عملکرد و تلاش‌ها را برای خود، افتخاری بس ارزشمند می‌‌دانند؛ چرا که در راستای عملکرد معصومان و خدمت به مذهب، گام بر می‌‌دارند.

شهرضا از قدیم مهد پرورش دانشمندان و فضلا و عالمانی بوده و در آن بزرگانی به ظهور رسیده‌اند که مایه فخر و مباهات هستند و نام صاحبان دانش این منطقه در صفحات تاریخ گیتی درج است. حکما، عرفا، فقها، شعرا و علمای بزرگی تاکنون برای این شهر افتخار آفریده‌اند؛ این شهرستان از نظر مذهبی و فرهنگی از دیر باز کانون اجتماعات و مباحث عقیدتی و دینی و جایگاهی برای علما و دانشمندانی بزرگ همچون آقا محمدرضا قمشه‌ای، حکیم ملا هادی فرزانه، حکیم زاهد، حکیم اسداله قمشه‌ای و حکیم مهدی الهی قمشه‌ای (مترجم و مفسر قرآن کریم) بوده است.

شهرستان شهرضا دارای ۵ حوزه علمیه برادران و یک حوزه علمیه خواهران است و ۲ دبیرستان زیر نظر حوزه علمیه مدینه‌العلم شهرضا دارد؛ مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرضا مدرسه‌ای در دل شهر است که سال‌هاست مردم این شهر نسبت به آن تعلق خاطر خاصی دارند و نذورات خود را در اختیار مدرسه قرار می‌‌دهند. وجود مسجد و کتابخانه در این مدرسه عامل تقویت تعامل و ارتباط طلاب با مردم است و برای اینکه مردم با طلاب و مدرسه در ارتباط باشند، مسجد و کتابخانه نیز در این مدرسه تأسیس شده است؛ مردم شهرضا سال‌هاست که برای پرسیدن سؤال‌های شرعی و دینی خود و همچنین استخاره از قرآن به این مدرسه مراجعه می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرضا با بیان اینکه این مدرسه معنویت بسیار بالایی دارد، می‌گوید: شهرضا دارای ۵ مدرسه علمیه برادران با نام‌های صاحب‌الزمان(عج)، اقدمیه، امام صادق(ع)، امام حسین(ع) و مدینه العلم صاحب‌الزمان(عج) و یک مدرسه علمیه معصومیه ویژه خواهران است.

حجت‌الاسلام سید نعمت‌اله صالح با بیان اینکه این مدرسه در سال ۱۳۵۰ به همت مرحوم حجت‌الاسلام حاج غدیرعلی ممیز راه‌اندازی شد، ادامه می‌دهد که با توجه به اینکه نام صاحب‌الزمان(عج) بر این مدرسه قرار داده شده است، مردم توجه خاصی به آن دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۶۰ به دنبال این مدرسه، مدینه‌العلم صاحب‌الزمان(عج) تأسیس شد، ادامه داد: در اصل مدینه العلم مولود مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) است، این مدرسه در قالب یک مجتمع علمی- دینی مشتمل بر مدرسه علمیه، کتابخانه و مرکز مطالعات و تحقیقات، ساختمان و مجتمع اداری، سالن اجتماعات، مرکز خدمات رایانه‌ای، در زمینی به وسعت ۷۰ هکتار در دامنه کوه سفید مشرف به امامزاده شاهرضا(ع) تأسیس شده است.

مدیر مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرضا با بیان اینکه حوزه علمیه مدینه‌العلم شهرضا یک مجموعه فرهنگی و دینی است، گفت: این مرکز فرهنگی و دینی نقش مؤثری در ارتقای مبانی دینی و مذهبی مردم شهر شهرضا داشته تا آنجا که تربیت طلاب و روحانیون برجسته و مؤثر برای جامعه از مهم‌ترین اقدامات این مرکز است.

حجت‌الاسلام صالح  ادامه داد: در اجلاسیه کانون‌های علمی طلاب و به پاس تلاش‌های انجام شده در راه‌اندازی و فعال‌سازی کانون‌های علمی، حوزه علمیه مدینه‌العلم صاحب‌الزمان (عج) شهرضا، از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به‌عنوان مدرسه برتر پژوهشی در سطح کشور انتخاب شد.

به گفته وی، این انتخاب با روحیه جهاد علمی، ایجاد محیطی پویا برای فعالیت‌های تحقیقی، همراهی طلاب و فضلای پژوهشگر این حوزه به‌دست آمده است.

مدیر مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج ) که خود در سال ۱۳۵۳ در این مدرسه طلبه می‌شود از شخصیت‌های بسیار بزرگ طلبه در این مدرسه همچون مرحوم آیت‌الله میرجهانی یاد می‌کند که چند سالی که در شهرضا بوده است در ماه رمضان به منبر می‌رفته و نماز جماعت می‌خوانده است.

حجت الاسلام صالح اعتقاد دارد که مرحوم ممیز به دلیل اینکه اخلاص بسیار بالایی داشت این مدرسه رشد پیدا کرده و امروز محل مراجعات مردم شده است.

وی با بیان اینکه مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) دارای کتابخانه است و نماز جماعت در آن برگزار می‌شود، گفت: به دلیل اینکه این مدرسه بر اساس اخلاص بنا شده برکات زیادی دارد.

 حجت الاسلام صالح با بیان اینکه به دلیل محدود بودن فضای موجود و امکانات بیشتر شاگرد در مدینه العلم گرفته می‌شود و در اینجا شاگردان محدودی قبول می‌کنیم، می‌گوید: کتابخانه صاحب‌الزمان(عج) دارای بیش از ۴۰ هزار کتاب در موضوعات مختلف است و برای عموم آزاد است.

امام جمعه شهرضا با اشاره به اینکه در طول سال نماز جماعت و جلسات روضه در مسجد و کتابخانه صاحب‌الزمان(عج) برگزار می‌شود و محلی برای پرسیدن سؤالات شرعی و دینی است، ادامه داد: بعد از فوت حاج غدیرعلی ممیز مسؤولیت این مدرسه با بنده شده است.

حجت الاسلام صالح با تأکید بر اینکه ساخت این مدرسه فقط با کمک‌های مردمی بوده است و اصلاً از کمک‌های دولتی استفاده نشده است، گفت: این مدرسه علمیه تا سال ۱۳۶۰ کامل شد؛ همچنین مدرسه مدینه‌العلم هم فقط با کمک‌های مردمی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه شهرضا به نسبت جمعیت در استان بیشترین طلبه و مدرسه علمیه را دارد، بیان کرد: مردم باید بیشتر با مدارس علمیه ارتباط داشته باشند و امروز کاربردی بودن حوزه علمیه برای مردم معرفی نشده است، اگر مردم با ظرفیت‌های آن آشنا شوند در زندگی آن‌ها تأثیرگذار است به ویژه برای نسل جوان حوزه‌های علمیه بسیار مهم است.

مصطفی صدری، مسئول کتابخانه و مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهرضا گفت: مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) دارای کتابخانه‌ای عظیم بالغ بر ۴۰ هزار جلد انواع کتب نفیس خطی و سنگی و چاپی است که علاوه بر طلاب و فضلا به عموم مردم نیز خدمات ارائه می‌کند.

وی از سابقه ۵۰ ساله خود به عنوان مسئول کتابخانه صاحب‌الزمان(عج) خبر می‌دهد و می‌گوید: اول پدرم اینجا بود و این مسئولیت را عهده‌دار بود، در آن زمان من مغازه خیاطی داشتم و به پیشنهاد پدرم در این کتابخانه مشغول به کار شدم.

صدری ادامه داد: سال اول بودجه‌ای نداشتند و مرحوم شهید بهشتی با حاج غدیرعلی ممیز دوست بودند و تا ۳ سال تقبل کردند که ماهی ۳۰۰ تومان به من بدهند، تا اینکه حاج غدیرعلی ممیز به نجف رفتند و با اجازه از آیت‌الله خویی دیگر به ما حقوق دادند.

وی با اشاره به کتاب‌های تاریخی و نفیس این کتابخانه گفت: کتاب‌های بسیار قدیمی در این کتابخانه داشتیم اما چون خطی بود و شرایط نگهداری آن را نداشتیم حدود ۷۰ جلد را به کتابخانه آیت‌الله مرعشی اهدا کردیم.

مسئول کتابخانه و مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهرضا ادامه می‌دهد که اینجا از زمان ناصرالدین شاه به بعد کتاب داریم که با چاپ سنگی است و خواندن آن هم مشکل و ادبیات آن قدیمی است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=3632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.