• امروز : شنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۱
  • برابر با : Saturday - 21 May - 2022
6

چندوچون خواب‌آلودگی بهاری

  • کد خبر : 3652
  • 22 فروردین 1401 - 8:56
چندوچون خواب‌آلودگی بهاری
سیناخبر- سبک زندگی سالم مانع از کسالت در این فصل می‌شود

به گزارش سیناخبر فصل بهار با  تمام زیبایی‌اش ممکن است بــرخی از شما را دچــار خــواب‌آلــودگی کند. به‌خصوص حالا  که ماه رمضان است، امکان ایجاد این حالت بیشتر است. در  این صورت حتما دوست دارید بدانید علت آن چیست و چگونه می‌توان خود را از این کسالت رهایی بخشید. پس ما را با نظرات دکتر بهنام یوسفیان، محقق طب سنتی و  استاد دانشگاه آزاد (واحد شهرضا) همراهی کنید و با چندوچون خواب‌آلودگی بهاری آشنا شوید.

زمان خواب برای هر گروه سنی یا مزاجی متفاوت است؛ بنابراین هر فردی باید طبق نیازش بخوابد. ضمن اینکه هر کس با تغییرات سنی‌اش باید میزان خواب و بیداری موردنیازش را بداند؛ این همان ساعت بدن است که باید از آن باخبر باشید تا حتی بدون هشدار زنگ بتوانید از خواب بیدار شوید.

علل خواب‌آلودگی بهاری سیستم بدنی افراد می‌شود. مثلا در فصل بهار، رطوبت هوا و گرده گل و گیاهان موجود باعث احساس کسلی و خواب‌آلودگی می‌شود.همان‌طور که می‌دانید در بهار معمولا روزها بلند و شب‌ها کوتاه‌تر می‌شود. در این زمان اغلب افراد با کم‌خوابی مواجه می‌شوند؛ البته این موضوع بعد از گذشت مدتی بهبود می‌یابد، ضمن اینکه بی‌خوابی در بهار چندان مشکل خاصی نیست و باکمی استراحت جبران می‌شود.

اما جالب است بدانید که در زمستان رگ‌های سطحی بدن جمع و منقبض می‌شوند تا بدن گرمای کمتری از دست دهد و دمای آن ثابت بماند؛ بنابراین خـــــون و اکسیــــژن بیشتــــری بــه سمــــت اندام‌های داخلی و به‌خصوص مغز می‌رود اما در بهار و با گرم شدن هوا رگ‌های خونی گشاد و منبسط می‌شوند. بدین ترتیب فشارخون کم شده و جریان خون بیشتری به سمت پوست می‌رود و کمتر مغز را تحت پوشش قرار می‌دهد. این‌گونه می‌شود که حالت کسالت و خواب‌آلودگی ایجاد می‌شود. همچنین افزایش فعالیت سوخت‌وساز بدن در بهار نیاز به اکسیژن بیشتری دارد؛ لذا اکسیژن کمتری به‌طرف مغز فرستاده می‌شود؛ اما مغز به مدت‌زمانی که خود را با شرایط جدید وفق دهد، نیاز دارد و تا این هماهنگی صورت بگیرد حالت خواب‌آلودگی بروز می‌کند.دراین‌بین بدن بعضی از افراد با این شرایط سریع هماهنگ شده و سازگار می‌شــــود؛ ولــی گـــروه دیگـــری بــــرای همــاهنــگ‌شــدن بــا تغییــر دمــا زمــان می‌خواهند؛ مثلا در افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی مقاومی ندارند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا از خواب‌آلودگی بهاری و کسلی آن رها شوند.

راهکارها

برای برطرف‌کردن خواب‌آلودگی در بهار راهکارهایی وجود دارد  که می‌تواند مؤثر واقع شود.

غافل نشدن از طلوع خورشید:

نور خورشید انرژی خاصی به فرد می‌بخشد. صبح‌ها با نگاه کردن به طلوع زیبای خـــورشیــــد بیــدار شــویــد، سپــس کمــــی پیاده‌روی کنید و در غیر از ماه رمضان صبحانه را در هوای آزاد میل کنید.

انجام ورزش:

کمــی پیـــاده‌روی در طـول‌روز به شمــا کمــک می‌کنـــد تا در انتهای شب، خواب راحت و آرامی داشته باشید. اگر بتوانید در طول روز  نیم‌ساعت پیاده‌روی و  یا ورزش ملایم داشته باشید یا در طول هفته سه‌روز ورزش کنید، کمک بزرگی به بهبود چرخه خواب شما می‌شــــود؛ البتــه سعـــی کنیـــد از انجـــام ورزش‌های سنگیــن از غـــروب به بعـــد بپرهیزید ،چون باعث بدخوابی می‌شود، به‌خصوص در زمان روزه‌داری حتما ورزش سبک و آرام انجام دهید.

قرار گرفتن در هوای خنک: طبیعتا هوای گرم کسالت‌آور است؛ بنابراین سعی کنید همیشه در فضای خنک قرار بگیرید تا  سرحال شده و کمتر خواب‌آلوده و کسل شوید.

انجام تنفس عمیق:

در این فصل تا می‌توانید نفس عمیق بکشید و به دم و بازدم خود توجه داشته باشید، به‌خصوص سعی کنید در هوای پاک این شیوه را انجام دهید تا سرحال و سرزنده شوید.

خوردن غذاهای سبک: بهتر است شب‌ها غذاهای سبک بخورید و از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید. خـوردن غــذای سنگیــن و چــرب باعـــث دیــر به خـــواب رفتـــن و کســـالت روزانـــه می‌شود، ضمن اینکه به خوردن زودهنگام غذا در شب عادت کنید. همچنین مواد غذایی مثل مغزها، سبزی‌ها، نخوردن نمک زیاد یا مواد غذایی بسیار شیرین از خواب‌آلودگی پیشگیری می‌کند.

نوشیدن دم‌نوش: دم‌نوش‌هایی مثل نعنا، دارچین، زنجبیل، نعنا فلفلی، آویشن و… بنوشید. (افراد گرم‌مزاج کمتر و به همراه لیموترش بنوشند)

نخـــوردن کــافئیـــن: خـــوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که کافئین دارند مصرف نکنید؛ چون باعث بی‌خوابی می‌شوند. مصــرف خـــوراکی‌هــای حــاوی کــافئیــن می‌تواند خواب شما را ۴ تا ۶ ساعت به تأخیر بیندازد؛ ضمن اینکه سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز مانند کافئین فرد را دچار بی‌خوابی می‌کند.

پرهیز از تماشای تلویزیون:

افرادی که قبل از خواب تلویزیون می‌بینند و یا با کامپیوتر و تبلت کار می‌کنند نمی‌توانند به‌راحتی بخوابند و خواب آرامی داشته باشند؛ بنابراین حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، از این وسایل استفاده نکنید.

رفتن به خواب قیلوله:

اگر در طول روز احساس خستگی و یا کسالت می‌کنید، خواب نیم‌روزی کوتاه می‌تواند به شما کمک کند؛ اما سعی کنید این خواب هنگام غروب نباشد تا باعث بی‌خوابی در شب نشود. بهترین زمان خواب در روز، خواب قیلوله (حدود نیم‌ساعت قبل از اذان ظهر) است.

بوییدن گـلاب:

از استشمام بـوهای خوش مثـل گلاب غافل نشوید؛ بوی گلاب می‌تواند از حس کسالت پیشگیری کند.بوهایی مثل عطر مریم و عطر گل نرگس نیز برای تقویت بدن مفید است. بوی خیار و لیمو هم مقوی قوای مغز است. علاوه بر این، بهتر است به نوای قرآن به‌خصوص در ماه مبارک رمضان گوش دهید.

گرفتن دوش آب سرد:

با آب سرد یا ولرم نزدیک به سرد (بسته به توانایی بدن و مزاج) استحمام کنید؛ البته در زمان روزه‌داری سعی کنید استحمام کوتاه‌مدت داشته باشید.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=3652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.