به گزارش روز چهارشنبه سیناخبر جلیل صابری افزود: قدمت آیین سنتی عَلَمبندان در سمیرم به دوره صفوی برمیگردد و سالهاست در اکثر محلههای این شهر با شروع ماه محرم برگزار میشود.
صابری گفت: این عَلَم از چوب بزرگی از جنس صنوبر ساخته شده است و بوسیله پارچههای سیاه و سبز روکش میشود و مردم بر اساس نذر و نیت خود پارچههای رنگی متنوعی را به آن گره میزنند و انتهای آن را با گُل و آینه تزئین میکنند.
صابری گفت: این عَلَمها که در بیشتر خانهها بویژه اهل سادات سمیرم ساخته میشود، با آغاز ماه محرم با برگزاری مراسمی خاص توسط مردم و هیاتهای مذهبی، همراه با گروههای زنجیرزن و عزادار، به تکیهگاهها و محلهای عزاداری انتقال مییابد.
وی تصریح کرد: عَلَمها که بر اساس اعتقادات و باورهای مردم این دیار ساخته میشود و نمادی از استقامت در راه عقیده است، تا روز سوم شهادت امام حسین(ع) در نقاط مختلف سطح شهر، تکیهگاهها و کنار ورودی خانهها قرار داده میشود.
صابری، آیین نخلگردانی را یکی دیگر از آیینهای سنتی عزاداری در ماه محرم سمیرم معرفی کرد و گفت: این نخل به ارتفاع سه تا چهار متر دارای یک اتاقک چهارگوش چوبی است که مانند عَلَم با پارچههای سیاه و رنگی آذین میشود و روز عاشورا در مراسم تعزیه، جایگاه «شیر تعزیه» را دارد.
وی مراسم نخلگردانی سمیرم را مشابه نخل گردانی یزد دانست و گفت: از نظر ظاهری این نخل چهارگوش است اما حمل آن بر روی چهار چرخ انجام میشود.
کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم ادامه داد: علاوه بر آیین «عَلَم بندان» که در حال طی مراحل ثبت آن در میراث ناملموس هستیم، آیینهای دیگری مثل تعزیهخوانی، سینهزنی، سنگزنی، نعشکشی، طبل و سنجزنی و برافراشتن پرچم در سردر منازل و تکیهگاهها و حرکت دستههای عزادار در سطح شهر نیز جزو آیینهای عزاداری محرم در شهرستان سمیرم محسوب میشود.
سال گذشته نیز مراسم نمادین سوم امام حسین(ع) در شهر«حنا » از توابع سمیرم، برای ثبت در فهرست آثار ملی، مستندنگاری شد.
شهرستان سمیرم با ۱۲ افزون بر یکصد هزار جمعیت نفر ثابت و عشایری و ۱۳۰ هیات مذهبی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.