• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
16
دبیرسوگواره نغمه عشق:

نذر هرساله من درحرم امام رضا (ع) سرودن شعر برای آن امام بزرگوار است

  • کد خبر : 2049
  • 16 آبان 1396 - 10:16
نذر هرساله من درحرم امام رضا (ع) سرودن شعر برای آن امام بزرگوار است
سیناخبر- حجت الله اباذری ،دبیرسوگواره نغمه عشق و شاعر آیینی شهرضایی گفت: نذر هرساله من درحرم امام رضا (ع) سرودن شعر برای آن امام بزرگوار است.

به گزارش سیناخبر این شاعر آئینی گفت: خداوند نعمت بزرگی به یک شاعر عطا فرموده  وآن حس وقدرت خلق کردن است ،خلق کردنی که گاه باعث تحول است،حرکت است وایجاد انگیزه ومحرکی برای حرکت در مسیر بودن و ماندن . و انتظار خداوند در مقابل ارزانی کردن این نعمت به شاعر ، بکار گرفتن این ذوق واستعداد خدادادی سرودن در مسیر ارزش های دینی وانسانی است.

مهمان ویژه امروز سیناخبر کسی نیست جز شاعر آئینی و  دبیر  سوگواره  استانی نغمه عشق که این روزها خبر از آغاز برگزاری این برنامه در شهرستان شهرضاست.

شما به مطالعه این مصاحبه جذاب باشاعر آیینی شهرمان دعوت می کنم…

آقای اباذری لطفا خودتان را برای مخاطبان سیناخبرمعرفی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده حجت الله اباذری هستم متولد ۱۳۵۰، رشته تحصیلیم ادبیات بوده و  کارمند هستم.

از چه سنی شروع به نوشتن کردید ؟

بنده از ۱۳ سالگی وجود یک نبوغ شعری رو در خودم حس کردم .

شما در چه غالب و سبکی شعرمی سرایید؟

اگر مورد قبول  آستان مقدس اهل بیت(ع) واقع شود قطره کوچکی از دریای  بیکران شعر آئینی هستم.

جرقه شعر در ذهنتون با چه شعری زده شد ؟

با یک تک بیت در ستایش مقام مادرکه : عشقم را به مادرم اثبات کنم

      گر بگویم جان من عمرم فدای مادرم                       من که باشم در جوار خاک پایت مادرم

این اولین بیتی بود که به زبان من جاری شد.

اولین نفر که این استعداد را در شما کشف کرد که بود؟

 استاد مجرداولین نفری بود که این نبوغ رادر من حس کرد و مشوق من شد.بعد به مرور زمان آشنایی با استاد حاج هوشنگ آقاسی  که ایشان از اساتید خوب شهرستان بودند و بعد معرفی شدم به استاد آشفته وشرکت  در انجمن های ادبی خانگی که در شهرستان برگزار می شد.

در آن زمان از منزل دوست شاعرم آقای طالع که یکی از  این جلسات را برگزار می کرد کار را به صورت جدی تر در خدمت استاد فقید آشفته،پریش،ریحان و مرشد شیرعلی ادامه دادم .

یک راهی برای من باز شد در مسابقات شعر دانش آموزان شهرستان ها که من در مرحله اول از شهرستان شهرضا و متعاقب آن استان اصفهان به عنوان شاعر برگزیده استان در مسابقات شعر دانش آموزان سراسر کشور شرکت می‌کردم در مسابقات کشوری هم صاحب مقام اول تا سوم شدم.

جرقه گرایش به شعرعاشورا در مسابقات سراسری شعر دانش‌آموزان زده شد که که به جاست یاد کنم از شاعر آیینی کشورمان جناب آقای احد ده بزرگی که واقعاً ایشان راهنمایی‌های زیادی به بنده کردند و مشوق بنده شدند که بتوانم در این عرصه پیشرفت کنم.

 در مسیر شعر عاشورایی هم از محضر اساتید خوبی مثل آقای دکتر محمدرضا سنگری، مرحوم نصرالله مردانی، آقای محمد علی مردانی، استاد شاهرخی استاد مشفق کاشانی، استاد سبزواری استاد مصطفی محدثی و استاد جواد محدثی، و …  بهره بردم.

با حضور در کنگره سراسری شعر عاشورا  توانستم یک پیوند جدید داشته باشم با جامعه ی عاشورا آئینی.

در چه کنگره هایی شرکت داشتید؟

من در کنگره‌های استانی و کشوری تقریبا زیادی شرکت داشتم از جمله  کنگره شعرسهراب سپهری که در دانشگاه تهران برگزار شده، در کنگره میلاد آفتاب ، کنگره شاعر عرب زبان ابن سکیت در دانشگاه شهید چمران اهواز  و……

از بین شاعران قدیم در شهرستان به کدام یک تعلق خاطر بیشتری دارید؟

استاد آشفته ،استاد پریش و استاد ریحان.

تاکنون اقدام به چاپ شعرهایتان کرده اید؟

شعرهای من در مجلات مختلف مثل اطلاعات، کیهان، نشریات استانی ،انتشارات وزارت آموزش و پرورش  ودر فضای مجازی منتشر شده. ولی هنوز در قالب کتاب اقدام نکرده ام.

ولی الان یک کاری رو شروع کردم در بحث کودکان با موضوع شعرعاشورایی کودکان که در این مبحث سعی دارم مجموعه ای را با این عنوان تقدیم کودکان عزیز کنم. 

وضعیت شعر جوان در کشور به چه صورت است؟

ما در دو مقوله شعر آزاد وشعر آئینی که خود شامل شعرعاشورائی، رضوی،مهدوی،علوی،فاطمی و……هست می توانیم از شعرای معاصر موفقی یاد کنیم .اما  در حوزه شعر عاشورائی بایستی عرض کنم یک شاعر ابتدا باید اعتقاد قلبی و پیشینه مذهبی قوی داشته باشد چون اگر این اعتقاد وجود نداشته باشد، نمی تواند اثری قوی و اثر گذار خلق نماید. تبحر وتسلط در سبک های مختلف شعر داشته و در تمامی زوایای فنی از جمله ساختار،مضمون شناسی اطلاعات داشته باشد. یک شاعر عاشورائی باید بداند میراث دار کدام فرهنگ غنی ست و خود را منقطع از پیشینه دینی وتاریخی در این حوزه نداند.

شعر عاشورائی یک مکتب است یک حرکت انسان ساز است شعرعاشورا بیانگر حرکت عظیم عیال سیدالشهداءاست وابزاری بسیار قوی جهت انتقال پیام این نهضت به آیندگان است.

در این حوزه بحمدالله در کشور ما شاهد پیشرفت های بسیار خوبی بوده ایم خصوصا در نسل جوان.

اما متاسفانه با سابقه بسیار درخشان این شهرستان در این حوزه متاسفانه با کم لطفی متولیان و فعالان شعر وادبیات رکود بسیار محسوسی داشته که اینجانب به عنوان خادمی کوچک بارها و بارها یاداور این موضوع شده ام که (آنکه البته به جائی نرسد فریاد است).

مطلب بسیار مهمی که بایستی یاد آور شوم که ورود حادثه عظیم کربلا به حیطه شعر وادبیات دو دستاورد متقابل  داشته۰ یکی اینکه پیوند حادثه عاشورا با شعرباعث گردیده شعرا در قالب های مختلف شعری از جمله مرثیه،نوحه و منقبت قهرمانان کربلا با ظرافت خاصی به بیان قیام حضرت امام حسین پرداخته و با سوگداشت حادثه کربلا فریادی تاثیر گذار در بستر تاریخ باشند.

از طرفی تاثیری که عاشورا بر شعر داشته موجب غنای این حوزه گشته وبسیاری از شعرای ما با همین دست مایه شهرت یافته وماندگار شده اند چونان محتشم .

یکی از شعرای عصر مشروطه ایرج میرزاست ایشان با اینکه در موضوعات اجتماعی اشعار محکمی دارد در عین حال مردم وی را به عنوان شاعری هزل سرا می شناسند .

نقل قول عجیبی از حضرت علامه طباطبایی نویسنده تفسیر عظیم المیزان است که ایشان اشاره می کند به شعر مشهور ایرج میرزا که در رثای حضرت علی اکبر(ع) سروده و می فرماید که ای کاش ایرج میرزا ثواب یک بیت این شعرش را با ثواب نوشتن تفسیر المیزان من معاوضه می کرد.

بعد از پسر دل پدر آماج تیر شد

آتش زدند لانه مرغ پریده را

آیا درزمینه شعرآیینی به تدریس این سبک شعر هم پرداختید؟

فردی که به شعرعلاقه دارد باید جوهره و استعدادش را داشته باشد ما نمی توانیم یک روز صبح از خواب بیدار شویم و بگوییم می خواهیم شعر بسرائیم. استعدادوخمیرمایه ذاتی در این مسیر لازم وضروریست.

 کلمه استاد یعنی هرکسی در هر رشته ای به اوج رسیده باشد فرقی نمی کند در چه رشته‌ای این لقب استاد باید با یک تامل بیشتری به دیگران نسبت داده شود تا ارزش کلمه حفظ بشود کلمه استاد کلمه ای مقدس است.

در گذشته در شهرما نسبت شاعر به محقق ونقاد توازن خوبی داشت اما در دهه اخیر تعداد محققین ونقادان این حوزه بسیار زیادتر از شعراست و بعصا مشاهده می کنیم که معدود افرادی از این آشفته بازار در راستای مطرح شدن وکسب نام استفاده میکنند که جای تامل دارد.

نگاه خانواده نسبت به فعالیت شما دراین حوزه چگونه است؟

نگاه مثبتی دارند.سعی کرده ایم اوقات فراقت را همراه با درک متقابل با چاشنی شعر وموسیقی طی کنیم. وطبعا این روحیه به دو فرزند دخترم نیز منتقل شده است.

این همراهی وهمدلی همسر وفرزندانم  آرامش خاصی به زندگیمان بخشیده.

برای شعر گفتن مطالعه هم می کنید؟

 یک شاعر بدون مطالعه موفق نیست بایستی هم در ادبیات معاصر مطالعه داشت هم گذشته . مطالعات ما باید به روز باشد مخصوصاً کسی که در بحث شعر آیینی دارد قلم میزند باید یک منبع عظیمی از زندگی  ائمه(ع) داشته باشد در شعر آیینی مطالعه خیلی مهم است.

پیشنهاد شما به جوانانی که استعدادش را دارند؟

یک نعمتی است که خدا به آنان داده و ما باید از آن استفاده کنیم و توصیه می‌کنم در بحث هنر به جوانان که ما مسلمان هستیم و ایرانی هستیم بیاییم میراث دارخوبی برای ادبیات این مرز وبوم باشیم. 

توصیه من به جوانان مستعد اینست که فکر وذوق واستعداد خود را به هر قیمتی نفروشند  این میراث عظیمی  که گذشتگان و علمای ما برای ما به یادگار گذاشته اند را پاس بدارندو به آیندگان منتقل کنند. ما هر چه داریم از برکت اهل بیت وعنایات ایشان است . علما گنجینه های بسیار غنی هستند درراه تقویت بعد معنوی زندگیشان از این گنجینه ها استفاده کنند . ولایت مداری در راس زندگی شان باشد و زمینه ساز وسرباز وفاداری برای حضرت صاحب الامر باشند.

یکی از اشعارتون رو برای ما بخونید؟

یک مثنوی بنام دشت کربلا دارم که مثنوی نسبتا مطولی است که استاد  سید محمد میرزمانی از اساتید موسیقی ایران  آهنگسازی کردند و آقای حاج صادق آهنگران در آلبوم دشت کربلا خوانده اند که توسط انتشارات سروش تقدیم مردم عزیز گردیده  که مجال خواندن آن نیست همانطور که گفتم من ارادت خاصی نسبت به امام رضا(ع) دارم و این شعر را در مدت زمان  بسیار کوتاهی نزدیک غروب در صحن اسماعیل طلائی با کمک خود آقا امام رضا(ع) سرودم.

گنبد طلای خوب تو مولا چه دیدنیست                     نقاره خانه تو صدایش شنیدنیست

     گل میکنند ماذنه هایت غروب ها                          گل های آسمان نگاه تو چیدنیست

اینجا غریب گوشه صحنت نشسته ام                       دارم یقین که ناز تو آقا کشیدنیست

آقا تمام تشنگی ات را چشیده ام                             زهر جفا و عزلت وغربت ندیدنیست

زائر کنار پنجره فولاد مینوشت                            ما دل شکسه ایم شکسته خریدنیست؟

با آب و دانه حرمت خو گرفته است                       این دل به گرد بام تو آقاپریدنیست

با یاد تو رضا به قضا می دهیم ما                           با ذکر یا رضا دل عاشق تپیدنیست

این شعر را هم امسال در حرم آقا امام رضا(ع) سروده ام

پر کشیدم تا که مهمانت شوم                            سوختم بی پر پریشانت شوم

پر کشیدم تا به زیر گنبدت                              ریز خوار خوان احسانت شوم

نیستم آهو ولی درمانده ام                               ضامنم شو تا که دربانت شوم

لایق عطر ضریحت نیستم                              کاش میشد فرش ایوانت شوم

نیست دیگر فرصت عاشق شدن                       میشود آقا که مهمانت شوم؟

مصاحبه کننده : سیده سحرحسینی

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2049

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.