• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

صادرات فلفل دلمه‌ای شهرضا به کشورهای اوراسیا ارزآوری قابل‌توجهی دارد

  • کد خبر : 8340
  • 13 شهریور 1401 - 8:41
صادرات فلفل دلمه‌ای شهرضا به کشورهای اوراسیا ارزآوری قابل‌توجهی دارد
سیناخبر- مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: روزانه ۷۵ تن فلفل دلمه‌ای و ۳۰ تن بادمجان از شهرضا به کشورهای اوراسیا و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود که در فصول سرد تا ۱۵۰ تن هم قابل افزایش است که ارزآوری قابل توجهی دارد.

به گزارش روز یکشنبه سیناخبر امیر صفرپور با اشاره به حوزه زراعت اداره تولیدات گیاهی این شهرستان اظهار داشت: با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی و محدودیت منابع آبی شهرستان، کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب بر از جمله ارزن، سورگوم و کینوا در سطح شهرستان شهرضا به مساحت ۲۵۰ هکتار توسعه پیدا کرده است و رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال‌های قبل در راستای اصلاح الگوی کشت داشته است.

صفرپور با اشاره به افزایش سطح کشت سورگوم و رشد قابل ملاحظه‌ آن نسبت به سال‌های قبل به میزان ۴۴ هکتار در راستای اصلاح الگوی کشت افزود: کشت ارقام ذرت زودرس و میان‌رس به میزان ۱۳۰۰ هکتار و کاهش چند مرحله آبیاری در راستای اصلاح ارقام متناسب با الگوی کشت شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به کاشت و برداشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا به میزان ۳۰ هکتار و گلرنگ در ۲۱ هکتار از مزارع شهرضا گفت: کاشت دانه روغنی کاملینا نیز در راستای تولید روغن و ایجاد امنیت غذایی کشور با همت بهره‌بردارن در شهرضا انجام شده است.

فرآوری مالت در شهرضا نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه هدف از اصلاح الگوی کشت، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی است، افزود: جو مالتینگ برای تولید مالت در شهرضا، در ۴۸۰ هکتار از مزارع شهرضا کشت شده است و امیدوار هستیم در سال‌های آینده ‌صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآوری مالت در شهرضا داشته باشیم تا از خارج شدن جو از شهرضا جلوگیری شود.

وی با اشاره به مبارزه با آفات گیاهان گفت: برای نخستین بار در سطح شهرستان سمپاشی در سطح ۲۵۰ هکتار از مزارع با پهپاد انجام شد و با توجه به عملکرد مناسب و کاهش هزینه‌ها امیدوار هستیم سال آینده کشاورزان استقبال بیشتری از این روش داشته باشند.

شرکت دانش‌بنیانی که به کمک کنترل آفت انار شهرضا آمد

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به اجرای طرح پایلوت کنترل آفت کرم گلوگاه انار برای نخستین بار در کشور در شهرضا، بیان کرد: با توجه به اینکه طرح‌های تحقیقاتی درخصوص بررسی کارایی روش‌های مختلف کنترل آفت کرم گلوگاه انار در قالب ۲۰ تیمار در ۶ سال گذشته اجرا شد که در نهایت به راهکاری نسبتاً مؤثر دست یافتیم که در این طرح تاج انار با ماده پاینار مسدود می‌شود، این ماده در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرضا تولید می‌شود.

صفرپور ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت عمومی برای نخستین بار در کشور در سطح ۲۶ هکتار از باغات شهرضا اجرایی شد که با توجه به بازدیدهای صورت گرفته از باغات مجری طرح توسط کارشناسان این مدیریت، میزان خسارت آفت به صورت چشمگیری نسبت به سایر باغات کاهش یافته است.

شهرضا رتبه اول تولید نشأ در جنوب کشور را دارا است

وی با اشاره به توسعه گلخانه‌ها در شهرضا عنوان کرد: سطح فعلی گلخانه‌های شهرستان ۸۲ هکتار است که نسبت به دو سال گذشته ۲۲ هکتار افزایش داشته است، از این میزان ۸.۳ تولید نشأ و ۷۱ هکتار گلخانه‌های سبزی و صیفی و ۲.۷ هکتار گلخانه گل شاخه بریده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه شهرضا رتبه اول تولید نشأ در جنوب کشور را دارا است و نشأهای تولید شده به سایر استان‌ها به ویژه استان‌های جنوبی کشور ارسال می‌شود، گفت: یکی از راه‌های کاهش مصرف آب در تولید محصولات جالیزی، زراعی و گلخانه‌ای کشت نشأیی است.

صفرپور با اشاره به تولیدات گلخانه‌ای در سطح شهرستان شهرضا بیان کرد: با توجه به وجود ۷ مرکز سورت و بسته‌بندی در شهرضا، روزانه ۷۵ تن فلفل دلمه‌ای و ۳۰ تن بادمجان از شهرضا به کشورهای اوراسیا و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود که در فصول سرد تا ۱۵۰ تن هم قابل افزایش است و علاوه بر محصولات شهرستان تولیدات گلخانه‌ای شهرستان‌های همجوار و استان نیز جمع‌آوری و در شهرضا سورت و بسته‌بندی می‌شود که ارزآوری قابل توجهی دارد.

وی با اشاره به توسعه طرح‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار در سطح ۱۶۵ هکتار مزارع شهرضا افزود: این طرح‌ها سبب افزایش راندمان استفاده از آب در بخش کشاورزی شده است.

پرداخت ۵۱ میلیارد تومان تسهیلات در قالب دامدار کارت

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به مردمی‌سازی یارانه‌ها و معرفی متقاضیان برای استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش در قالب دامدار کارت گفت: حدود ۶۵۰ نفر از فعالان بخش دامپروری با مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان به بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات معرفی شدند و تاکنون ۳۰۰ نفر از آن‌ها با مبلغ ۵۱ میلیارد تومان توانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند.

صفرپور با اشاره به پرداخت تسهیلات در زمینه احداث گلخانه خاطرنشان کرد: در این زمینه ۱۳۷ میلیارد تومان برای ۳۱ طرح گلخانه‌ای، ۲۳ طرح سرمایه در گردش و پرورش دام و طیور با مبلغ ۲۸ میلیارد تومان و طرح تعویض کندوهای فرسوده به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان برای دریافت این تسهیلات به بانک معرفی شدند.

وی با اشاره به سنددار کردن اراضی کشاورزی ابلاغ شده است، گفت: با تشکیل کارگروه‌های صدور اسناد کشاورزی نزدیک ۲۰ پلاک بررسی و به کارگروه استانی ارسال شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی افزود: با همکاری ادارات مختلف با ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرضا شامل دیوارکشی و تفکیک برخورد شد که در این باغات منابع آبی غیرمجاز کشف شده است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=8340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.