• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

کودکان را چگونه به سمت کتاب خوانی هدایت کنیم؟

  • کد خبر : 18507
  • 15 مرداد 1402 - 8:59
کودکان را چگونه به سمت کتاب خوانی هدایت کنیم؟
سیناخبر- در این خبر به نکاتی پرداخته‌ایم که می‌تواند در کتاب‌خوان کردن کودک‌تان به شما کمک کند.

به گزارش سیناخبر بچه‌های امروزی بدجوری به گوشی، تبلت، کنسول بازی و تلویزیون دوخته شده‌اند، نگرانی بسیاری از والدین به‌خصوص در روز‌های تابستان این است که با این همه امکانات جذاب، بچه‌ها دیگر رغبتی به مطالعه ندارند و از لذت خواندن و یادگرفتن دور شده‌اند.

۱) خودتان کتاب‌خوان باشید/ بچه‌ها بیشتر از هرچیزی به رفتار پدر و مادر توجه دارند. اگر کتاب‌خوان باشید این رفتار را به‌عنوان یک اتفاق روزمره و نیاز زندگی برای کودک‌تان تعریف خواهید کرد. 

۲) قبل از با سواد شدن شروع کنید/ قبل از این‌که فرزندتان به مدرسه برود برایش کتاب بخوانید؛ اجازه دهید تصاویر کتاب‌ها را نگاه کند، براساس تصاویر داستان موردعلاقه‌اش را تعریف کند و با کتاب انس داشته باشد. 

۳) مجلات را فراموش نکنید/ مجلات تخصصی کودکان با مطالب کوتاه و کاربردی می‌تواند عادت مطالعه را در فرزندان ما ایجاد کند. 

۴) کتاب جذاب بخرید/ با حوصله، مطالعه و براساس نیاز و ذائقه کودک‌تان، کتاب تهیه کنید تا فرآیند کتاب خواندن جذاب باشد. یک انتخاب اشتباه می‌تواند تاثیر بدی روی انگیزه‌های کودک شما داشته باشد. 

۵) تشویق کنید/ به‌عنوان پاداش کتاب خواندن یک وسیله ساده و جذاب برای کودک‌تان بخرید. اما انگیزه‌های مادی قوی برای کودک‌تان ایجاد نکنید. سعی کنید یاد بگیرد بهترین جایزه برای او لذت مطالعه و یاد گرفتن است. 

۶) چالش خانوادگی بگذارید/ هرکاری به‌صورت گروهی جذاب‌تر است. با نظر خانواده برای هر کدام یک کتاب تهیه کنید و قرار بگذارید در زمان مشخصی هر کسی کتاب خودش را تمام کند. این نوع رقابت برای بچه‌ها جذاب است. 

۷) زیاده‌روی نکنید/ از تحکم، افراط، تحمیل کتابی خاص یا تحمیل زمان مطالعه به کودک خودداری کنید. نباید کودک، کتاب را به‌عنوان مانعی برای رابطه دوستانه والد و فرزندی بداند. 

۸) حق انتخاب دهید/ اجازه بدهید کودک‌تان کتابش را انتخاب کند. اگر نگران محتوا هستید سعی کنید بعد از مطالعه راجع به آن صحبت کنید. 

۹) تاثیر رفقا را نادیده نگیرید/ مجاورت مشابهت می‌آورد. سعی کنید فرزندتان را به رفاقت با بچه‌های کتابخوان، عضویت در کتابخانه مدرسه و در معرض این‌که ببیند همسن و سالانش کتاب می‌خوانند قرار دهید. 

۱۰) وقت‌های مرده را زنده کنید/ در هر فرصتی کتاب بخوانید، برای این منظور باید همیشه کتاب همراه داشته باشید تا در ایستگاه اتوبوس، مترو یا در موقعیت‌های دیگر بتوانید کتاب بخوانید و فرزندتان هم با دیدن این رفتار از شما الگو بگیرد. 

۱۱) کتاب فقط نسخه چاپی نیست/ از کتاب صوتی، نمایشنامه، پادکست، اجرا‌های رادیویی و… هم استفاده کنید. به‌خصوص برای شب و موقع خواب هیچ چیزی مثل یک کتاب صوتی مزه نمی‌دهد. 

۱۲) محیط خانه را آماده کنید/ بد نیست در محیط خانه یک مکان دنج برای مطالعه داشته باشید. همین‌طور وقتی کودک‌تان در حال مطالعه است با صدای بلند تلویزیون نبینید، تلفن صحبت نکنید تا هم بتواند مطالعه کند هم بداند در عمل به مطالعه او اهمیت می‌دهید. 

۱۳) مطالعه را کاربردی کنید/ درباره کتاب‌ها صحبت کنید، از تجربیات شخصیت‌ها بگویید؛ کتاب‌ها را کاربردی کنید، به‌طور مثال بگویید فلان کتاب در کنترل خشم به من کمک کرد و آن یکی می‌تواند به تو برای برق‌کشی اتاقت کمک کند. 

۱۴) کتاب را با فیلم پیوند بزنید/ اگر رمان یا داستان معروفی اقتباس سینمایی دارد خانوادگی به تماشایش بنشینید و راجع به آن گپ بزنید تا فرزندتان بداند داستان پایه درام در سینما است. از طرفی بد نیست بداند موضوع یک فیلم را می‌تواند با مطالعه بیشتر در کتاب‌ها بهتر درک کند. 

۱۵) اکسسوار مطالعه را جدی بگیرید/ یک کتابخانه زیبا برای فرزندتان بخرید، چراغ مطالعه و حتی نشانک کتاب از ابزار‌هایی هستند که لذت مطالعه را زیاد می‌کنند. 

۱۶) کتاب برای سرگرمی هم هست/ کتاب معما، چیستان، طنز و بازی برایش بخرید تا با کتاب مانوس باشد؛ روخوانی‌اش به این بهانه تقویت شود و کتاب دوست شود تا کتاب‌خوان بماند. 

۱۷) فوق برنامه‌های مدرسه/ کودک را به انجام فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه تشویق کنید مثل آزمایش، کارگاه نجوم، دکلمه، سرود و… هر کدام از این‌ها باعث می‌شود بهانه‌ای برای مطالعه در فرزندتان ایجاد شود.

۱۸) فونت و نور را جدی بگیرید/ حال و هوای مطالعه مهم است. نوع نشستن. فونت کتاب و حتی نور. همه چیز باید آماده باشد تا کتاب خواندن تبدیل به یک اتفاق لذت بخش باشد و چشم و … را اذیت نکند. 

۱۹) انتظار زیاد نداشته باشید/ به‌یاد داشته باشید هدف از مطالعه رشد استعداد‌های یک کودک برای رسیدن به این هدف است که توانمند، خوداتکاء، باهوش، دارای هوش هیجانی و از همه مهم‌تر خوشحال باشد. مطالعه قرار نیست کودک را تبدیل به یک نابغه کند. 

۲۰) داستان را تعریف کن/ چالش‌های جالب برای کودک‌تان تعریف کنید، از او بخواهید بخشی از کتاب را اجرا کند، یا داستانش را تعریف کند، یا مفاهیمش را برای شما بازگو کند. مشتاقانه گوش دهید. بپرسید اگر جای قهرمان داستان بودی چه می‌کردی؟ حتی از او بخواهید پایان داستان را تغییر دهد.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=18507

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.