• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
10

معرفی چند راهکار طلایی جهت رسوب زدایی کتری و سماور

  • کد خبر : 20860
  • 10 مهر 1402 - 12:40
معرفی چند راهکار طلایی جهت رسوب زدایی کتری و سماور
سیناخبر- سماور و کتری جزو وسایل پرمصرف منزل محسوب می‌شوند که به مرور زمان رسوباتی ضخیم از جنس آهک در آن‌ها تشکیل خواهد شد.

به گزارش سیناخبر رسوبات آهکی باعث می‌شوند که سماور و کتری ظاهر زیبایی نداشته باشند. به علاوه آبی که در داخل آن‌ها به جوش می‌آید بدبو و بد رنگ خواهد بود و کیفیت بسیار پایینی خواهد داشت. بایستی خاطر نشان کرد که جهت رسوب زدایی کتری و سماور روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب در رابطه با آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع روش‌های رسوب زدایی کتری و سماور

یکی از دغدغه‌های بانوان خانه‌دار از بین بردن رسوبات آهکی است که در کتری و سماور ایجاد می‌شود. کتری و سماور جزو وسایل جداناپذیر در خانواده‌های ایرانی به شمار می‎آیند و در طول روز چندین بار استفاده می‎‌شوند. جوش آوردن آب، دم کردن انواع چای، دمنوش و سایر نوشیدنی‌های گرم از جمله کاربردهای کتری و سماور است. البته اگر می‌خواهید کتری و سماوری با ظاهری زیبا داشته باشید باید از ایجاد رسوبات آهکی روی بدنه و جداره آن‌ها جلوگیری کنید. چنانچه کتری و سماور شما دچار رسوب آهکی شده است و نمی‌دانید چگونه آن را پاک کنید در ادامه در زمینه انواع روش‌های رسوب زدایی بیشتر توضیح خواهیم داد.

از حلال‌های آهک استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها جهت از بین بردن رسوبات آهکی داخل کتری و سماور به کار بردن حلال‌های آهک خواهد بود. البته برای اینکه بهداشت و سلامتی حفظ شود بهتر است جهت رسوب زدایی از شیوه‌های سالم و طبیعی استفاده شود.

کتری و سماور را داغ کنید

اگر تصمیم دارید رسوبات درون کتری و سماور را از بین ببرید پیشنهاد می‌شود که آن را داغ کنید. برای این کار باید داخل آن آب سرد بریزید تا تمام جرم‌ها از جداره آن جدا شود. ذکر این نکته ضروری است اگر در این شیوه کتری بیش از حد داغ شود احتمال از بین رفتن لحیم آن زیاد خواهد بود.

استفاده از سرکه

جهت رسوب زدایی کتری و سماور می‌توانید درون آن‌ها سرکه بریزید و به مدت ده دقیقه اجازه دهید بجوشد. پس از گذشت ۱۰ دقیقه آب کتری را خالی کنید، آن را بشویید و سپس پر از آب کنید و دوباره بگذارید به جوش آید. با این کار بوی نامطبوع سرکه درون کتری به طور کامل از بین خواهد رفت.

از فلس صدف استفاده کنید

از جمله روش‌های دیگر از بین بردن رسوب کتری و سماور استفاده از فلس صدف است. جهت این کار باید فلس صدف را داخل کتری و سماور بریزید تا رسوبات آهکی جذب آن شود. یکی از راهکارهایی که باعث می‌شود کتری و سماور جدید رسوبات را به خود جذب نکند و رسوب جدید نیز درون آن تشکیل نشود نیز همین روش است.

جوش شیرین را فراموش نکنید

استفاده از جوش شیرین یکی دیگر از راهکارهای از بین بردن رسوبات آهکی کتری و سماور است. برای این کار لازم است که ابتدا مقدار مشخصی از جوش شیرین را در آب حل کنید و درون کتری بریزید. میزان آب باید دو برابر میزان جوش شیرین باشد. اگر این شیوه را جهت از بین بردن رسوبات انتخاب کرده‌اید باید بدانید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید چندین بار مراحل ذکر شده را انجام دهید.

سیب زمینی رنده شده

استفاده از سیب زمینی رنده شده راه حل دیگری جهت از بین بردن رسوب کتری و سماور است. جهت انجام این کار باید با در نظر گرفتن اندازه کتری تعداد دو یا سه عدد سیب زمینی را درون آن رنده کنید. در مرحله بعد باید بگذارید به مدت نیم ساعت همراه با آب به جوش آید. در این شیوه رسوب زدایی کتری و سماور باید بعد از گذشت نیم ساعت داخل کتری یک تکه زاج سفید که از قبل کوبیده‌اید بریزید و دوباره اجازه دهید به مدت نیم ساعت دیگر به جوش آید. سپس آب درون کتری را خالی کنید و آن را خوب بشویید و در نهایت آب تازه داخل کتری ریخته و مجددا بجوشانید.

با کمک آبلیمو

در صورتی ‌که درون کتری و سماور شما رسوب آهکی ضخیمی تشکیل شده بود می‌توانید از لیموترش یا چند قطره آبلیمو استفاده کنید. اگر از لیموترش استفاده می‌کنید روش انجام این کار بدین شکل است که باید چند عدد لیمو را در داخل کتری بریزید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بجوشد تا رسوب ضخیم کتری از جداره آن جدا شود.

جهت رفع رسوب کتری آن را درون فریزر قرار دهید

از این روش زمانی می‌توانید جهت رفع رسوب داخل کتری استفاده کنید که ابعاد آن کوچک باشد و مقدار رسوب کمی در داخل آن تشکیل شده باشد. جهت انجام این کار لازم است که ابتدا درون کتری را با آب پر کنید و حدود یک روز داخل فریزر یخچال قرار دهید. در مرحله بعد کتری را بشویید و درون آن را با آب پرکنید، اجازه دهید آب به نقطه جوش برسد تا تمامی جرم‌های آهکی آن از بین بروند.

نوشابه، روش فوری

یکی از روش‌های جالب از بین بردن جرم آهکی درون کتری و سماور استفاده از نوشابه است. جهت به کار بردن این شیوه باید درون کتری یا سماور جرم گرفته را از نوشابه پر کنید و روی شعله گاز قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. بعد از اینکه چند دقیقه از زمان جوشاندن کتری گذشت آن را از روی شعله بردارید و اجازه دهید درجه حرارت محلول پایین آید. در این شیوه از رسوب زدایی کتری و سماور پس از گذشت یک ساعت کتری را بشویید و آبکشی کنید. با کمک این شیوه کلیه جرم‌های کتری و سماور از بین خواهد رفت.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=20860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.