• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
25

سولار؛ سرزمین آب‌ها

  • کد خبر : 931
  • 12 اسفند 1400 - 11:11
سولار؛ سرزمین آب‌ها
سیناخبر- سولار یکی از روستاهای شهر منظریه از توابع شهرستان شهرضا است که در فرهنگ ترکی سرزمین آب ها معنا می شود این روستا به دلیل قنات های زیادی که داشته است به اسم خود معنا بخشیده و در راستای آبادی فرهنگ خود نیز تلاش کرده و آب را اکنون در فرهنگ جاری کرده است.

به گزارش سیناخبر روستای سولار یکی از روستاهای دهستان منظریه در بخش مرکزی از شهرستان شهرضا است.

از علل اصلی پیدایش این روستا می‌توان به موقعیت جغرافیایی آن در زمان قدیم که در مسیر جاده لار به طرف اصفهان قرار گرفته بود و همچنین وجود یک رشته قنات که آب کشاورزی را تأمین می‌کرد و دشت‌های مساعد برای کشاورزی و به طور کلی قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم نام برد.

آنچه در تاریخ شفاهی آمده است سولار در زمان هخامنشیان تأسیس شده و عامل پیدایش آن را قرار گرفتن در مسیر راه تجارتی ابریشم می‌دانند.

گفته می‌شود فاصله معینی حدود چهار کیلومتر درختانی به نام انچوچک می‌کاشتند تا در مسیر کاروان‌ها و مسافران راه را گم نکنند.

از آثار تاریخی به جا مانده در نزدیکی روستای سولار قلعه‌ای در دامنه کوه با دیوارهای سنگ چینی وجود داشته که در مرور زمان چیزی از آن بنا باقی نمانده است.

نکته مهم دیگر اینکه روستاها در مسیر راه کاروانسرا داشتند که کاروانسرای معروفی در این روستا وجود دارد.

معنی سولار در فرهنگ ترکی به عنوان سرزمین آب‌ها است ودر فرهنگستان دهخدا و دیگر کتب تاریخ به عنوان روستای آب بزرگ نامیده شده و این نام به دلیل وجود رشته‌های بزرگ از قنات بوده است.

روستای بزرگ سولار با داشتن یکصد و ۴۵ خانوار توانسته بیش از۸۰ حافظ کل قرآن را تربیت کند و به عنوان روستای قرآنی ایران نیز شناخته می‌شود.

حسین بهزادفر بخشدار مرکزی شهرضا در خصوص این ویژگی روستا می‌گوید: سولار یکی از روستاهای قرآنی در بخش مرکزی شهرضاست که با جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ نفر ۸۰ حافظ قرآن تربیت کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های تجلیل از حافظان قرآن ادامه می‌دهد: باید فرهنگ قرآنی در دیگر روستاهای شهرستان ترویج داده شود تا این شهرستان جلوه مذهبی بیشتری را داشته باشد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرضا نیز در این خصوص می‌گوید: هدف ما در وزارت ارشاد تقویت و ترویج فعالیت‌های قرآنی از طریق حمایت از موسسات قرآنی، برگزاری محافل و مسابقات قرآنی است.

سعید طبیبیان با اشاره به ظرفیت ارزشمندی که در روستای سولار وجود دارد اظهار امیدواری کرد که با حمایت‌های مسئولان شهرستان به زودی شاهد مکتوب کردن و به تصویر کشیدن ظرفیت ارزشمند قرآنی روستاهای بخش مرکزی خصوصا روستای سولار باشیم و از زحمات همه تلاشگران این حوزه به صورت شایسته تقدیر به عمل آوریم.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=931

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.