• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

مخبر: کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند

  • کد خبر : 8346
  • 13 شهریور 1401 - 2:55
مخبر: کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند
سیناخبر- معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تمام وزرای دولت موظف هستند تا یک بسته و برنامه مشخص از نحوه تأمین منابع و زمین مورد نیاز برای خانه‌دار شدن کارکنان وزارتخانه خود ارائه دهند.

جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار و برنامه‌های تأمین مالی مسکن برای دهک‌های کم درآمد و متوسط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مخبر در این جلسه که با حضور وزرای کشور، راه و شهرسازی، نیرو، نفت، جهاد کشاورزی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مسئولان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، با تأکید بر اینکه حتماً وعده رئیس جمهوری برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم محقق خواهد شد، گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده برای ساخت واحد‌های مسکونی، روش‌های مختلف تأمین مالی مطابق با دهک‌های درآمدی پیش بینی شده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: باید تعداد واحد‌های مورد نیاز برای هر دهک درآمدی و چگونگی ارائه تسهیلات و نحوه در اختیار قرار دادن زمین برای ساخت و ساز مشخص شده و دستگاه‌های ذیربط متناسب با این دهک‌ها در روند ارائه کمک برای ساخت و ساز حضور جدی و پررنگ داشته باشند.

مخبر همچنین با اشاره به گزارش وزارت مسکن مبنی بر شروع ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی، تأکید کرد: در ساخت واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن باید زیرساخت‌های آب، انرژی و حمل و نقل در نظر گرفته شود.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تمام وزرای دولت موظف هستند تا یک بسته و برنامه مشخص از نحوه تأمین منابع و زمین مورد نیاز برای خانه دار شدن کارکنان وزارتخانه خود ارائه دهند. علاوه بر این تفویض اختیار مناسب به استانداران داده شود تا بتوانند روند ساخت مسکن را خصوصا در شهر‌های کوچکتر تسریع کنند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در راستای آغاز طرح نهضت ملی مسکن تأکید کرد: در کل کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و همچنین برای یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی زمین اختصاص یافته و ساخت و ساز این واحد‌ها آغاز شده که ظرف مدت زمان کوتاهی نیز با کمک دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برای سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن، زمین اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی زمین مورد نیاز برای ساخت بخشی از واحد‌های مسکونی را تحویل داده و این واحد‌ها در حال ساخت هستند، گفت: استانداری‌ها در هر استان می‌بایست پس از بررسی‌های لازم زمین مورد نیاز متقاضیان برای ساخت و ساز را تأمین کنند.

قاسمی ادامه داد: در هر استانی که زمین در اختیار مردم قرار داده شده است باید ظرف یکسال و نیم پس از آن خانه ساخته شود و همچنین وزارت راه و شهرسازی برنامه دارد تا با روش‌های «ساخت تدریجی»، «ساخت گروهی» و «ساخت با واگذاری به استانداری ها» روند ساخت و ساز در کشور را تسریع بخشد.

وی افزود: طی توافقنامه با بنیاد مسکن مقرر شده تا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط این سازمان به مردم تحویل داده شود.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به روش‌های تامین مالی ساخت مسکن از جمله تسهیلات و روش‌های بانکی، فروش نفت، صندوق‌های ملی مسکن و توسعه ملی، کمک مالکین و بازار سرمایه، تاکید کرد: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف با در اختیار دادن زمین می‌توانند از واجدین شرایط حمایت کنند و باید بسته تامین مالی دهک‌های درآمدی هر چه سریعتر نهایی شود.

گفتنی است در این جلسه گزارشی از بسته تأمین مالی برای دهک‌های مختلف درآمدی، کل منابع مورد نیاز و جذب نقدینگی برای تولید چهار میلیون واحد مسکونی با کمک بخش خصوصی، سرمایه گذاری بانک‌ها و کمک‌های دولتی، برآورد پس انداز و رقم تسهیلات قابل پرداخت خانوار در دهک‌های مختلف درآمدی و برنامه‌های تأمین مالی مسکن برای دهک‌های کم درآمد و متوسط درآمد ارائه و مقرر شد این پیشنهادات بررسی و در جلسه هفته آتی نهایی شود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=8346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.