پدرش تولید کننده و تاجر فرش و مادرش طراح فرش بود و وی نیز پس از سپری کردن تحصیلات متوسطه به شغل خانوادگی خود روی آورد و موفق به طراحی و تولید بیمانندترین فرش دستباف دنیا شد که کسی نتوانست بر روی آن قیمت بگذارد.
در شهرضا برای نخستین بار در دنیا فرش برجسته توسط استاد علی خدادادی بافته شد، این فرش یکی از گونههای نادر و بینظیر فرش است.
نقش برجستههای دستان استاد علی خدادادی، بافته ای است که فرشی را بر عرش هنر ایران اسلامی پهن کرده است و تار و پود آن با ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار گره و بیش از ۲۰ رنگ ثابت، هنر فرش ایرانی را بیش از گذشته ارزشمند کرده است.
استاد علی خدادادی ۷ سال از زندگی را صرف طراحی و تولید فرشی نفیس کرده که در همه تاریخ فرش لنگه ندارد، او فروردین سال ۱۳۵۷ دست به کار طراحی شد و تصمیم گرفت چیزی خلق کند که نشان دهد فرش را باید از زیر پا برداشت و به تماشایش نشست.
یک سالی صرف شد تا همه نقشها از جمله گلها و پرندهها و آهوهای زیبای فرش روی کاغذ طراحی شدند، حالا وقت آن رسیده بود که کسی یا کسانی این نقشها را زنده کنند.
سال ۱۳۵۸ دو بانوی هنرمند تحت نظر استاد خدادادی بافت قالیچه را در ابعاد یک و نیم متر در ۲متر و ۳۰ سانتیمتر آغاز کردند، آنها تار و پودهایی از جنس ابریشم را بر الیاف پشم مرینوس، چنان به هم گره زدند که نتیجه، از تولد قالیچهای بیمانند خبر میداد، قالیچهای با ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار گره و بیش از ۲۰ رنگ ثابت و گیاهی و نقوش برجستهای که تفاوتش با همه نقش برجستهها در تناسب و تقارن احجام آن است.
استاد خدادادی کار آفرینش قالیچه بوستان را به نیت افزودن برگی بر تاریخ هنر این سرزمین آغاز کرده بود، پس هنوز در آغاز راه بود و باید اتفاقی تازه را رقم میزد، این بود که خرداد همان سال قیچیزنی و پرداخت متفاوتی روی این قالیچه را آغاز کرد.
او ۵ سال و ۸ ماه با صبوری که از عشق و علاقهاش به این کار آب میخورد، پودها را پرداخت و قیچیزنی کرد، اما این پرداخت با تمام پرداختهایی که تمام فرشبافهای دنیا انجام داده بودند تفاوت داشت.
این بار دستان هنرمند استاد خدادادی با قیچی چنان پودها را حجم میداد و در ابعاد مختلف میبرید که حاصل فرشی شد با پرندههایی که انگار دارند پر میکشند، آهوانی که انگار میدوند و میشود ظرافت پاهاشان را در چمنزار لمس کرد و گلهایی که انگار تنها نفسی عمیق لازم است که عطرشان به مشام بنشیند! فرشی که خدادادی بافته با همه ویژگیهای منحصر به فردش، مثل همه فرشهایی که در این سرزمین بافته میشود، زائیده هنر، عشق و پشتکار است.
این فرش به اعتبار اظهارنظر کارشناسان، عالیترین مرتبه هنر منبت را به نمایش میگذارد.
استاد علی خدادادی با قالیچه بوستان به بسیاری از نقاط دنیا سفر کرد، بعد از اینکه، قالیچه بوستان، نخستین بار در کشور خودمان و در موزه هنرهای معاصر تهران، به نمایش درآمد، فرصتی فراهم شد برای اینکه در خیلی از شهرهای ایران و کشورهای دنیا به نمایش گذاشته شود.
استاد علی خدادادی با طراحی و تولید چنین فرشی، غرور ایرانی بودن را یکبار دیگر برای همه ایرانیها زنده کرده است.
او چنین فرشی را بافته که بافندههای ایرانی به بافنده بودن افتخار کنند، که دختران پنجه طلایی این کشور فراموش نشوند، که مسئولان به این هنر توجه ویژه داشته باشند.
هنوز کسی نتوانسته برای قالیچه بوستان قیمتی مشخص کند، مرحوم علی خدادادی قالیچه را به مردم ایران هدیه کرده است.
قالیچه بوستان، نخستین بار در در موزه هنرهای معاصر تهران، به نمایش درآمد و پس از آن در ۱۲ نمایشگاه داخلی و خارجی دیگر از جمله چهاردهمین اجلاس جهانی صنایع دستی، آبان ۱۳۶۹، باغ چهلستون اصفهان، نخستین نمایشگاه ایران در دوحه قطر دی ماه ۱۳۷۰، نمایشگاه بینالمللی فرش، هانور آلمان دی ماه ۱۳۷۱، نمایشگاه بینالمللی فرش در ایران شهریور ۱۳۷۲، محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، نمایشگاه اختصاصی قالیچه بوستان در روز ملی ایران در محل سفارت ایران در توکیو ژاپن سال۱۳۷۵، شرکت در نخستین نمایشگاه ایران بعد از انقلاب در کشور فرانسه، پاریس، بهمن ماه ۱۳۸۲ نمایش اختصاصی قالیچه بوستان به دعوت شهرداری نوئی پاریس خرداد ۱۳۸۳، کاخ شهرداری پاریس در معرض دید قرار گرفت.





















