• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
46
درحال حاضر

بهترین و ضربتی ترین روش برای مبارزه باآفت کرم گلوگاه انار استفاده ازکاور است

  • کد خبر : 2062
  • 16 شهریور 1396 - 10:26
بهترین و ضربتی ترین روش برای مبارزه باآفت کرم گلوگاه انار استفاده ازکاور است
سیناخبر-رئیس شرکت یاقوت انارستان شهرضا گفت: درحال حاضر بهترین و ضربتی ترین روش برای مبارزه باآفت کرم گلوگاه انار استفاده ازکاور است.

به گزارش سیناخبر حدود ۲۰متر پایین تر از بیت العباس شهرضا چندقدمی مانده به میدان تاسوعا تابلوی شرکت تعاونی تحقیقاتی یاقوت انارستان شهرضا که بالای درب ورودی ساختمان دوطبقه ای است نمایان می شود.

میهمان امروز سیناخبر دکتر غلامرضا دباغ رئیس شرکت یاقوت انارستان شهرضا است…

آقای دکتر دباغ تقریبا بعد از ۷سال تحقیق وبررسی وآزمایش های مختلف به نوآوری ای دست یافتند که منجر به تحول اقتصاد شهرستان دربخش باغداری می شود…

ازاینجا به بعد مخاطبان عزیز سیناخبر رابه خواندن این مصاحبه دعوت می کنم ؛ این مصاحبه جذاب وخواندنی راازدست ندهید…..

درابتدا آقای دکتر دباغ صحبت های خودشان رااین چنین آغاز کردند…

بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین

درابتدابرخود لازم می دانم که عنوان کنم من تنها نفر درایجاد این شرکت نبوده ونیستم چراکه این شرکت نتیجه چندین سال زحمت وکار گروهی ۱۵نفراز نخبگان باشگاه پژوهشگران جوان شهرضا بوده که باپشتکار وعشق فراوان این مسیر راطی کرده تا هم اکنون با افتخارخبر تاسیس این شرکت وفعالیت های آن رسانه ای گردد؛ حتی می توانیم بگوییم که شاید افراد بیشتری دررسیدن به اینجا نقش داشتند که باتوجه به توانمندی وامکاناتشان کم وبیش درطی این مسیر دشوار ماراهمراهی کردند….

آقای دکتر!

لطفا خودتان رامعرفی کنید.

بنده غلامرضا دباغ عضو هیات علمی گروه فیزیک ومهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا باسوابق کاری درزمینه  نجوم،لیزر و فیزیک هستم وچندسالی است که در زمینه مهندسی پزشکی وباغداری نیزفعالیت هایی داریم.

درمورد سابقه اجرای نوآوریتان برایمان بگویید.

موضوع با مسئولیت پیداکردن من درباشگاه پژوهشگران جوان ونخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحدشهرضا درسال۸۹ آغاز شد.

در آن زمان بنابر نیازهای روز شهرستان وکشور درابتدا کارگروه های گوناگونی متشکل از نخبگان دانشگاهی شکل گرفت . یکی از این کارگروه ها کار گروه انار بود که بعد ازسال ها تحقیق وبررسی به شکل امروز شرکت تعاونی تحقیقاتی یاقوت انارستان شهرضا درآمد.

اگر بخواهیم درمورد سابقه کار بدانیم با توجه به مشکلات عدیده ای که درآن سال ها گریبان گیرباغداران به خصوص باغدارن اناربود از جمله سرمازدگی که بیداد می کردوتعداد زیادی اصله درخت انار درآن سال ها بریده شدومضاف برآن بحث کرم گلوگاه اناربودکه در هر سال خسارات زیادی بر باغداران متحمل می کردوهیچ کس نمی دانست درمقابله بااین آفت چه کند…

درآن زمان باغدار بیچاره که تمام سال برای به ثمر نشستن درختان باغش به انتظار نشسته بود شاهد کرم خوردگی ،فساد ونهایتا ریزش انارآن هم اکثرا انار درجه یک باغ بودودرواقع شاهد از بین رفتن تمام سرمایه خود بود در حالی که کار مثبت وموثری نیز نمی توانست انجام دهد…

این موضوع مارابرآن داشت تا باتوجه به تخصص های افراد کارگروه انار(مبارزه با آفات انار،مکانیزاسیون کشاورزی ،باغبانی ،اقتصاد کشاورزی ،ترویج ،حشره شناسی ،صنایع غذایی و…)  ایده مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار راایده خوبی بدانیم.

به این ترتیب شروع به جستجو،تحقیق ،مطالعه وبررسی کتب ومقالات داخلی وخارجی کرده واین کاراز سال ۸۹ تا۹۱ به طول انجامید.چراکه لازم بودببینیم تاکجا پیشرفته ایم …..

در این سال ها طی برگزاری سمینار ،کنفرانس وسخنرانی های تخصصی از راهنمایی های ریاست مرکزتحقیقات انار کشور جناب آقای دکتر گلدان ساز ،دکتر حاتمی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ودانشگاه آزاد خوراسگان، سرکار خانم دکتر پور جوادعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان،جناب آقای دکتر جلالی ازدانشگاه آزاد خوراسگان ،کارشناسان اداره ی حفظ نباتات استان ،مدیریت وکارشناسان جهاد کشاورزی شهرضا بسیار سود بردیم وتوانستیم با جمع بندی اطلاعات کسب شده مسیر راهمان را ترسیم کنیم.

به این ترتیب این کارگروه با تعریف۴ طرح  مختلف پژوهشی اقدام عملی وعلمی خود راآغازکرد که یکی از این طرح ها برای مبارزه باآفت کرم گلوگاه انار طرح پوشش گذاری یا همان کاور انار بود.

طبق تحقیقاتی که انجام دادیم در ایران به طور فراگیراز روش کاور گذاری استفاده نشده بودوفقط جسته و گریخته افرادی به این موضوع پرداخته بودنددر صورتی که در سایر کشورهاهمچون چین، آمریکا، اسپانیا و اسرائیل کاورهای خاصی تولید ومورد استفاده گسترده قرار داده بودندکه جای تأمل است….

با بررسی این کاورها وبا اشراف بر معایب ومزایای کاورهای وارداتی که اخیرا از کشور چین وارد می گردد، کاورهای بومی ومناسب  خودرا انتخاب وشروع به بررسی کردیم.

آفت کرم گلوگاه چطور منجر به خراب شدن میوه ها می شود؟

عملکرد این آفت به این ترتیب است که پروانه آن روی انار واکثرا داخل تاج انارتخم گذاری می کند وتخم ها که درون کپسولی کاملا از عوامل محیطی از جمله از سموم محافظت می شوند رشد کرده وبه لارو تبدیل می شوند.

لاروهادرطول سن های یک ،دو وسه خود با خوردن پوسته ی نازک انار از سمت تاج وارد انارشده وبارسیدن به دانه های یاقوتی انارباسرعت به خوردن آن ها پرداخته وپس از مدت نسبتا کوتاهی آن می شود که نبایست می شد….

لاروها به شفیره رفته پس از مدتی  پروانه شده واز طریق منفذ های به وجود آمده درمیوه از آن بیرون می زنند وچرخه ی حیات تکرار می گرددوآنچه که می ماند میوه ای فاسد شده وگندیده است که پس از مدتی برزمین می افتد .

هرچند که دوره ی فعالیت این پروانه شامل سه یا چهار نسل می گردد (یعنی طی سه یاچهارمرحله تخم گذاری به آلوده کردن میوه ی انار می پردازد)ولی مدت زمان هر نسل بسته به شرایط آب وهوایی تغییر می کند به طوری که هرچه هوا گرم تر باشد این مدت زمان کمتر شده یعنی تخم زودتربه لارو تبدیل شده ولارو هم زودتر به شفیره رفته وبه طبع زودتر پروانه می گردد.        البته در ارتباطاتی که با باغداران شهرستان داشتیم متوجه شدیم که اکثرا به اشتباه فکرمی کنند که این پروانه فقط یکباردراسفندماه تخم گذاری کرده وسپس تاشهریورماه در درون انارحضور داشته و اناررا گندانده واز آن خارج می شود ولذا دیگر کاری نمی توان کرد وراه حلی نمی توان داشت…

این فرضیه اشتباه است چراکه این پروانه سه یا چهارنسل فعالیت می کند که اولین نسل آن اواخر فروردین ماه شروع به فعالیت می کندو البته بستگی به دمای هوا دارد زمانی که هوا گرمتر باشد زودتر وزمانی که هوا سردتر باشد دیرتر شروع به فعالیت می کند.

امسال که هوا دیرتر گرم شد این کرم دیرتر فعالیت خود راشروع کرد…

درواقع لاروها ی این پروانه زمستان را در درون میوه های ریخته ویا خشکیده ی انار ویا سایر میوه های میزبان گذرانده ودربهاربا گرم شدن هوا در فروردین ماه به شفیره رفته واولین پروانه ها در اواخر فروردین فعالیت خود راشروع کرده وبه آلوده کردن انار می پردازند.

پس نسل اول این پروانه از اواخر فروردین یااوایل اردیبهشت ماه شروع به فعالیت می کند وروی انارتخم گذاری خواهد کردچون بهترین گزینه در آن زمان انار است چراکه درختان انارتازه گل کرده ومی توانند گزینه مناسبی برای تغذیه این پروانه باشد.

نسل اول حدود۳۷ روز، نسل دوم حدود۳۲روز، نسل سوم حدود ۳۰روز ونسل چهارم اگر شرایط مهیا باشد حدود ۴۰روز طول می کشد که البته با توجه به شرایط آب وهوایی ممکن است این میزان بیشتر یاکمتر شود.

امسال ما در مزرعه ای واقع درنزدیکی روستای مهیار مشغول اجرای طرح کاور انار بودیم که مواردی مشاهده کردیم که حتی انارهای کوچک هم توسط این آفت آسیب دیده بود!

درواقع نسل دوم، سوم وچهارم این پروانه فعالیت خودرا روی انار انجام می دهد.اینجا لازم می دانم نظر باغداران محترم رابه یک نکته جالب جلب نمایم:

 زمانی که داشتیم طرح کاور رابرروی پسته اجرا می کردیم ودر این زمینه با یکی از محققان مرکز پسته رفسنجان مشورت می کردم ایشان براین نکته تاکید داشت که باغدارانی که در باغ انارخود یا در نزدیکی آن درختان میوه ی دیگری سراغ دارندکه جزء میزبان های طبیعی کرم گلوگاه انارمحسوب می شوند همچون پسته،گردو،انجیر،گلابی ،سیب ،به ،انگور،هلو وزردآلو و…باید بدانند که فعالیت این آفت در باغ آن ها تشدید می گردد والبته روش کاور گذاری برای این گونه باغ ها می تواند کاملا اطمینان بخش باشد.

این موضوع نیازمند به دقت بیشتری درمراقبت از محصولات است.

انگیزه شما ازاین نوآوری چه بود ؟

درهمان سال۸۹ سرمازدگی شدید درشهرستان به وجودآمد که بسیار ناراحت کننده بود چراکه یک باغدار یاکشاورز زحمات یکسال یاحتی چندین ساله خود را باسرمازدگی ازدست می داد واین برای من دردآور بودکه می دیدم باغدار یاکشاورز زحمت کش شهرستانم نتیجه تمام زحمات وصبوری هایش را دریک مدت کوتاه از دست داد وتمام درخت هایش راکف بر کرد.

درهمان روزها ایده یک دانش آموز دبیرستانی از طرف پژوهش سرای استاد طاهر برای من ارسال شد تا داوری کنم واین ایده که روشی ابداعی در مورد برخورد باسرمازدگی بود نشان دهنده این بودکه این دانش آموز چقدر ذهنش درگیر این موضوع شده است …

پس مصمم شدم تا راهکاری مناسب ارائه دهم وهرچند در مورد سرمازدگی هنوز کار قابل ارائه ای نکرده ام ولی در مورد کرم گلوگاه نتیجه تلاش های من وگروهمان امروز به ثمر نشست..

مزایای کاوری که شماطراحی ، بررسی واجرا کردید چه بود؟

این کاور منحصر به فرد بوده و مابراساس آزمون وخطا به این نتیجه رسیدیم که این کاور ویژگی های مد نظر ماراداردو می تواند مارا دررسیدن به هدفمان که تولید محصول باکیفیت است یاری رساند.پارچه به کار رفته دراین کاورغیر بافتنی است مانند نمدهایی که قدیما درشهرضا تولید می شد یا امروزه به صورت هنری تولید می شود.

این کاور دارای خصوصیاتی است که آن رااز سایر پارچه های غیر بافتنی موجود دربازار متمایز می کند.

این کاور نیاز اساسی میوه به تنفس هوا ونور مناسب راتأمین می کند

من با استفاده ازتجهیزات آزمایشگاهی که در اختیارم بود(همچون تجهیزات همرفتی هوا،بررسی شدت نور عبوری ولیزر) ویا سایر تجهیزات آزمایشگاهی حسب نیازهمچون دستگاه استحکام سنج کششی ،آزمایش هایی ابتکاری برای بررسی خواص کاور پیشنهادی ترتیب دادم وبه این نتیجه رسیدم که این کاورنه تنها توانایی تبادل هوای مورد نیاز میوه وتامین نور مناسب آن را دارد بلکه دارای استحکام وکشسانی مناسبی است ودر عین حال به خوبی در مقابل عبورآب مقاومت می کند که می تواند نوید بخش این موضوع باشد که از بوجود آمدن کولونی های شته (یکی دیگر از آفات انار)جلوگیری کند. حتی می توان از این کاور برای ذخیره وانبارکردن میوه (برای شب یلدا یا شب عید )هم استفاده کرد زیرا شادابی وطراوت میوه ها درون کاورهای پیشنهادی ما حفظ می شود.

این رامی توان از باغدارانی که طرح کاورچندین ماه است در باغ آن ها اجراشده پرسید.

هم چنین میوه به میزانی از نور خورشید نیاز دارد که  کاورانارستان یاقوت این نورموردنیازراهم تأمین می کند.

درمنطقه ای مانند شهرضا که نورمستقیم خورشید برای انار باغات شهرستان مضراست زیرا که موجب آفتاب سوختگی محصولات می شود تامین  نور مناسب هم می تواند به رشد محصول کمک کندوهم از آفتاب سوختگی محصولات جلوگیری کند.

یکی دیگرازعوارض طبیعی  که منجر به خسارات سنگین به محصولات می شودمخصوصا میوه هایی همچون سیب ،به وگلابی بارش های شدید و تگرگ ها است.

دراثر بارش های شدید و تگرگ یا حتی برخورد شاخه ها ی مجاور به میوه ،سطح میوه معیوب شده وبه مرور باعث فساد وحتی ریزش میوه می شود که به کارگیری کاور می تواند از همه این خسارات جلوگیری کند.

 کاورشرکت یاقوت انارستان به نحوی طراحی شده است که ضد آب می باشد یعنی آب نمی تواند وارد این کاور شود.

هم چنین این کاور درصدی کشسان می باشد تا دراثربارش تگرگ یا سایر ضربات سخت بتواند نیروی عظیم وارده را پخش کرده واز بروز صدمات جلوگیری کند ویا با بزرگ شدن میوه توانایی بزرگ شدن به حد لازم رادارد.

موضوع مهم تر این که لازم نیست باغدار عزیز نگران این باشد که زمان استفاده از این کاور فقط دراردیبهشت ماه یا اوایل خردادماه بوده واگر این زمان را از دست داد دیگرنصب آن مفید نیست .نه این طور نیست چراکه اگر زمان فعالیت نسل اول آفت تمام شده باشد، نسل دوم هنوز هست اگر نسل دوم هم یاحتی سوم هم تمام شد بازهم نسل چهارم راداریم پس می توان گفت تا اواسط شهریور ماه هم می توان ازاین کاور استفاده کرد.

ما درباشگاه پژوهشگران جوان نیز به بهترین زمان ممکن برای استفاده ازکاور رسیدیم

به طبع ما اولین اجرایمان بر روی انار بوده اما هدف نهایی فقط انار نیست چراکه ماهم اکنون این طرح را برروی انگور، گلابی ،به وپسته هم اجرا کردیم .

معایب کاورهای وارداتی چیست؟

نمونه های کاوری که در بازارموجود است  چینی بوده که ازجنس کاغذ باروکش لامیننت است.این کاورها اصلا خاصیت کشسانی نداشته ودارای استحکام پایینی می باشند وبا توجه به اینکه هیچ منفذی ندارند اصلا اجازه ی تبادل هوا وتنفس را به میوه نداده ومیزان نوری هم که از خودعبور می دهند بسیار ناچیزبوده وبرای رشد میوه کافی نیست والبته در بروشور این کاورها اگر توجه شود شما خواهید دید که “بیشتربا هدف انبارداری میوه تولید شداند نه حفاظت آن در مقابل کرم گلوگاه”!

البته هرچند قیمت این کاورها نسبت به کاور شرکت ما مقداری ارزانتر است لیکن با احتساب همه ی امتیازهای فوق الذکرواین امتیاز که ما خودمان نصب کاورها را انجام می دهیم وکاورهای ما قابلیت چند بار استفاده را دارند خرید وبکارگیری کاورهای شرکت یاقوت انارستان بسیاربه صرفه واقتصادی است.

حال برای مثال در شهرضا حدود۱۳۰۰ هکتار باغات انارفعال داریم  که اگر بخواهیم ازهر درخت انارفقط ۵۰  عدد راکاور کنیم بایک محاسبه سرانگشتی به این نتیجه می رسیم که نیاز به حدود ۶۵ میلیون کاور است که به طبع  نیاز کشور عدد بسیار بزرگتری خواهد بود واین به این معنی است که برای تولید کاورهایی مثل کاورهای چینی باید هزاران هزاردرخت بریده شود تا فقط کاور انار کل کشور تامین شودواین با اصل نانوشته ی همزیستی مسالمت آمیزبا مادرطبیعت ناسازگاراست.

در عین حال این کاورها وارداتی هستند وچه اشکالی دارد که به جا ی کمک به اقتصاد کشورهای دیگر به اقتصاد کشورخودمان کمک کنیم …

کمی به دوروبرمان که نگاه کنیم می بینیم جوان های تحصیل کرده زیادی هستند که از فرط بیکاری وناامیدی یا سرخورده شده وبی تفاوت به تلف کردن عمر مشغولندویا به سمت کارهای اقتصادی نادرست سوق می یابند ویا به اعتیاد کشیده شده اندودسته ای هم در رویای خارج از کشورناخواسته سرمایه ی خود وخانواده را برباد خیال می دهند.

پس باهمدلی وهم فکری وهمراهی هم می توانیم به اقتصاد شهرمان ،استان وکشورمان کمک کرده وبا کارآفرینی هایی از این دست نه تنها به رشد اقتصادی شهر ودیار کمک شایانی شود بلکه تعداد قابل توجهی از جوانان در سطوح تحصیلاتی ورده های سنی مختلف به کارگمارده شوندواین باعث کاهش آمار بیکاران درشهرستان ومنطقه خواهد شد .

اگر همه احساس مسئولیت کنند و وظیفه ی خود را به نحواحسن انجام دهند همه ی مشکلات به مرور برطرف خواهد شد.

دریکی از بررسی هایمان دیدیم که عاملی ناشناخته که بعدا معلوم شد جوجه تیغی بزرگی که به زبان محلی به آن “چوله” می گویند به درختان باغ پسته حمله وخسارات بسیاری به بار آورده بود که بعداز کاورگذاری تعدادی از درختان پسته در بررسی های دوره ای معلوم شد که به شاخه ها وخوشه های کاور شده کاری ندارد واین می تواند تاییدی بربه کارگیری کاور باشد که نه تنها پسته را از هجوم حشرات وآفات محافظت می کندبلکه آن را درمقابل هجوم حیوانات وحشی و اهلی نیز نگهداری می کند.

چرا باغدارن  باید به این نوآوری شما اطمینان کنند؟

از آنجایی که این نوآوری حاصل تلاش علمی وعملی چندین ساله ی یک کارگروه مُطَلِع واکثرا دانشگاهی است وهم چنین جهت به ثمر رسیدن آن آزمایش ها وبررسی های متعددی صورت گرفته ودر عین حال زیر نظر اساتید فن بوده ودر محدوده شهرمان صورت گرفته می توان بیان کرد که همه ی فاکتورهای لازم برای اطمینان به نتایج را داراست.

 لذا این کار آرامش بخش است چراکه باغداران عزیز دیگر با استفاده از این کاور نگران آفت کرم گلوگاه، آفتاب سوختگی،شته میوه وخسارات ناشی از عوامل طبیعی وحیوانی محصولات خود نخواهند بود.

این درحالیست که اگرباغداران به توصیه های غیر منطقی ،آزمایش نشده وبدون پشتوانه علمی افراد غیر متخصص مثل گذشته اطمینان کرده وعمل نمایند این کار نه تنها باعث افزایش کیفیت وکمیت محصولات نمی گردد بلکه دربسیاری از موارداثر معکوس داشته وباعث خسارت مضاعف می گردد.

درحالی که بااستفاده ازکاور، دیگر نگران آفات میوه نبوده ووقت بیشتری را می تواند صرف آبیاری های منظم وبه موقع، هرس کردن  وکوددهی مناسب به درختان کرده واز تلف کردن وقت وهزینه بپرهیزد.

استفاده از این کاور موجب آرامش خاطر باغدار و خانواده او خواهد بود وبهای خرید کاور بهای اندکی است در مقابل آرامشی که در طول رشد میوه به دست او می آید.

احتمال این که انار داخل کاور، انار درجه یک بازار پسند شود بسیار بالااست (چنانچه به موقع اقدام شود)توصیه من به باغدارانی که ازاین کاور استفاده کردند این بود که انار داخل کاور را جدای از بقیه انارها بفروشندومیزان بازار پسند بودن آن راببینند.

مطمئنا باغداران ،انار داخل کاور را می توانند به قیمت حداقل کیلویی ۳تا۴ هزار تومان دربازاربه فروش برسانند واین یعنی کمک به اقتصاد خانواده، شهر وشهرستان و…

درسال گذشته بطور متوسط حدود۶۰درصد ازمیوه ی درختان انار باغات شهرستان ریزش داشته (به علت آفت کرم گلوگاه)واین به معنای بیش از ده میلیارد تومان خسارت است واین مقدارخسارت درشهرستان ما که هم اکنون بیشترین درآمد آن از طریق فروش انار تأمین می شود یک فاجعه است...

آیا کاوریاقوت انارستان باعث ارگانیک شدن محصولات می شود؟

باتوجه به این که بیشترتلقی کارشناسان ومردم عادی نسبت به ارگانیک بودن میوه، استفاده نکردن از انواع سموم در فرآیند تولید میوه است وخوشبختانه باغداران ما هم اکثرا به دنبال برداشت محصولات ارگانیک هستند بااستفاده ازکاور می توان گفت

که نیازی به استفاده از سموم دفع آفات نبوده وباغداران محصولاتی در حدود۷۰درصد ارگانیک برداشت خواهند کرد البته مابه دنبال گرفتن مجوزی هستیم که با آن بتوانیم برچسب ارگانیک بودن رابرمیوه های داخل کاوربزنیم.

چه مدت درگیر اجرای طرح های مربوط به این نوآوری بودید؟

اگر بخواهم دقیق بیان کنم از سال۸۹ که کارگروهی دراین زمینه با اتفاق دوستان وهمکارانم تشکیل دادیم که فعالیت این کار گروه گاهی کمرنگ وگاهی پررنگ می شد.

ودرطول این مدت کاورهایی طراحی کرده تغییر داده وبررسی می کردیم تاالان که به اینجا رسیدیم .

برای رسیدن به این مرحله از اثبات نوآوریتان تاکنون چقدر هزینه کردید؟

برای هرطرح نزدیک به ۵تا۶ میلیون تومان هزینه کردیم که در اوایل بیشترآن از بودجه باشگاه پژوهشگران جوان بودولی دراین سال های اخیر از طریق وام ودرآمد شخصی تأمین می شد.

دراینجا جادارد از جناب آقای دکتر شریف زاده ریاست محترم دانشگاه آزاد شهرضا تشکر کنم که در زمان مسئولیت من در باشگاه،حمایت خودرااز اینجانب دریغ نکرده واجازه دادند که بودجه ها را به سمت اجرای طرح های تحقیقاتی مدیریت کنم.

به طور کلی چه قدر این نوآوری برای شما هزینه داشت؟

از ابتدای کار تاکنون می توان گفت نزدیک به ۵۰میلیون تومان هزینه تحقیق ،بررسی واجرای این نوآوری شده است.

این کاور یک نوآوری صددرصد آکادمیک وعلمی است.

آیا هدف شما فقط اثبات علمی وتئوری این طرح بود؟

البته هدف ما فقط کار علمی وتحقیقاتی نبوده ونیست ومابه دنبال ارائه طرح های بازار پسند وکاربردی بوده وخواهیم بود تا حتی المقدورمشکلات ونیازهای مردم خوبمان مرتفع شود.

آیا پیشنهاد خرید این طرح به شما شد؟

تا به حال خیر ولی اگر پیشنهاد خرید این هم طرح ارائه می شد هرگز قبول نمی کردم.

نقش خانواده تان درایجاد این نوآوری به چه میزان بود؟

۱۰۰درصد خانواده نقش موثری دراین زمینه داشته ودارند…

درواقع درهمان سال های ابتدایی بررسی واجرای طرح ، اکثرا خودروی شخصی بنده درخدمت نقل وانتقال دوستان وهمکاران بود تا طرح ها اجراشده و یا سرکشی وبررسی گردد.مضاف برآن اکثر وقت من پُرودرگیر این پروژه ها بودم لذا مطمئنا در رسیدگی به امور خانواده کوتاهی صورت می گرفت که ایشان تحمل می کردند.

درتمام طول این مدت من یا درخانه نبودم یا درزمان بررسی کاربردهای آنغوزه درحالی که ازبوی بد آنغوزه از صدمتری من هم فرار می کردند من به خانه می آمدم ودرطول این مدت خانواده واقعا صبوری کرده وتحملم کردند.

امسال نیزدرزمان اجرای طرح هم باتوجه به بودجه کمی که برای تأمین نیروی انسانی داشتم خانواده حداکثر توان خودرا برای پیشبرد این موضوع گذاشتند.

البته همکاران ودانشجویان عضوگروه نیز زحمت زیادی کشیدندواین در حالی بود که بودجه ای برای جبران زحمات نداشتیم. برای مثال هر سال درزمان تعطیلات تابستانی گروهی از آنان حدود یک هفته دردانشگاه ماندند تا بتوانند آزمایش های ویژه را برای بررسی وتست نمونه های میوه انجام دهندومطمئن شوند دررنگ ،طعم ،مزه وخواص انار درمقایسه بااناری که به عنوان شاهد انتخاب شده بود تغییری حاصل نشده است.

آقای دکتر دباغ نوآور یابهتر می توان گفت کار آفرینی که دغدغه کمک به مردم وهمشهریانش رادارد،گلایه هایی هم داشت…

بعضی افراد وادارات اجرا ی طرح ها رابه نام خود درسایت ها وخبرگزاری ها عنوان کردنددرحالی که این درست نیست وشاید لازم بود حداقل برای قدردانی اززحمات گروه یاقوت انارستان نامی هم ازاین گروه برده می شد چون واقعا این نتایج حاصل زحمات چندین ساله این گروه است واز صفر تا صد اجرای طرح ها هم بردوش خودمان بود.

آیا شما فقط به دنبال افزایش کیفیت انار شهرستان بودید؟ علت تاسیس شرکت انارستان یاقوت چه بود؟

علت تأسیس این شرکت این بود که علاوه بر ساماندهی فعالیت های کنونی نه تنها خود را درتولید کاور محدود نکنیم وبه بقیه موضوعات تحقیقی هم بپردازیم بلکه به محصولات دیگرنظیر انگور،به ،گلابی وپسته هم پرداخته شودواز این طریق راهی برای معرفی فعالیتهای خود داشته باشیم.

بعد ازکاور پیگیر اجرای چه طرحی خواهیدشد؟

طرح اجرایی بعدی ما انشاالله آنغوزه خواهد بودچراکه آنغوزه کاربرد بسیار بالایی داردومی تواند ایده های اجرایی بسیاری درآن باشد. یکی بحث اندود کاورها به آنغوزه است وایده های دیگر به کارگیری محلول آنغوزه در آبیاری ویا به صورت پاششی است .

البته ایده هایی برای فرآوری انار ودانه های آن وحتی پوسته ی آن ویا تولید محصولات غذایی پروبیوتیک برپایه انارنیز داریم که در صورت مجال پی گیری خواهد شد.

درزمینه رسیدن به اهدافتان باچه مشکلاتی مواجه بودید؟

البته من اعتقاد عمیقی به آیه  (ان مع العسر یسرا) داشته ودارم ودرطول زندگی ام این راباورکرده ام واین اعتقاد قوی ترین پشتوانه من درطول تمام لحظات زندگی ام بوده است.

شاید افراد نوآور دیگری بوده اند که باتوجه به اینکه به این اصل که بعد از هرسختی، آسانی است اعتقادی نداشته اند درسختی ها خودراباخته وبه نتیجه ی نهایی نرسیده اند.البته که در این کار طولانی وسخت مشکلات کم نبوده ونیست ولی بدترین آن ها قول هایی بود که به کَرّات به ما داده شد ولی دریغ از یکبار عمل.

چطور می توان به داده های شما حاصل از اجرای طرح هایتان اطمینان کرد؟

برای اطمینان به داده های حاصل از اجرای طرح های باغداری باید این طرح ها براساس استانداردهای باغبانی ودوسال پیاپی درشرایط یکسان اجراشود.

وتمامی طرح های ما درباغات شهرستان دوسال پیاپی وزیرنظر اساتید فن وطبق استانداردهای لازم اجراشد. روش های مختلفی رابرای مبارزه بااین آفت به کار بردیم مانند تاج تراشی،انواع کاور های منتخب ،آنغوزه یا تلفیقی از آن ها که البته در کنار این طرح ها،طرح های تکمیلی دیگری هم چون بررسی زمان مناسب کاورگذاری برای این منطقه ومیزان گرم استفاده از آنغوزه و… مورد تحقیق قرار گرفت چون باید بدانیم که به نتایج تحقیقاتی می توان اطمینان کرد که در شرایط آب وهوایی وجغرافیایی همان منطقه بررسی شده باشد.

لطفا درمورد گیاه آنغوزه بیشتر برایمان توضیح دهید.

باتوجه به پیشنهاد دکتر گلدان ساز ماطرح آنغوزه راهم دوسال درشهرستان اجراکردیم وبه نتایج خوبی هم رسیدیم.

گیاه آنغوزه یک گیاه دارویی بدبو و از تیره ی چتریان است که به دلیل اسید فرولیک وترکیبات متعدد دی سولفیدی دارای بوی بدبوده و به همین دلیل به کارگیری آن موجب فرار پروانه از باغات می شود…

همین ویژگی می توانست تلفات ناشی ازوجود پروانه راکاهش دهد واین طرح نیاز به فرآوری دارد که من باهمکاری دوستان درگروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد شهرضا به این کارپرداخته وازآنغوزه عصاره های متنوع الکلی، آبی، استونی وهم اسانسش راگرفتم ولی این عصاره ها هنوز نیاز به افزودنی هایی دارد که باید پایداری آن را بالا ببرد که در دست بررسی است البته آنغوزه نه تنها برای آفات گیاهان وبیماری های حیوانات موثر می باشد بلکه برای درمان بسیاری از بیماری های انسانی نظیر برخی ازسرطان ها، تشنج ،بیماری های گوارشی،انگل های مجاری ادراربانوان وحتی باروری موثر است ومقالات متعددی دراین راستا نوشته شده است که مخاطبان را به مطالعه ی آن ها دعوت می نمایم.

لازم به ذکر است که روش های دیگری همچون تله ی نوری ،تله ی فرمونی وعقیم سازی پروانه ی نر وجود دارد که بنده باتوجه به این که باور دارم هر موجود ریز یا درشتی در این جهان نقش خاص خود را ایفا می کند که البته بازی در آن نقش از دست دیگران برنمی آید وبا از بین رفتن یک موجود هر چند از نظر ما بی اهمیت جورچین طبیعت ناقص شده وپیام این جورچین کامل نیست ومضاف برآن هر موجودی دراین جهان هستی براساس نظم وقانون خداوندی قرارگرفته وشاید این پروانه دراینجا مضر به نظر برسد اما درواقع دارد کارخود راانجام می دهد پس مانباید درمقابل فعالیت زیستی او بایستیم بلکه باید به اوهشدار دهیم به این قسمت وارد نشود که این کار را کاور به خوبی انجام می دهد.

به دلیل همین باورها سراغ روش های فوق که نوعی روش حذف است نرفتم.

ما حق نابودی موجودی رانداریم واجازه نداریم حق ادامه زندگی را ازموجودات بگیریم.

“پس بهترین راه حل وضربتی ترین راه استفاده ازکاور است.”

وقتی برای دوستان یا آشنایان ازاین کاور می گفتید عکس العمل آن ها چه بود؟

نکته جالب این بود که وقتی برای فامیل ، دوستان وآشنایان ازطرح کاورخودمان می گفتیم گویا این طرح، آن ها را به دوران کودکی شان می برد؛ آن ها می گفتند مادربزگ ها یاپدربزرگ های ماهم این کاررا انجام می دادندوانگور وبعضی میوه های دیگر را در کیسه های پارچه ای محافظت می کردند حال این سوال درذهنم تداعی می شدکه ماباوجود این سابقه چرا تاکنون به ذهنمان نرسیده از این راهکار استفاده کنیم وهیچ تلاشی نکردیم درحالی که این کار کمک شایانی به اقتصادشهر وکشورمان خواهد کرد؟!

آفت کرم گلوگاه وسرمازدگی که کل درخت انار راتحت تأثیر قرار می دهد می تواند صدمات جبران ناپذیری رابه اقتصاد شهر ،استان وکشورمان بزند..
یکی ازآرزوهای بنده این است که با همکاری وتلاش محققان شرکت والبته مساعدت مسئولان ذیربط بتوانیم بسته پیشنهادی موفق ومناسبی برای باغداران عزیزمان ارائه دهیم که با آن راهکاربتوانند محصولی بیشتر و باکیفیت تر تولید کنند.

 واقعا دراجرای این طرح مشکلی نداشتید؟ آیا مردم به راحتی طرحتان راقبول کردند؟

مهم ترین مشکل من عدم آگاهی به روز وعلمی باغداران عزیز است که درمواجهه با پوشش گذاری برمیوه اکثرا مقاومت      می کنند ولی مطمئنم که با آشکار شدن نتایج مثبت اجرای کاور خود به خود به سمت استقبال از این طرح کشانده خواهند شدانشاءالله….

ومشکل دیگر قول هایی بود که داده می شد ولی به مرحله اجرا درنمی آمد وباتوجه به اعتماد من وگروهم به این قول ها ، عملی نشدن شان لطمه روحی بزرگی به همکاران می زد وموجب بی انگیزگی می شد که من باترفندهایی سعی میکردم همکاران را در ادامه مسیر مصمم نگاه دارم.

آقای دکتر !

باغداران عزیز شهرمان از چه راه هایی می توانند باشما ارتباط برقرار کنند؟
باغداران عزیز می توانند به آدرس شرکت یاقوت انارستان که واقع درشهرضا، خیابان شهید بهشتی، بالاتر از بیت العباس،  پلاک ۹۲، ساختمان دباغ، طبقه دوم است، مراجعه کرده یا باشماره همراه ۰۹۰۲۲۵۲۳۵۰۱ تما س بگیرند.

درباره انتظاراتتان ازمردم بگویید؟

انتظارم از مردم خوب شهرستان این است که راحت تربه مااطمینان کنند تااین طرح بتواند به اهداف بلند خود نزدیک تر شده ،کار آفرینی کرده واشتغالزایی خوبی درشهرستان داشته باشد.

انتظارتان از مسئولان چیست؟

من انسانی هستم که ازابتدا با توکل برخدا وتکیه برتوانایی ها وپشتکاری که داشتم هرچند سخت ولی به اکثر اهدافم رسیده ام واز این بابت خداراشاکرم.

اما دراین زمینه من صحبت هایی با امام جمعه ی شهرمان ،نماینده محترم شهرستان، مسئول اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران و جهاد کشاورزی داشتم که قول های مساعدی دراین زمینه به من دادند که انشاالله اجرایی شود.

من به جزحمایت وهمدلی وبسترسازی برای اجرای این طرح درشهرستان واستان ازمسئولان چیزی نمی خواهم .

چراکه این نوآوری گامی مؤثر درجهت افزایش اشتغال زایی جوانان وکمکی به اقتصاد شهرستان است.

سخن پایانی شما بامخاطبان سیناخبر؟

 به مردم خوب وفهیم شهر وشهرستانم این نوید رامی دهم که بااجرایی شدن وسیع این طرح درشهرستان شاهد تحول عمده ای در تولید محصولات باغی باکیفیت، رونق اقتصادی شهرستان وافزایش اشتغال خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2062

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.