• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

توصیه های تغذیه ای برای روزهای گرم سال

  • کد خبر : 17037
  • 05 تیر 1402 - 12:57
توصیه های تغذیه ای برای روزهای گرم سال
سیناخبر- یک متخصص تغذیه گفت: اگر آب و املاح از دست رفته بر اثر تعریق جبران نشود، فرد دچار ضعف و سستی می‌شود.

منصور رضایی با اشاره به شروع تابستان و گرم شدن هوا،گفت: در گرما تعریق افزایش یافته و احساس نیاز به آب بیشتر می‌شود. اگر آب و املاح از دست رفته بر اثر تعریق جبران نشود، فرد دچار ضعف، سستی، بی‌حالی و کاهش آستانه تحمل و توجه می‌شود.

وی با اشاره به این که در هوای گرم نیاز افراد به کالری کمتر و به آب، املاح و ویتامین‌ها بیشتر می‌شود، یادآور شد: با گرم‌تر شدن هوا افراد باید از لبنیات و گوشت‌های کم چرب استفاده کنند.

رضایی با بیان این که میوه و سبزی تازه فصل غنی از آب، املاح، ویتامین‌ها و فیبر هستند، مصرف آن‌ها را برای رفع نیاز بدن توصیه کرد.

به گفته وی، مصرف کمپوت، آب میوه (اعم از صنعتی و خانگی) و میوه و سبزی‌های خشک نمی‌تواند این نیاز را رفع کند و بهتر است از میوه و سبزی تازه استفاده شود.

این متخصص علوم تغذیه، افزود: در کنار مصرف میوه‌ها، مصرف غذا‌های پروتئینی گیاهی (دانه‌ها، مغزها، حبوبات و آجیل‌ها) و پروتئین‌های حیوانی کم چرب مثل تخم مرغ و لبنیات باعث افزایش توان جسمی افراد می‌شود.

وی تاکید کرد: در فصل تابستان و گرما نباید غذا‌های پرانرژی و پرچرب استفاده شود و مصرف غذا‌های فراوری شده که نمک پنهان دارد باید به حداقل برسد.

وی افزود: مصرف نمک، غذا‌های شور و تنقلاتی مانند چیپس شور و آجیل شور را باید در تابستان محدود کرد و بیشتر از آجیل خام استفاده کرد.

رضایی، سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی را باعث کاهش ارزش غذایی آن‌ها برشمرد و افزود: در مصرف این نوع اغذیه و غذا‌های آماده، مصنوعی و فست فود‌ها زیاده‌روی نشود.

به گفته وی، نباید در فصل تابستان در مصرف شیرینی، شکلات، شیرینی‌های طبیعی (عسل، کشمش، مویز) و میوه‌های شیرین (مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه، آناناس) زیاده‌روی کرد.

این متخصص تغذیه افزود: در تابستان باید از مصرف افراطی گوشت قرمز به دلیل داشتن انرژی، کلسترول و چربی زیاد پرهیز کرد و گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین نیز با حداکثر تنوع و حداقل مقدار مصرف شوند.

وی خاطرنشان کرد: با گرم شدن هوا به تدریج نیاز بدن به کالری کم می‌شود و باید از مصرف غذا‌های با چربی و انرژی بالا پرهیز کرد؛ بنابراین باید غذا‌هایی مانند فسنجان، گردو و کنجد در این فصل کمتر مصرف شود.

وی توصیه کرد: در فصل تابستان بیشتر از غذا‌هایی نظیر آب دوغ خیار، ماست، کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج استفاده شود.

رضایی غذا‌های پختنی و آب‌پز را از جمله غذا‌های مناسب فصل گرما برشمرد و توصیه کرد که در این فصل کمتر از کباب و یا غذا‌های سرخ شده استفاده شوند.

وی، آش، سوپ، خورش سبزیجات حاوی سبزی سرخ نشده، کمی حبوبات و گوشت، کمی ترشی شامل غوره، آب‌غوره، آب‌لیمو، لیمو و نارنج، بویژه سوپ جو و آش جو را به دلیل خنک بودن در فصل گرما بسیار مفید دانست و آن‌ها را از بهترین غذا‌ها برای رفع عطش و حرارت بدن عنوان کرد.

این متخصص تغذیه، مصرف مرکبات و میوه‌های ترش و شیرین مانند زرشک و آب زرشک، شاه‌توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه‌سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ‌فروت را در فصل گرما برای بدن بسیار مفید دانست.

وی مصرف سالاد‌ها مثل کاهو و خیار را در تابستان مفید برشمرد و تاکید کرد: بهتر است برای چاشنی سالاد از سس خانگی به جای سس‌های کارخانه‌ای استفاده کرد و از ترکیب ماست، روغن زیتون، آب لیمو یا آب نارنج و اندکی نمک و فلفل سیاه سس دلخواه خود را تهیه کنید. خوردن ترشی نیز در فصل گرما مفید است البته به شرطی که خیلی تند نباشد.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=17037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.