• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4

طرز تهیه آش اوماج آذربایجان؛ مقوی برای سرماخوردگی

  • کد خبر : 26816
  • 26 بهمن 1402 - 11:53
طرز تهیه آش اوماج آذربایجان؛ مقوی برای سرماخوردگی
سیناخبر- آش‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و تقریباً هر شهری آش مختص به خود را دارد و می‌توانید از تنوع آنها نهایت لذت را ببرید. یکی از این آش‌های خوشمزه مربوط به استان تبریز است که جزو آش‌های سنتی این استان محسوب می‌شود و به آن اوماج می‌گویند که در زبان آذری معنی تکه کردن می‌دهد.

آش‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و تقریباً هر شهری آش مختص به خود را دارد و می‌توانید از تنوع آنها نهایت لذت را ببرید. یکی از این آش‌های خوشمزه مربوط به استان تبریز است که جزو آش‌های سنتی این استان محسوب می‌شود و به آن اوماج می گویند که در زبان آذری معنی تکه کردن می‌دهد، زیرا در گذشته گلوله‌های کوچک خمیری از آرد را برای درست کردن این آش آماده می‌کردند و حتی در شهرهای قم و همدان هم این آش بسیار مرسوم است.

در ادامه با طرز تهیه آش اوماج و مواد لازم برای تهیه آش اوماج آشنا خواهید شد. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را به عنوان وعده غذایی اصلی تهیه کنید.

در نظر داشته باشید که مواد لازم برای تهیه آش اوماج در ادامه مشاهده می‌کنید برای ۴ نفر در نظر گرفته شده است و اگر تمایل دارید این آش را برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر تهیه کنید باید با رعایت نسبت‌ها مقدار مواد اولیه را تغییر دهید.

پختن این غذا کار بسیار آسانی است و حدود نیم ساعت تا یک ساعت برای آماده سازی این آش و بیشتر از یک و نیم ساعت برای پختن و جا افتادن آن زمان نیاز دارید.

مواد لازم برای تهیه آش اوماج

زمان پخت: ۹۰

لوبیا چیتی: نصف پیمانه

نمک و فلفل: به مقدار لازم

نخود: نصف پیمانه

ماست: کمی برای تزیین

عدس قهوه‌ای: ۱ پیمانه

آب قلم: ۱ پیمانه

سبزیجات: ۲۵۰ گرم (نعنا، شوید، تره فرنگی)

پیاز: ۲ عدد خرد شده

آرد: ۷ قاشق غذاخوری

زردچوبه: نصف قاشق غذاخوری

دستور پخت آش اوماج

برای پختن آش اوماج قبل از هر چیزی باید حبوبات گفته شده در دستور را بپزید سپس آماده پختن آش شده و در اولین مرحله باید داخل یک کاسه ۵ قاشق آرد را به همراه نمک و زردچوبه به خوبی مخلوط کنید و به تدریج به آنها آب اضافه کنید تا یک خمیر منسجم که چسبنده هم نباشد تهیه شود.

اگر مقدار آب از کنترل شما خارج شد و بیش از مقدار مناسب شد و خمیر حالت چسبنده به خود پیدا کرد، می‌توانید کمی دیگر هم آب به آن اضافه کنید تا خمیر مناسبی به دست بیاید و سپس باید این خمیر را به صورت گلوله‌های ریز اندازه نخود فرنگی در بیاورید و درون یک بشقاب یاسینی در کنار هم بچینید تا خشک شوند.

در مرحله بعدی باید کمی روغن داخل یک ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید. وقتی که حسابی داغ شد، پیاز را که از قبل نگینی خرد کرده‌اید داخل روغن تفت دهید تا نرم و طلایی رنگ شود و در همین حین داخل یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی شعله گاز قرار دهید و ۲ قاشق آرد هم به قابلمه اضافه کنید تا به جوش بیاید.

وقتی که آب قابلمه به جوش افتاد، باید زردچوبه، آب قلم، حبوبات پخته شده و پیازی که تفت داده بودید را به همراه سبزی‌های آش و اوماج‌هایی که تهیه کرده بودید، به این محتویات اضافه کنید و آنها را مدام هم بزنید تا اوماج‌هایی که تهیه کرده بود، به هم نچسبند.

در این مرحله باید صبر کنید که تا آش جا بیفتد و محتویات آن بپزد و طعم محتویات آنها با یکدیگر مخلوط شود. سعی کنید نیم ساعت قبل از اینکه غذا کاملاً بپزد و آن را سرو کنید، نمک و فلفل را هم به آن اضافه کنید.

پس از زمان گفته شده آش را از روی حرارت بردارید.

اکنون آش اوماج شما آماده است و می‌توانید داخل ظرف مناسبی آن را سرو کنید. برای تزیین و سرو هم می‌توانید هم از ماست و هم نعنا داغ استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=26816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.