• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

ایده های جالب برای درست کردن سبزه خاکشیر

  • کد خبر : 13298
  • 10 اسفند 1401 - 9:12
ایده های جالب برای درست کردن سبزه خاکشیر
سیناخبر- مدت کمی تا عید نوروز باقیمانده و بسیاری از افراد به فکر کاشت سبزه سفره هفت سین خود هستند.

چطور سبزه عید درست کنیم؟ مدت کمی تا عید نوروز باقیمانده و بسیاری از افراد علاوه بر تمیز کردن کمد لباس یا برق انداختن شیرآلات منزل به تهیه شیرینی خانگی برای نوروز در کنار یاد گرفتن شیوه‌های مدرن پذیرایی نوروز روی آورده‌اند و ترجیح می‌دهند از الان به فکر سبزه سفره هفت سین خود باشند. یکی از سبزه‌های زیبا و جالب که چند سالی است طرفدار پیدا کرده سبزه خاکشیر است که در اینجا با طرز کاشت این سبزه برای نوروز آشنا می‌شوید.

برای درست کردن سبزه عید از انواع بذر‌ها می‌توان استفاده کرد. یکی از این بذر‌ها خاکشیر است، ماده اولیه همان شربت خاکشیر که راه مبارزه با گرمازدگی در روز‌های گرم تابستان است. اما از این دانه پرخاصیت برای درست کردن سبزه عید هم می‌توان استفاده کرد.

سبزه عید با خاکشیر

برای سبز کردن خاکشیر باید نکاتی را بدانید. دانه خاکشیر از بذر‌های لعابی است. به این معنی که وقتی خیس می‌خورد مانند چسب به هر سطحی که بخواهید می‌چسبد و دیگر کنده نمی‌شود. برای همین اگر دلتان یک کار عجیب و غریب برای سبزه عید می‌خواهد می‌توانید روی این دانه حساب کنید. خوبی خاکشیر این است که ۵ تا ۶ روز بیشتر برای سبز شدن وقت نمی‌خواهد پس می‌توانید ماجرای سبزه عیدتان را به هفته آخر اسفند بکشانید. فقط نکته اینجا است که بذر خاکشیر باید تازه باشد تا سبزه تان یکدست شود.

طرز تهیه سبزه عید با خاکشیر

تهیه سبزه عید با خاکشیر به راحتی انجام می‌گیرد و می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف تهیه نمایید و با این سبزه‌های زیبا و متنوع زینت بخش سفره هفت سین خود باشید. انواع مختلفی از سبزه‌ها را می‌توان با خاکشیر تهیه کرد و این مورد بیشتر بستگی به سلیقه شخصی شما در انتخاب مدل سبزه دارد.

سبز کردن سبزه خاکشیر روی کوزه سفالی از شب قبل بذر خاکشیر را خیس کنید. کوزه سفالی مناسبی تهیه کنید و روی آن را با پارچه تنظیف بپوشانید، سطح آن را خیس نموده و بذر‌های خاکشیر را که خوب لعاب داده اند با دست خیس روی کوزه سفالی بکشید. توجه کنید که تمام سطح کوزه به صورت یکدست با خاکشیر پوشانده شود. سپس کوزه را پر از آب کنید. البته توجه داشته باشید که تا زمان سبز کردن خاکشیر‌ها باید مرتب آن را با اسپری آب دهید. سبز کردن سبزه خاکشیر روی سطوح دیگردر این روش نیز ابتدا خاکشیر را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید تا لعاب دهد. می‌توانید از کلاه یا هر وسیله دیگری به عنوان ماکت، استفاده کنید و سبزه متفاوت و زیبایی داشته باشید. ابتدا روی سطح مورد نظر را با لایه نازکی از پنبه بپوشانید، سپس پارچه تنظیف را روی پنبه‌ها قرار دهید. بعد از خیس نمودن آن بذر‌های آماده شده را به صورت یکدست روی پارچه بکشید. برای نتیجه گیری بهتر، نایلونی که چند حفره روی آن ایجاد نموده اید را روی کار بکشید فقط توجه داشته باشید که نایلون با خاکشیر‌ها برخورد نکند. این سبزه را نیز با اسپری و آبپاش آبیاری نمایید. بعد از گذشت دو یا سه روز که بذر‌های خاکشیر شروع به سبز شدن کردند، نایلون را برداشته و هر روز سبزه خود را آبیاری نمایید. کاشت سبزه دو رنگ با خاکشیر و منداب

برای درست کردن سبزه دورنگ می‌توانید از ترکیب بذر خاکشیر و منداب استفاده کنید. سبزه منداب قرمز رنگ است و از همین رو در کنار رنگ سبز خاکشیر جلوه زیبایی پیدا می‌کند. برای درست کردن این سبزه باید بذر‌ها را به صورت جداگانه در آب بخیسانید. سپس می‌توانید هر یک از بذر‌ها را داخل ظرف یا روی هر سطحی که دوست دارید به صورت جداگانه طرح دهید و بریزید تا بعد از سبز شدن سبزه شما به همان شکل رشد کند.

کاشت سبزه خاکشیر در بشقاب یا گلدان

برای کاشت سبزه خاکشیر در بشقاب یا گلدان باید ابتدا بذر‌ها را در آب بخیسانید. این بذر‌ها حالتی چسبنده دارند و از همین رو بعد از خیس خوردن به هر جایی که بچسبند، دیگر کنده نمی‌شوند. برای این که دور تا دور بشقاب یا گلدان شما از سبزه پوشیده شود، می‌توانید دور بشقاب را با جوراب زنانه نازک بپوشانید.

سپس بذر‌ها را دور بشقاب یا گلدان بزنید. سپس برای رشد بهتر می‌توانید یک نایلون پلاستیکی روی آن بکشید و منتظر جوانه زدن سبزه باشید. بعد از ۳ روز نیز می‌توانید نایلون را بردارید و هر روز سبزه را با اسپری آبیاری کنید.

آموزش سبزه خاکشیر روی اسفنج

برای درست کردن سبزه خاکشیر روی اسفنج باید خاکشیر را برای چند ساعت تا یک روز در آب خیس کنید. به منظور اثر بخشی بهتر می‌توانید یک پارچه روی بذر‌ها قرار دهید تا بهتر خیس بخورد.

برای درست کردن سبزه عید روی اسفنج می‌توانید اسفنج را به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید و حالت دهید. برای این کار بهتر است ابتدا طرح مورد نظر را روی اسفنج بکشید و بعد آن را با چاقو و قیچی برش دهید. در نهایت نیز بذر‌های خیس خورده را روی اسفنج بچسبانید و آن را با اسپری آبیاری کنید تا رشد کند.

آموزش کاشت سبزه خاکشیر به شکل لباس عروسک

برای درست کردن سبزه عروسکی با بذر خاکشیر باید ابتدا بذر‌ها را در آب بخیسانید. سپس یک عروسک مناسب که صورت سالمی دارد، انتخاب کنید. با استفاده از اسفنج یا بطری آب و سیم حالتی مثل دامن برای بدنه عروسک درست کنید.

در طرز تهیه سبزه خاکشیر روی عروسک ابتدا روی بدنه عروسک را به طور کامل با پارچه نازک یا جوراب زنانه بپوشانید. سپس بذر‌های خیس خورده را روی سراسر بدنه عروسک بچسبانید.

آموزش کاشت سبزه خاکشیر در تنگ ماهی

برای کاشت سبزه خاکشیر در تنگ ماهی باید بذر خاکشیر را همانند روش‌های قبل در آب بخیسانید. سپس می‌توانید کف شیشه یک لایه پنبه به ضخامت ۱ سانتی‌متر قرار دهید و سپس روی آن پارچه نازک بکشید. حالا سطح آن را با اسپری نم‌دار کنید و یک لایه بذر خاکشیر روی آن بریزید.

می‌توانید زیر لایه پنبه از سنگریزه‌های رنگی و خاک ژله‌ای نیز استفاده کنید. روی تنگ ماهی را برای مدت ۲ تا ۳ روز با پلاستیکی که چند حفره روی آن ایجاد کرده‌اید، بپوشانید. روزانه دو بار روی بذر‌ها آب اسپری کنید تا جوانه‌ها سبز و بزرگ شوند.

آموزش سبزه خاکشیر توپی

از جذاب‌ترین بخش‌های درست کردن سبزه عید با خاکشیر این است که شما می‌توانید آن را به هر شکلی که دوست دارید درست کنید. برای تهیه سبزه خاک شیر توپی ابتدا باید بذر خاکشیر را برای ۳ تا ۴ ساعت در آب گرم بخیسانید تا لعابدار شود.

سپس برای طرز تهیه سبزه عید با خاکشیر توپی به یک توپ پلاستیک یا اسفنج گرد نیاز دارید. اگر از توپ استفاده می‌کنید، روی سطح آن یک لایه پنبه بکشید و روی آن یک لایه تنظیف قرار دهید. برای ثابت ماندن پنبه و پارچه می‌توانید دور تا دور آن را با نخ ببندید.

سپس سطح کار را آبپاشی کنید و بعد یک لایه نازک از بذر خاکشیر را در تمام سطح آن پر کنید. روزانه چند بار بذر‌ها را با آبپاش آبیاری کنید و زمانی که بذر‌ها جوانه زدند، تنها روزی ۲ بار به آن‌ها آب دهید. می‌توانید سبزه توپی را روی یک پایه قرار دهید و مانند یک گل داخل گلدان تزیینی بگذارید یا توپ‌های سبزتان را به هر شکلی که مد نظرتان است در سفره هفت سین قرار دهید.

بهترین زمان برای کاشت سبزه خاکشیر

سبزه عید با خاکشیر معمولاً طی ۵ تا ۶ روز رشد می‌کند. از همین رو بهتر است آن را در روز‌های آخر سال و تقریباً ۷ تا ۱۰ روز مانده به تحویل سال درست کنید. اگر تازه کار هستید و هیچ سابقه‌ای در سبز کردن بذر خاکشیر ندارید، پیشنهاد می‌شود که سبزه را زودتر درست کنید تا در صورتی که سبزه‌تان خراب شد، فرصت جبران داشته باشید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سبزه عید با خاکشیربرای سبز کردن سبزه عید با بذر خاکشیر بهتر است از بذر‌های تازه استفاده کنید تا سبزه یکدست‌تر و زیباتر شود. اگر برای خیساندن بذر خاکشیر و درست کردن سبزه خاک شیر برای عید زمان کافی ندارید، می‌توانید به جای ۲۴ ساعت تنها ۵ ساعت بذر‌ها را بخیسانید. نحوه سبز کردن خاکشیر درست شبیه به سبز کردن بذر شاهی است. هر ۱ پیمانه خاکشیر نیاز به ۵ پیمانه آب برای خیساندن دارد. برای قرار دادن بذر خاکشیر روی سطح مورد نظر بهتر است تنها یک لایه بذر روی آن قرار دهید تا کپک نزد. بعد از کاشت خاکشیر برای سبزه عید هیچگاه سبزه خاکشیر را زیر نور آفتاب قرار ندهید. بهترین فضا برای رشد و نگهداری سبزه خاکشیر محیطی پر نور و خنک است.

برای آبیاری سبزه خاکشیر باید ۲ روز اول روزی ۳ بار بذر‌ها را آبپاشی کنید و بعد از آن روزی یک بار این کار را انجام دهید. کاشت خاکشیر به دلیل بافت ریز و پری که دارید، یکی از زیباترین گزینه‌ها برای درست کردن سبزه عید محسوب می‌شود. شما می‌توانید سبزه خاکشیر را به هر شکلی که دوست دارید و روی ظروف مختلف انجام دهید. از آنجایی که خاکشیر بعد از خیساندن حالت چسبنده‌ای دارد، بنابراین می‌توانید از آن برای درست کردن سبزه‌های متفاوت و مختلف نیز استفاده کنید. در طرز تهیه سبزه خاکشیر روی ابر و اسفنج ابتدا حتما ابر و اسفنج را به فرم دلخواه برش دهید و بعد اقدام به کاشت سبزه با خاکشیر کنید. استفاده از یونولیت نیز ایده مناسبی برای کاشت سبزه با خاکشیر است. برای این کار باید یونولیت را به فرم دلخواه برش دهید. سپس یک لایه جوراب نازک یا پارچه روی آن بکشید و بذر‌های خیس خورده خاکشیر را با دست روی آن بچسبانید و روی آن کاور بکشید و اجازه دهید بذر‌های خاکشیر سبز شوند. به منظور کاشت خاکشیر برای سبزه عید می‌توانید از هر سطحی با هر شکلی که دوست دارید استفاده کنید. تنها باید یک لایه پارچه یا پنبه روی آن سطح مورد نظر بکشید تا بذر‌ها به آن بچسبند و از طریق آن به خوبی آبیاری شوند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=13298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.