• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
25
استاد مظاهر بصیرت:

ظلم است معلم را به شمع تشبیه کردن ؛ زیرا شمع را می سازند تا بسوزد، ولی معلم می سوزد تا بسازد

  • کد خبر : 2099
  • 20 دی 1396 - 10:40
سیناخبر- ظلم است معلم را به شمع تشبیه کردن ؛ زیرا شمع را می سازند تا بسوزد ، ولی معلم می سوزد تا بسازد
ظلم است معلم را به شمع تشبیه کردن ؛ زیرا شمع را می سازند تا بسوزد، ولی معلم می سوزد تا بسازد

-لطفاً مختصری از شرح حال و زندگی خود را بیان فرمایید .(سال تولد ، مدارسی که در آن تحصیل کرده اید معلما ن تان چه کسا نی بوده اند ؟ تحصیلات عالی شما در کجا بوده ا ست ؟
اینجانب مظاهر بصیرت در خرداد ماه ۱۳۲۷شمسی  در خانواده ای متدین و مذهبی متولد شدم در مهر ماه۱۳۳۳به دبستان نمونه کیان وارد و دوره ی۶ساله ابتدائی را در همان دبستان به پایان رساندم.معلمان من در پایه ی اول و کلاس اول آقای حسن عمیدی بودند که الحمدالله در قید حیات هستند وهرزگاهی به دست بوسی ایشان می روم.درکلاس آقای ساسان  کلاس دوم.در کلاس سوم روانشاد،مرحوم معظمی و آقای احمد احمدی که ناظم مدرسه بودند،همگی با مدیریت مدبرانه ی آقای فضل اله مطیعی که به حق می توان ایشان را یکی از فرهیختگان و پایه گذاران فرهنگ شهرضا نامید،به بهترین وجه اداره می شد؛
درمهر ماه سال۱۳۳۹ وارد دبیرستان نظام وفا شدم دبیران از محضر دبیران کم نظیر و باسواد چون آقای دهباشی دبیر ادبیات عرب ،
و دوره ی دبیرستان مرحوم آقای علی اکبر پرورش دبیر ادبیات و شادروان استاد غلامرضا طاهرکه با سواد و با شور و هیجان در تدریس به دانش آموز شوق و انگیزه می داد. کسب فیض نمودم
درخرداد ماه ۱۳۴۵ پس از اتمام دبیرستان موفق  به اخذ دیپلم و به خدمت وظیفه به عنوان سپاهی دانش در سنندج تدریس مشغول و سپس  در کنکوردانشسرای دوره ی دو ساله ی راهنمایی اصفهان در رشته ی علوم انسانی پذیرفته شدم و مجددا در  کنکور سراسری ۱۳۴۹شرکت ،به عنوان دانشجوی رشته ی روانشناسی در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان به تحصیل مشغول شدم اساتید من در این دوره  استاد دکتر علی شریعت مداری ،استاد دکتر هاشم گلستانه مرحوم استاد دکتر ستاریان ،استاد پور مقدس.آن چه دارم از زحمات و حاصل تجربیات این عزیزان می باشد.

در ۲۱ آذر ۱۳۵۰ از دانش سرا فارغ التحصیل در مدارس راهنمایی شهرضا مشغول به تدریس شدم.
-هر معلم و دبیری،درامرآموزش،خواه ناخواه،الگویی از یکی از استادان خود برمی گیرد؟جنابعالی از شیوه کدام یک از استادن خود،در آغاز تدریس الگو گرفته اید؟
من درامر آموزش و شیوه ی تدریس در دبیرستان از آقای نصرت اله فرزانه و آقای دهباشی و در دانشسرا از آقای دکتر محمد باقر کتابی و در دانشگاه از مرحوم استاد دکتر علی شریعتمداری و آقای دکتر هاشم گلستانه الگو گرفته ام که عامل مؤثر در روش تدریس من بود ه اند.ایشان در خواستن درس با جدیت عمل می کردند و دانشجو برای موفقیت باید تلاش می کرد.و من نیز با جدیت درس می دادم و با سخت گیری از دانش آموزان می خواستم.و نتیجه آن بود که در قبال درسم که روانشناسی و فلسفه و منطق بود ،احساس مسئولیت می کردند و در امتحان نهایی موفق می شدند.
-سا بقه تدریس جنا ب عالی چند سال است ؟آیا جز امرتدریس متصدّی امور دیگری هم درآموزش و پرورش بوده اید ؟معرفی فرمایید.
سابقه ی تدریس و  خدمت ۳۰ سال و ۲ ماه و ۴ روز   و آخرین سمت مشاور که به علت علاقه به این سمت که با پی بردن به ابعاد مختلف شخصیت و شناخت نسبی دانش آموزان و راهنمایی و هدایت تحصیلی آن ها برای شکوفا شدن این استعدادها که بحمدالله تا حدودی مؤفق بودم ،به رشته های تحصیلی متناسب با استعداد و مورد علاقه هدایت می نمودم که مؤفقیت دانش آموزان بعضا دال بر این مدعاست.در سال ۱۳۷۲ عنوان مشاور تحصیلی و شغلی نظام جدید در دبیرستان شهید رجایی مشغول و تا پایان خدمت در سمت مشاور انجام وظیفه می نمودم .
-رمز موفقیت شما به عنوان یک دبیر و مدیر چه بوده است؟
البته رمز موفقیت خود را به عنوان دبیر یا مشاور :۱-در سایه ی ایمان و اتکال به قدرت لایزال الهی ۲-تعهد در قبال مسئولیتی که پذیرفتم.۳-پشتکار ، تلاش در امر یادگیری و آموزش و انتقال آن تجربیات به دانش آموزان ۴-کمک به دانش آموزان در کشف توانایی ها و تقویت نقاط مثبت وخود شناسی که منتهی به خدا شناسی خواهد شد، سرلوحه ی کارم بود.۵-عامل مهم دیگر ایجاد انگیزه و تشویق امید به آینده ی روشن را به دانش آموزان در سایه ی تلاش و پشتکار با مثال های زنده و نمونه آوردن افراد موفق نوید می دادم که برخی از آن ها را که موفق شده و به اهداف خود رسیده اند مشاهده می کنم که با اعلام تشکر و قدردانی از راهنمایی هایم ،بخشی از موفقیت های خود را مدیون زحمات اینجانب و امثال این حقیر می دانند که بسیار خوشحال می شوم.
-به نظر شما نگرش جامعه نسبت به معلم،در زمان قدیم بهتر بوده یا زمان کنونی؟چرا؟
نگرش جامعه نسبت به معلم در زمان قدیم بهتر بود وبا توجه به اصول اعتقادی و ارزش های فرهنگی در گذشته قداست بیشتری وجود داشت ولی امروزه این محبوبیت  کم رنگ تر شده است.
-وضعیت تحصیلی دانش آموزان را در حال حاضر نسبت به گذشته،چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به امکانات و فن آور های علمی جدید دسترسی به اطلاعات راحت تر است ولی شوق به یادگیری و تفکر فردی کم تر است.
-کتاب های درسی جدید و قدیم رشته ی تحصیلی خود را –دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی- از نظر کیفیت،کدام دوره را معتبرتر می دانید؟چرا؟
کتاب های درسی قدیم جامع وکلی تر بودولی کتاب های درسی جدید جزئی و تخصیصی تر شده است.درگذشته کیفیت کتب  جنبه قیاسی ودر کتب جدید به روش استقرائی بیشتر توجه شده است. ادغام دوروش در تدوین کتب درسی مطلوب تر به نظر می رسد.

– استاد بزرگوار،بهترین تجلیل از بازنشستگان فرهنگی باید چگونه باشد؟
باید به کرامت فرد باز نشسته با برقراری عدالت اجتماعی به وسیله ی مسئولان توجه شود.
به نظر شما بهترین شیوه تدریس چگونه است؟توضیح دهید.
معلم باید با طرح درس از پیش تعیین شده با یادو نام خدا وزمان بندی تدریس را زمانی شروع کند که تسلط و احاطه ی کامل بر کلاس پیدا کرده ، با اتکا ء به معلومات واعتماد به نفس ، سرفصل مطالب درسی  مورد نظر را روی تابلو نوشته وسپس با مشارکت دادن دانش آموزان روی نکات مهم واصلی تکیه کند.سپس هدف از طرح مطالب یا موضوعات درسی را بیان و پس از جمع بندی نتیجه گیری و درنهایت خلاصه مطالب تدریس شده را تکرار نماید به نحوی که دانش آموز احساس رضایت نموده ویک تصور ذهنی از کل مطالب درسی در ذهن او ایجاد که با کم ترین وقت لازم بعد از کلاس بتواند مطالب را یاد آوری نماید. ضمنا” به طور تصادفی در جلسه ی بعد از دانش آموزان درس را سوال  ونمره را در ارزشیابی تاثیر داده تا دانش آموز نسبت به درس و کلاس ومعلم احساس مسئولیت نماید.
– در پایان اگر پیام یا رهنمودی برای همکاران یا دانش آموزان خود دارید،بفرمایید.
در خاتمه ظلم است معلم را به شمع تشبیه کردن ؛ زیرا شمع را می سازند تا بسوزد ، ولی معلم می سوزد تا بسازد.

حبیب الله فاضل

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2099

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.