• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13
محمد مهدی رحمتی،‌ هنرمند خلاق شهرضایی :

آثارمن قابلیت ثبت درگینس رادارد/ازمسئولان می خواهم درثبت آثارم مرا حمایت کنند

  • کد خبر : 2040
  • 01 آذر 1396 - 10:11
آثارمن قابلیت ثبت درگینس رادارد/ازمسئولان می خواهم درثبت آثارم مرا حمایت کنند
سیناخبر- محمد مهدی رحمتی،‌ هنرمند خلاق شهرضایی گفت: آثارمن قابلیت ثبت درگینس رادارند ودراین راستا ازمسئولان شهرستان تقاضادارم باحمایت خود مرا دراین مسیر همراهی کنند.

به گزارش سیناخبر هنرمایه آرامش روح است برای انسانی که تلاشش پشتکارش دررسیدن به هنری است که اورا به آرامش برساند…

عشق وعلاقه هنرمند است که باحرکات اعجاب انگیز وصبر وپشتکار بی همانند اثری خلق میکند که اززیبایی آن ساعت ها به نظاره اش می نشینی….

آره دستان توانمند هنرمند خلاق شهرضایی جناب آقای محمد رحمتی چنان خلاقانه نقش زیبایی ها را برکوچکترین بوم های نقاشی حک می کند که دیدگان هر بیننده ای را مسحور می کند وزبانش را به تحسین وا می دارد…

شما رابه خواندن مصاحبه جذاب وخواندنی این هنرمند با خبرنگارسیناخبر دعت می کنم….

آقای رحمتی!

لطفا بیوگرافی مختصری از خود بیان کنید.

بنده محمد مهدی رحمتی ،متولد ۱۲اردیبهشت ۱۳۵۷ هستم ورشته تحصیلی ام ریاضی فیزیک و معرق چوب بوده است.

تعریف شماازهنرچیست؟

هنر نوعی شناخت است که انسان به واسطه آن درباره خود و جهان پیرامون خویش به آگاهی های درونی دست می یابد.این شناخت و معرفت بصورت های گوناگون در وجدان هنرمند منعکس شده و در آثار هنری متجلی می گردد.بنابراین تعریف هر انسانی از هنر، به تعریف او از هستی بازمیگردد و این تعاریف متفاوت از هنر به تجلیات گوناگون منجــــر خواهد شد. با این حال مشترکات بسیاری در همین تجلیات و نمودها و تعاریف متنوع و به ظاهر متناقض هنری وجود دارند که چون محوری نامرئی ، محسوس و گاه نامحسوس آنهارا به یکدیگر متصل می سازند.

هنر همواره و مخصوصا در آغاز با همه فعالیت های زندگی انسانی همراه بوده است. به اتکای دستاوردهای علوم اجتماعی باید گفت که شعر و موسیقی و رقص و پیکرنگاری و پیکرتراشی و دیگر فعالیت هایی که امروز مدلول لفظ “هنر” به شمار می روند با زندگی انسانی آغاز شده اند. انسان ابتدایی به موازات تلاشی جانکاه که در جهت بقای زندگی خویش می ورزید،آثار هنری نیز تولید می کرد که لزوما از آنها در فعالیت های زندگی روزانه و مراسم و نیایش هایش سود می جست، چنان که غالبا تصور می شود آثار هنری اگر از جهتی بهره رسان نبودند هرگز تولید نمی شدند.

به هنر تنها نباید از دید وسیله ای برای انتقال ارزش های اجتماعی نگاه کرد و چه بسا آثار هنری که هیچ ارزش اجتماعی یا  اخلاقی را تبلیغ نمی کنند و یا حتی در مقابل ارزش های اجتماعی به پا می خیزند و درعین حال از نظر هنری دارای ارزش و اعتبار خیلی زیادی هم هستند. برهمین اساس آثار هنری را به دو دسته هنرهای مفید و هنرهای زیبا تقسیم می کنند.به این ترتیب که به هنرهایی که در درجه اول کارکرد و فایده مندی آن ها مورد نظراست و به عبارتی ساخته شده اند تا مورد استفاده قراربگیرند چون معماری و سفال سازی ، هنرهای مفید و در مقابل هنرهایی که فقط بخاطر زیبا بودن خلق شده اند و وظیفه ای جز انتقال تجربه یا احساس ندارند، مانند نقاشی، شاعری، پیکرتراشی و موسیقی هنرهای زیبا گفته می شود.

با این وجود اگر برای واژه” کاربردی”معنای گسترده ای قائل شویم، هنرهای زیبا نیز عمل و وظیفه ای دارند که اغلب از سرگرم ساختن تا ایجاد تصفیه و خلوص روحانی و تعالی بخشیدن متغیر است و عامل دیگری که خط تفکیک هنرها را مبهم می سازد اینست که هنرهای مفید مثل هنرهای زیبا می توانند ناقل زیبایی یا احساس عمیق باشند.

هنر را می توان شکلی از شعور اجتماعی و فعالیت خلاق انسانی که واقعیت­های زندگی جامعه و طبیعت را درک و منعکس می­کند تعریف نمود، که وسیله­ی درک واقعیتها بوده و بر روح و روان انسان ­ها تأثیری معنوی می­گذارد. هنر روابط انسانها با یکدیگر را بهبود بخشیده و موجب شناخت عمیق تر زندگی و دگرگونی آدمی در جهت تکامل و بالابردن سطح سلیقه و حساسیت روح وی می گردد.

زبان هنر زبان تفاهم بین المللی و بین نسلی است، هنر زبان ارتباط جمعی و موجد تفاهم است که با حساسیت ها و اندیشه انسان سر و کار دارد، آن را پرورش می دهد و در آن تحول و دگرگونی بوجود می آورد.

 از چه زمانی در این حوزه آغاز به فعالیت کرده اید و چه اساتیدی در این مسیر راهنمای شما بوده اند؟

از سال۶۶شروع به مشبک چوب، سال۶۹شروع نقاشی در سبکهای مختلف وسال۷۰شروع به خوشنویسی .برای پیشرفت در کارها از اساتید زیادی بهره مند بودم که از جمله این اساتید استاد رضا غاضی و استاد رضا عباسی بیشترین کمک ها را به من کردند و در بعضی مواقع یک ایده را از یک اثر هنری میگیرم و در زمینه و سبک دیگری همان کار را پیاده کرده و اجرا میکنم.

تا به حال چه موفقیت هایی در این زمینه کسب نموده اید (لطفا توضیحی در مورد نشان های دریافتی، وضعیت شرکت در نمایشگاه ها و موارد دیگر بفرمایید)؟

طی این سال ها نمایشگاه های مختلفی شرکت کردم که آخرین مورد نمایشگاه خاص پردازی در سازمان میراث فرهنگی تهران بود .در این نمایشگاه آثارهنرمندان از سراسر ایران جمع آوری شده بود و به لطف خداوند تنها هنرمند حاضردراین نمایشگاه بنده بودم و توانستم افتخاری برای شهرمون باشم و هم این که بازدید کنندگان نمایشگاه به صورت زنده با نحوه کار من اشنا بشن

نمایشگاه خاص پردازی سبکی جدید در ارائه کارهای هنری هست که ما باید کاری که میکنیم به صورت انحصاری برای یک شخص یا در جهت شناخت یک شخص یا یک هدف خاص باشه و به نحوی اون اثرهنری اثری کار بردی هم باشه

از دستاورد های این نمایشگاه میتونم بگم آشنایی با خبرگزاری های مختلف و حتی پیشنهاد برپایی نمایشگاه در کشورهای کره ،روسیه، هلند وکانادا بود. البته در طی سالهای گذشته پیشنهاداتی از کشورهای قطر،پاکستان ،دبی وهندهم داشتم که یکی از کارهای من پیکره تراشی و مشبک سنگ به صورت تو درتوهست و این سبک کار رو ازهند یادگرفتم البته درهند برروی چوب و عاج انجام میشه که من روی سنگ انجام دادم و در صدد انجام این کار بر روی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی هستم با شکلهای جدید تر.

به جزهنردرچه زمینه ای فعالیت داشته اید؟

 برای من سوالی پیش آمده بود که اکثر افراد می گفتند یک شخص هنرمند ظرافت خاصی دارد و قادر به انجام کارهای خشن و سخت نیست پس باعث شد در کنار کارهای خود شروع به ورزش های رزمی کردم وبه لطف خدا توانستم در این مورد هم به درجات بالا و همچنین دریافت مقام و حتی دریافت کارت داوری و مربیگری دست پیدا کنم.

به نظر شما به عنوان یک متخصص، یک محصول هنری ممتاز باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ایده ایی که از اول در ذهن داشتم این بود که یک اثر هنری زمانی ارزشمند است که صفر تا صد آن کار توسط یک نفر انجام شود یعنی ایده طراحی و سپس اجرای کار. در چند سال اخیر به دنبال کارهای خاص و تک بودم یکی از مواردی که میتونه یک کار هنری رو خاص کنه اینه که کار خیلی بزرگ و حجیم باشه و یا این که خیلی ظریف و کوچک و با توجه به این که اگر شخص یک کار خیلی ریز رو به نحو احسنت و با تمام جزئیات بتونه انجام بده مطمئناً در اجرای کار در سطح بزرگ هم موفق میشه و دوم این که موقعیت مکانی و موقعیت مالی برای انجام کار در ابعاد بسیار بزرگ رو نمیتونستم فراهم کنم و همچنین برای ایجاد نمایشگاه و حمل و نقل کارها در سطح بزرگ مشکلاتی وجود داشت شروع به کار در زمینه کارهای میکروسکوپی کردم در این عرصه چیزی که برای بازدید کنندگان بسیار جذاب بود این بود که انجام این کارها رو با چشم غیر مسلح و حتی بدون استفاده از نور موضعی انجام میدم.

شرایط فعلی صنایع دستی در ایران (به ویژه شهر ضا) را چگونه ارزیابی می کنید؟

درشهرضا پتانسیل های هنری بسیار قوی و فراوانی وجود داره ولی متاسفانه بازاری برای عرضه پیدا نکرده است.

 چالش های اصلی پیش روی صنایع دستی شهرضا کدامند؟

در اثر نبود خرید ار خوب هنرمندان شهرضا در این عرصه به نحوی سرد شده و با پشتکار و جدیت کار نمیکنند.

به نظر شما برای مقابله با چالش های مطرح شده، چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

با تو جه به صحبتهایی که در سازمان میراث فرهنگی تهران صورت گرفت و با پیگیری مسئولین شهر امکان ایجاد کارگروه در شهرضا برای انجام این کار و همچنین اختصاص دادن مکانی در میدان امام اصفهان جهت عرضه صنایع دستی هنرمندان شهرضا به توریست ها و دیگر بازدید کنندگان در این مکان این مشکل قابل حل خواهد بود. اما دوستان هنر مندنباید به این امید باشند که در خفا کار انجام دهند و بخواهند دیده شوند باید خودشون هم تلاش کنند نمایشگاه های مختلف شرکت کنند تا کارها دیده بشه و طالب خودش رو پیدا کنه و این امر مطمئناٌبا هزینه همراه بوده و هست و متاسفانه فکرهنرمندان ما براین هست که ما تولید کنیم خریدارخودش باید بیاد و این فکر اشتباه هست تا کار یک فرد درسطح های مختلف و در قشرهای مختلف دیده نشه و به نمایش گذاشته نشه هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد در نتیجه ما نیاز داریم خودمون رو نشون بدیم سطح کارمون و نوع کارمون ارائه بشه بعد از مسئولین درخواست داشته باشیم نه این که الان اکثر دوستان میگن مسئولین حمایت نمیکنن آیا واقعا ما کاری ارائه دادیم و نیاز به حمایت بوده و مسئولین حمایت نکردن ؟ مشکل اینجاست که دوستان منتظر هستند مسئولین مکانی آماده کنند و هزینه شروع به کار هم پرداخت شود و بعد هم جذب مشتری توسط مسئولین باشه از نظر بنده این یک درخواست نابجا و بیهوده هست و هیچ زمان با این سبک فکر پیشرفتی به وجود نخواهد آمد.

آقای رحمتی اولین اثر خودتان راکه فروختید چه حسی داشتید؟

بسیار ناراحت شدم.

چرا؟

تعلق خاطر من نسبت به آثاری که خلق می کنم خیلی بیشتر ازفردی است که این آثاررا خریداری می کند شاید این ضرب المثل راشنیده باشی که کوزه گر از کوزه شکسته آب می خوره واین مصداقی است براین که هنرمند وصاحب فن ارزش زحمتی که برای تولید یک محصول یا خلق یک اثر هنری کشیده شده را می داند وآن را عزیز می دارد.

انتظارشما از مسئولان چیست؟

چند روز پیش خبری مبنی براینکه یکی از هنرمندان سفالگر گناباد توانسته کوچکترین سفال را به گفته خود بسازد وتصمیم دارد این اثر خود را دررکوردهای گینس ثبت کند خواندم این درحالیست که من نیز فنجان ونعلبکی سفالی کوچکتر از اندازه ای که این هنرمند ساخته بود ساخته ام واگر مسئولان شهرستان حمایت کنند من می توانم بسیاری از آثارم را درگینس ثبت کنم.

انتظار شما از مردم چیست؟

از مردم هنرمند وهنردوست شهرضا هم می خواهم تابرای آثار هنرمندان ارزش بیشتری قائل شده واز هنرمندان با خرید محصولاتشان به ارزش واقعی حمایت کنند.

سخن پایانی شما ؟

امیدوارم همیشه مردم خوب شهرمان باهمت ، تلاش و پشتکاربه موفقیت دست یابند وهیچ وقت امید خود رااز دست ندهند.

مخاطبان خوب سیناخبر می توانند آثار این هنر مند عزیز شهرضایی را با مراجعه به لینک های زیر ببینند:

http://yon.ir/6Ix3y

http://yon.ir/NmIKT

هم چنین می توانید آثار به روز این هنرمند را درکانال تلگرام زیر دنبال کنید:

@Theartistmohamadmahdirahmati

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.