• امروز : پنج شنبه - ۱۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 10 October - 2024
17

چگونه می‌توان شلوغی‌های ذهن را درمان کرد؟

  • کد خبر : 26266
  • 12 بهمن 1402 - 13:00
چگونه می‌توان شلوغی‌های ذهن را درمان کرد؟
سیناخبر- آشفتگی ذهن و نداشتن تمرکز مشکل اکثریت افراد بوده و درمان شلوغی ذهن و راه‌های رهایی از آن با کمترین زحمت امکان پذیر است.

گروه ایرنا زندگی – امروزه اکثریت ما ذهن شلوغی داریم، باید گفت که چیزی بدتر از خانه یا محیط کاری شلوغ و بهم ریخته، داشتن ذهنی آشفته است. ذهن شلوغ و آشفته، بی‌قرار بوده و متمرکز نمی‌شود به همین دلیل باعث می شود به چیزی غیر از آنچه در حال حاضر مشغول انجام یا تمایل به فکر کردن در مورد آن هستید، فکرکنید.

آشفتگی ذهنی می‌تواند شامل نگرانی در مورد آینده، کلنجار رفتن درباره گذشته و یادآوری مسائل مختلف باشد که باعث می‌شود همزمان به تمامی این موارد فکر کنید.

خوشبختانه استراتژی و تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید با کمک آنها، ذهن خود را از شلوغی رهاسازی کنید. پس اگرشما نیز ذهن آشفته‌ای دارید این قسمت را از دست ندهید زیرا روش‌هایی ذکر شده‌اند تا بتوانید با کمک آنها احساس خستگی بیش از حد ذهنی خود را برطرف کنید و عملکردتان را بالا ببرید.

راهکارهای موثر برای درمان و رهایی از شلوغی ذهن:

محیط اطراف و فیزیکی خود را مرتب کنید

به هم ریختگی فیزیکی عاملی برای به هم ریختگی ذهنی است . اول از همه این که این به هم ریختگی‌ها ذهن شما را با محرک‌های مختلف پر کرده و باعث می‌شود که مغز شما به طور کامل درگیر چند موضوع باشد. دوم این که سیگنال‌های مربوط به هم ریختگی فیزیکی در مغز همیشه به دنبال چیزهای دیگری غیر از کار اصلی‌تان هستند که همین امر از لحاظ ذهنی شما را فرسوده می‌کند. بنابراین همانطور که محیط اطراف خود را مرتب می‌کنید، متوجه می‌شوید که ذهن شما نیز از شلوغی رها و پاکسازی شده است.

شلوغی‌های ذهنی خود را یادداشت کنید

نیازی نیست که همه چیز را در مغز خود نگهدارید. می‌توانید ابزاری را برای تخلیه آنها انتخاب کنید، این می‌تواند یک ابزار آنلاین، یک برنامه یا حتی کاغذ یادداشت باشد. شما می‌توانید هر آنچه در ذهنتان می‌گذرد از جمله قرارهای ملاقات، شماره تلفن‌ها، ایده‌های مربوط به پروژه‌های کاری و … را در این ابزارها یادداشت یا ذخیره کنید.

یادداشت‌های روزانه داشته باشید

آگاهی که از نوشتن برنامه روزانه بدست می‌آید، راهی عالی برای منتقل کردن افکار و احساسات‌تان بر روی کاغذ است. به عنوان مثال می‌توانید در برنامه خود در مورد موارد زیر بنویسید:

چیزهایی که نگران آنها هستید

برنامه‌هایی برای دستیابی به یک هدف مهم

نگرانی در مورد رابطه‌ای که انرژی شما را تخلیه می‌کند و کاهش می‌دهد

انجام همزمان چند وظیفه را متوقف کنید

اگر خانه شما بهم ریخته است و باید آن را مرتب کنید، برای شروع چه کاری انجام می دهید؟ خب ممکن است ابتدا با انتخاب یک قسمت مهم به عنوان مثال میزکار یا آشپزخانه شروع کنید .

برای پاکسازی آشپزخانه یا میز کار مسلما زمان مشخصی را خواهید گذاشت. حال برای پاکسازی نابسامانی های ذهنی خود نیز تمام توجه تان را به وظیفه انجام شده معطوف کنید. لیستی از مواردی که باید پاکسازی شوند را تجسم کنید ، به جز وظیفه ای که قرار است روی آن کار کنید. مطمئن شوید که میزها تا زمانی که آن را وقف این کار کرده اید فاقد اجسام دیگر هستند . اگر در این میان موردی به مشغولی ذهنی‌تان اضافه شد، سعی کنید آن را سریعا از بین ببرید.

گذشته را رها کنید

شلوغی ذهنی اغلب مربوط به گذشته است. بیشتر افراد تمام مشغولی‌های ذهنی خود در گذشته را نگه می‌دارند، این مشغولی‌ها به اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند، فرصت‌هایی که از دست داده‌اند، از افرادی که صدمه دیده‌اند، گلایه‌های گذشته و … مرتبط می‌شود.

بنابراین وقت بگذارید و مشغولی‌های ذهنی خود را مرور کنید و خاطراتی از گذشته را که برایتان فایده‌ای ندارند و فقط زندگی فعلی شما را بهم می‌ریزند، کنار بگذارید.

میزان ورود اطلاعات را محدود کنید

اطلاعات زیاد می‌توانند مغز را پر و مسدود کنند. این شامل اطلاعاتی است که هر روز با خواندن روزنامه‌ها، وبلاگ‌ها، مجلات، تماشای تلویزیون، شرکت در شبکه‌های اجتماعی، وبگردی با تلفن هوشمند و … دریافت می‌کنید.

با انجام موارد زیر، میزان اطلاعاتی که به زندگی شما وارد می‌شود را محدود کنید و در مغز خود فضایی ایجاد کنید

برای مدت زمانی که می‌خواهید در سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی یا مرور اینترنت بگذارید، محدودیتی تعیین کنید.

عضویت در هر وبلاگ و اشتراک مجله‌ای که به کیفیت زندگی یا رفاه شما کمکی نمی‌کند را لغو کنید.

مطمئن شوید عقایدی که به آنها توجه می‌کنید از سمت افرادی گرفته شده که دارای مدرک مرتبط هستند.

تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی برای شما مهم است و سایر موارد را نادیده بگیرید.

مصمم باشید

جعبه‌ای را تصور کنید که پر از اسناد و مدارک باشد اما در تصمیم گیری در مورد این که با هر کدام چه کار کنید دچار مشکل شده‌اید، چه اتفاقی می‌افتد؟ به زودی این جعبه مملو از نامه‌ها، صورتحساب‌ها، درخواست‌های مشتریان احتمالی و … خواهد شد.

راه پاکسازی این جعبه آن است که تصمیم بگیرید با هر مدارکی در آن چه کاری انجام دهید. همین مورد راجع به مغز نیز صدق می‌کند. اگر تصمیم‌گیری را به تعویق اندازید به زودی مغز شما از تمام تصمیماتی که باید بگیرید، پر می‌شود.

تصمیم‌گیری‌های روتین را به صورت اتوماتیک انجام دهید

کارهای کوچک و معمول می‌توانند فضای زیادی از مغز را اشغال کنند. مواردی از قبیل:

تصمیم گیری در مورد انتخاب صبحانه

تصمیم گیری در مورد این که هرروز چه لباسی بپوشید

تصمیم گیری برای پخت ناهار و شام و …

شما می‌توانید بدون فکر کردن به آنها، میزان فضای مغزی را که توسط این کارهای معمول و روتین و جزئی جذب می‌شوند را کاهش دهید.

اولویت بندی کنید

هیچ چیز به اندازه یک لیست بی‌پایان برای انجام دادن، ذهن شلوغی را ایجاد نمی‌کند. قبول کنید که نمی‌توانید همه کارها را انجام دهید و تصمیم بگیرید که روی چیزهایی که برای شما مهمترین هستند تمرکز کنید. از اولویت‌های اصلی خود لیست کوتاهی تهیه کنید و اطمینان حاصل کنید که قسمت عمده‌ای از مغز شما به موارد موجود در آن لیست اختصاص یافته است.

مراقبه کردن را یاد بگیرید

در حقیقت مراقبه کردن به معنای یادگیری تمرکز ذهن بر روی زمان حال است. وقتی یاد می‌گیرید که چگونه تمام توجه خود را به یک چیز معطوف کنید، تمام افکار اضافی از بین می‌روند. این اتفاق باعث می‌شود که ذهن‌تان را مرتب کرده و تمام افکار بیهوده و غیر ضروری را پاک کنید.

سایر نکات

 بی‌نظمی ذهنی عاملی برای ازدحام و شلوغی افکار در دنیای درونی است و مانع این می‌شود که بتوانید به روشنی فکر کنید و بر آنچه واقعا مهم است متمرکز شوید. بنابراین با به کار گیری نکات فوق ذهن خود را از شلوغی‌ها پاکسازی کنید.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=26266

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.