• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14

سوپ و آش ضد سرماخوردگی در فصل سرد + طرز تهیه

  • کد خبر : 11096
  • 14 آذر 1401 - 8:50
سوپ و آش ضد سرماخوردگی در فصل سرد + طرز تهیه
سیناخبر- در این مطلب قصد داریم طرز تهیه چند نوع غذای با چغندر را به شما آموزش دهیم.

 سوپ چغندر روسی یا بورچچ با گوشت گاو، کلم، هویج، سیب زمینی، پیاز و چغندر تهیه می‌شود. در صورت تمایل می‌توان شلغم و سایر سبزیجات ریشه ایی را اضافه کرد. برای آموزش طبخ این غذای مقوی با ما همراه باشید.

مواد لازم: برای ۶ وعده برای استاک قلم گاو

۱۳۶۵ گرم قلم با گوشت گاو

۸ فنجان آب سرد

۱ عدد پیاز بزرگ، درشت خرد شده

۱ عدد هویج بزرگ پوست کنده و درشت خرد شده

۱ ساقه کرفس خرد شده

کمی برگ بو، ساقه جعفری، دانه فلفل سیاه برای طعم دار کردن

مواد لازم: برای سوپ

۴۵۵ گرم چغندر پوست کنده

۱/۴ کلم بزرگ خرد شده

۲ عدد سیب زمینی بزرگ (پوست کنده و نازک)

۲ عدد پیاز بزرگ (خرد شده)

۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

۱ قاشق غذاخوری شکر

۳ عدد هویج بزرگ پوست کنده

نمک و فلفل به میزان لازم

خامه ترش و کمی شوید تازه خرد شده

برش‌های لیمو برای طعم و مزه

مواد لازم: برای کوفته 

۱/۲ قاشق چایخوری نمک

۱/۲ فنجان شیر

۱ تخم مرغ بزرگ زده شده

۱ فنجان آرد همه منظوره

۲ قاشق چای خوری بیکینگ پودر

۱ قاشق چایخوری رازیانه

فلفل به میزان لازم

طرز برای تهیه آب گوشت گاو:

گوشت گاو و آب را در قابلمه با حرارت متوسط ​​ترکیب کنید. بجوشانید، حرارت را کم کنید و به آرامی بپزید، تا زمانی که دیگر ناخالصی‌ها ظاهر نشود، حدود ۳۰ دقیقه

پیاز، هویج، کرفس، کمی برگ بو، ساقه جعفری، دانه فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید و داخل قابلمه بریزید. گذاشته بجوش بیاید و به مدت ۱ ساعت یا تا زمانی که گوشت از استخوان بیفتد، روی آن آب اضافه کنید و در صورت لزوم آب اضافه کنید.

برگ بو، ساقه جعفری، دانه فلفل سیاه را از سوپ خارج کرده وگوشت گاو را در یک کاسه گذاشته از استخوان جدا کنید و به اندازه لقمه خرد کنید و کنار بگذارید. مواد را از صافی تمیز رد کرده و روی سبزیجات فشار دهید تا بیشترین طعم را بدست آورید. سبزیجات را دور بریزید.

طرز تهیه سوپ:

چغندر و هویج را در آب گوشت بریزید و گذاشته تا حدود ۴۵ دقیقه بپزد. آبگوشت را بردارید، بگذارید خنک شود و سپس چغندر را درشت خرد کنید. کنار بگذارید.

در حالی که چغندر و هویج در حال خنک شدن هستند، کلم، پیاز، و سیب زمینی را به آبگوشت اضافه کنید. دوباره جوشانده و ۲۰ دقیقه روی آن را بپوشانید، تا زمانی که نرم شود. چغندر و هویج، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل را اضافه کنید تا مزه دار شود. اگر با بخواهید از کوفته خمیری استفاده کنید در این مرحله اضافه و سرو می‌کنید.

طرز تهیه کوفته کویر:

در یک کاسه کوچک، آرد، بکینگ پودر، نمک و دانه‌های قره قیر را با هم مخلوط کنید. در یک کاسه جداگانه، شیر و تخم مرغ زده شده را با هم مخلوط کنید. به مخلوط آرد اضافه کنید و با چنگال مخلوط کنید تا یک خمیر سفت و چسبناک حاصل شود. با استفاده از یک قاشق غذاخوری یا یک قاشق کوچک کوکی، خمیر را به سوپ در حال جوشیدن اضافه کنید.

روی آن را بپوشانید و اجازه دهید ۵ دقیقه بخارپز شود. کوفته‌ها را برگردانید و ۵ دقیقه دیگر روی آن را بخارپز کنید. گوشت گاو پخته شده را به سوپ اضافه کنید و آن را گرم کنید. در صورت تمایل در یک کاسه گرم با خامه ترش، شوید تازه و یک برش لیمو سرو کنید.

طرز تهیه آش لبو یا چغندر قرمز؛ یک غذای مقوی برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

لبو خواص ضد سرماخوردگی و آنفولانزا دارد و معمولا در فصل زمستان تهیه می‌شود.

مواد لازم: برای ۴ نفر

۱۰۰ گرم رشته آش

۲ عدد چغندر خام یا پخته شده

۳ قاشق غذاخوری نخود

۳ قاشق غذاخوری لوبیا

۳ قاشق غذاخوری عدس

۲ قاشق غذاخوری گشنیز ساطوری خرد شده

۲ قاشق غذاخوری جعفری ساطوری خرد شده

۲ عدد پیاز

۱ قاشق مربا خوری آرد سفید (اختیاری)

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

نعناع داغ به مقدار دلخواه

کشک به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

نخود، لوبیا و عدس را هر کدام به صورت جدا از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ‌شان گرفته شود. بعد هر کدام را به صورت جدا با کمی آب بپزید و در ظرف جدایی قرار دهید. البته می‌توانید همه حبوبات را با هم در قابلمه بریزید و با هم بپزید، ولی اگر به صورت جدا بپزید مطمئن خواهید بود که همه حبوبات کاملا پخته شده‌اند و از طرف دیگر موقع آشپزی وقت‌تان کمتر گرفته می‌شود.

در ظرفی دیگر، لبو‌ها را پوست کنده و با کمی آب بپزید. بعد از اینکه لبو‌ها کاملا پخته و خنک شدند، آن‌ها را به صورت نگینی خرد یا رنده و برای پخت چغندر از زودپز هم استفاده کنید.

در یک قابلمه متوسط حبوبات و لبوی پخته را همراه با آبِ لبو بریزید و اگر حبوبات هنوز خام است، به آن‌ها مقدار بیشتری آب اضافه کرده و اجازه دهید تا پخته شود بگذارید مواد آش به همراه آبِ لبو چندتا قل بخورد تا خوب جا بیفتد. جعفری و گشنیز خرد شده را اضافه کنید. رشته آش را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند و طعم هماهنگی پیدا کنند.

طرز تهیه: نعناع داغ

مقداری روغن را در یک شیرجوش دسته‌دار بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود، البته روغن نباید خیلی داغ شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث سوختن نعنا و تلخ شدن آن می‌شود.

روغن داغ شد، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید، بلافاصله پودر نعنا خشک را در آن ریخته و فوری از روی حرارت بردارید و بچرخانید علت انتخاب ظرف دسته‌دار همین است که به‌راحتی بتوانید نعنا را در روغن چرخانید. به نسبت مساوی از پونه کوهی و نعنا خشک به روغن اضافه کنید، تا نعنا داغی با عطر و بوی عالی داشته باشید.

در حین پختن آش لبو، نعناع داغ، نمک و فلفل و قره‌قروت را هم اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا آش به خوبی پخته شده و کاملا جا بیفتد، بعد از اینکه قره‌قروت حل شد و آش طعم پیدا کرد، آش شما آماده شده است و می‌توانید آن را سرو کنید.

فوت و فن‌های آش

آش شما با رشته لعاب نداد یا مقدار لعاب آن کم بود بهتر است کمی آرد سفید به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا لعاب بیندازد.

می‌توانید مقداری کشک سابیده را به آش خود اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کنید.

آش لبو، هم به صورت ترش و هم به شکل ملس پخته می‌شود و بسته به سلیقه خودتان می‌توانید به میزان دلخواه قره‌قروت یا کشک استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=11096

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.