• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
32
گردشگری:

کبوترخانه های منظریه و روستاهای جنوب شهرضا

  • کد خبر : 2199
  • 26 فروردین 1400 - 11:21
کبوترخانه های منظریه و روستاهای جنوب شهرضا
سیناخبر- کبوترخانه های منظریه و روستاهای جنوب شهرضا.

به گزارش سیناخبرکبوترخانه ها یا کفترخانه‌ های ساختمان هایی کهن هستند که معمولا‍ْ به شکل استوانه ساخته می ‌شده ‌اند و برای گردآوری کود کبوتر ها و دیگر پرندگان برای مصارف کشاورزی ساخته می ‌شده ‌است .

تمامی انواع برج های کبوترخانه در سطح فوقانی و میانی برج دارای یک کمربند گچی و تزئینات آجری در بالای برج هستند و دلیل اصلی ایجاد آنها مصون داشتن کبوتران از آفاتی چون: مار و موش و جغد و غیره است.

در روستاهای اطراف شهرضا کبوترخانه های زیادی وجود داشته که به توصیف برخی ازآن ها می پردازیم.

کبوترخانه هایی واقع در روستای زیارتگاه که این کبوتر خانه ها در گذشته منبع تامین کود باغ ها بوده است.

کبوتر خانه های روستای اسفه از مرتفع ترین کبوتر خانه های ساخته شده در باغ های شهرضا و اصفهان است به گونه ای که هنگام عبور در جاده ی اصفهان – شهرضا  دیده می شوند.

کبوتر خانه اسفه سالار که در بافت قدیم محله اسفه سالار شهر منظریه است. دو کبوتر خانه که گویا نقش دو برج دیده بانی را هم بر دوش داشته اند. و به گفته ی مرحوم حسینعلی سلیمانی راهی پنهانی بین این دو کبوتر خانه وجود داشته است. این دو برج کبوتر در ردیف آثار ملی ایران با مشخصات زیر به ثبت رسیده اند. 

«برج کبوتر اسفه سالار منظریه مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرضا، بخش مرکزی، شهر منظریه، محله اسفه سالار، پشت مسجد امیرالمومنین (ع) واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۲۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

 کبوتر خانه عمرو آباد در بافت مرکزی قلعه قدیم عمروآباد قرار دارد و در مواردی از آن به عنوان مکان دفاعی استفاده می کرده اند.

این کبوتر خانه در دهه ی هشتاد رو به خرابی می رفت که با اقدامات جمعی از دوست داران میراث فرهنگی و مسئولان با مشخصات ذیل در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید و تا حدودی تعمیرشد.

« برج کبوتر عمروآباد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرضا، بخش مرکزی، شهر منظریه، محله عمروآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۴۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.