• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
25

برداشت و حمل گیاهان دارویی کتیرا و آویشن در شهرضا ممنوع شد

  • کد خبر : 5348
  • 02 خرداد 1401 - 11:32
برداشت و حمل گیاهان دارویی کتیرا و آویشن در شهرضا ممنوع شد
سیناخبر- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا گفت: برداشت و حمل محصولات جنگلی و مرتعی از جمله آویشن، آنغوزه و کتیرا باید با مجوز اداره منابع طبیعی انجام شود و برداشت بدون اخذ مجوز و پروانه معتبر از منابع طبیعی تخلف محسوب می‌شود.

 به گزارش روز دوشنبه سیناخبر محمدباقر رئیسی اظهار داشت: طبیعت همواره از دخالت‌های انسان آسیب دیده است و برداشت گیاهان مرتعی باید با دقت و نظارت و در حد مجاز و به روش صحیح انجام شود تا اصل و ریشه گیاهان حفظ شود.

رئیسی با بیان اینکه از ۳۳۰ هزار هکتار اراضی ملی در شهرستان شهرضا ۱۷۶ هزار هکتار مراتع ییلاقی و ۱۰۰ هزار هکتار مراتع قشلاقی و روستایی است، افزود: در طبیعت استان اصفهان حدود ۲ هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۳۰۰ گونه از این گیاهان خواص دارویی داشته و ۴۵ گونه گیاهی برای مصارف دارویی، خوراکی و ادویه‌ای از سطح جنگل‌ها و مراتع استان برداشت می‌شوند، این محصولات شامل انواع صمغ، شیرابه، ریشه، گل و میوه گیاهان طبیعی از جمله کتیرا، کلوس(برگ کرفس کوهی)، آنغوزه، باریجه، موسیر، کنگر است که بخشی از آن‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی بیان کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و نظارت بر تولید و برداشت اصولی از این منابع خدادادی و تداوم بهره‌برداری از آن، اقدام به ابلاغ سیاست‌ها و ضوابط مرتبط با حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل و مرتع کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا ادامه داد: برابر قوانین و مقررات، برداشت و حمل محصولات جنگلی و مرتعی از جمله آویشن، آنغوزه و کتیرا باید با مجوز اداره منابع طبیعی انجام شود و برداشت و حمل این گیاهان بدون اخذ مجوز و پروانه معتبر از منابع طبیعی تخلف محسوب می‌شود.

رئیسی اضافه کرد: با توجه به میزان کم بارندگی در سال زراعی جاری به کلیه همشهریان به ویژه بهره‌برداران، خریداران، رانندگان و سایر اقشار مرتبط با موضوع اعلام می‌شود، برداشت و بهره‌برداری این محصولات در سال جاری ممنوع و قرق است و با متخلفان طبق مقررات منابع طبیعی برخورد و محصول برداشت شده به نفع دولت ضبط و اعمال قانون می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۴ تا ۱۰ تن کتیرا از سطح منابع طبیعی شهرضا برداشت می‌شود و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، عنوان کرد: از خرید و فروش و حمل این محصولات طبیعی فاقد پروانه برداشت و مجوز حمل، خودداری شود و قبل از هر گونه اقدام در این خصوص به منظور کسب اطلاعات به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شهرضا مراجعه کنید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا خاطرنشان کرد: علاوه بر گشت مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی توسط مأموران یگان حفاظت این اداره همیاران طبیعت نیز با منابع طبیعی همکاری می‌کنند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=5348

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.