• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
42

رهاسازی «سگ‌های ولگرد» در اطراف دهاقان باعث مردم ترس و نگرانی می شود

  • کد خبر : 3655
  • 22 فروردین 1401 - 9:19
رهاسازی «سگ‌های ولگرد» در اطراف دهاقان باعث مردم ترس و نگرانی می شود
سیناخبر- گشت و گذار غافلگیرکننده سگ‌های ولگرد با ظاهری وحشتناک در کوچه و خیابان‌های دهاقان تا مدتها موجب رعب و وحشت مردم شده بود، سگ‌هایی که به راحتی در پیاده‌روها و خیابان‌ها جولان داده و با آرامش از کنار افراد رهگذر رد می‌شدند؛ گرچه این مشکل تاحدودی با اختصاص مکانی در خارج از شهر برای نگهداری از این حیوانات رفع شده اما به دلیل رهاسازی سگهای شهرهای مجاور در این محدوده، هنوز مشکل به شکل کامل رفع نشده است.

به گزارش روز دوشنبه سیناخبر به یقین حیوان آزاری از جمله رفتارهای زشت و به دور از اخلاق انسانی و دینی و بدرفتاری با حیوانات موجب رنجش خاطر و ناراحتی جامعه است اما طبیعی است که امنیت و آرامش نیز حق مسلم هر انسانی به شمار می‌رود و بر این اساس مزاحمت و حضور حیوانات وحشی در سطح شهرها و در محیط زندگی انسان‌ها پسندیده نیست.

مدتهاست گشت و گذار غافل گیرکننده سگ‌های ولگرد با ظاهری وحشتناک در کوچه و خیابان‌های دهاقان رعب و وحشت در دل مردم ایجاد کرده بود، سگ‌هایی که به راحتی در پیاده‌روها و خیابان‌ها و کوچه‌ها جولان داده و با آرامش از کنار افراد رهگذر رد می‌شوند و مسئولان نیز هر بار مسئولیت جمع اوری آنها را به گردن یکدیگر می اندازند.

در این ارتباط مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان طی مصاحبه ای گفته بود که با توجه به وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر و لزوم کنترل آنان چندین بار خواستار جمع‌آوری و نگهداری آنان به دور از آزار و اذیت و کشتن بودیم اما به سبب هزینه‌های سنگین برای نگهداری، موفق نشدیم.

وی در این ارتباط افزوده است: هر قلاده سگ بیش از ۶۰۰ هزار تومان برای نگهداری ماهانه نیاز دارد و چندین بار به متقاضیان بخش خصوصی اعلام کمک و حمایت دادیم تا همه سگ‌های ولگرد سطح شهر جمع‌آوری شوند اما کسی حاضر به همکاری و یا جمع‌آوری نشد.

مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان با بیان اینکه سگ‌ها باید در مکانی دیوار کشی شده در بیرون از شهر نگهداری شوند، گفت: در حال حاضر یک فرد متقاضی برای نگهداری سگ‌های ولگرد درخواستی را تحویل شهرداری نموده که بر این اساس شهرداری باید قراردادی با او منعقد نماید تا همه سگ‌های سطح شهر را جمع‌آوری و در یک مکان مشخص و مطمئن و دور از منازل مسکونی و سطح شهر نگهداری کند.

مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان از حمایت شهرداری خبر داد و تصریح کرد: در صورت توافق نیز زمینی به صورت اجاره‌ای در اختیار فرد متقاضی قرار خواهد گرفت و شهرداری نیز در راستای تهیه زمین و نگهداری سگ‌های ولگرد با وی همکاری می‌کند.

به نظر می رسد پس از گذشت چند ماه، شهرداری دهاقان با این فرد به مذاکره نرسیده است، چراکه مردم همچنان از بابت حضور وقت و بی وقت سگهای ولگرد ناراحت وبرای امنیت خانواده و کودکان خود نگران هستند.

در این ارتباط یک شهروند دهاقانی ساکن مسکن مهر در این باره اظهار داشت: هنوز در سطح شهر دهاقان جولان سگ‌های ولگرد تعجب همه را بر می‌انگیزد که چرا و به چه علت در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر سگ‌ها بدون ترس و در نهایت آرامش قدم می‌زنند و به راحتی از کنار انسان‌ها می‌گذرند.

علی رمضانی افزود: رعب و وحشت مردم از وجود سگ‌های ولگرد منجر به برهم زدن آرامش و امنیت آنان شده است و بسیاری مواقع افراد را در حال فرار از دست سگها ملاحظه می‌کنید.

رمضانی گفت: گردش سگ‌ها در سطح شهر در تمام روز حتی صبح‌ها قابل مشاهده است و همین امر بیشتر منجر به ترس و وحشت شده است.

رضا علوی دیگر شهروند دهاقانی نیز در این باره اظهار داشت: سگ‌های ولگرد در دهاقان یک مشکل جدی قلمداد می‌شود.

علوی وجود سگ‌های ولگرد را سبب رعب و وحشت مردم دانست و افزود: این مشکل این‌قدر بزرگ و پررنگ شده است که حتی دانش‌آموزان در راه مدرسه دچار و وحشت می‌شدند و والدین هم همیشه نگران هستند.

شهروند دهاقانی تصریح کرد: گاهی مواقع فردی به تنهایی در یک کوچه در حال گذر است که با حضور چند سگ مواجه می‌شود و در نهایت استرس و وحشت باید از کنار این حیوانات بگذرد و باید این احتمال هم داده شود که شاید سگی و وحشی باشد و به انسان‌ها حمله کند.

اما در گفت و گویی دوباره با مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان، وی این بار از تخصیص مکانی برای نگهداری سگها در خارج از شهر سخن می گوید.

داریوش یزدانی اظهار داشت: با توجه به وجود سگ‌های ولگرد در دهاقان، تصمیم بر زنده‌گیری و نگه داشتن سگ‌ها در مکانی ویژه آنان بود تا از شهر دور باشند اما چون این کار تا کنون در شهرستان انجام نشده بود تصمیم بر آن شد که خود شهرداری دهاقان متولی این کار شود.

یزدانی افزود: به این منظور در منطقه‌ای نزدیک کوه و دور از سطح شهر مکانی به این کار اختصاص داده شد و هم اکنون سگ‌های ولگرد به در این مکان نگهداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای این امر تا کنون حدود ۳۰۰ میلیون تومان توسط شهرداری هزینه شده و تفنگ بی‌هوش کننده خریداری شد تا امکان حمل سگ‌ها بدون آزار و اذیت به این مکان باشد و هر شب مأموران شهرداری در سطح شهر مشغول گشت هستند و به محض مشاهده و رؤیت سگ اقدام به بیهوش کردن آن می‌کنند و سگ را به مکان مخصوص خود منتقل می‌شود.

مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان ادامه داد: دامپزشک به طور مداوم مشغول رصد و معاینه حال سگ‌ها است تا فاقد بیماری باشند و به همه سگ‌های دارو و آمپول مربوطه تزریق شده است و در وضعیت خوبی به سر می‌برند.

یزدانی گفت: همچنین شهرداری دهاقان قبل از اقدام به این عمل، با نصب بنرهایی در سطح شهر اعلام نمود؛ افردای‌که دارای سگ هستند حتماً اقدام به جمع‌آوری آن در سطح شهر کنند زیرا همه سگ‌های ولگرد جمع‌آوری خواهند شد.

وی ادامه داد: در اطراف این مکان فنس کشی شده و سگ‌های نر و ماده از هم جدا شده‌اند و هر روز آب و غذای کافی در اختیار آنان قرار می‌گیرد و خوشبختانه از دیدگاه ما با همت و تلاش شهرداری دهاقان این امر با موفقیت انجام شد.

به نظر می رسد به هر دلیلی این اقدام شهرداری در جمع آوری سگهای ولگرد، تاثیرگذار نبوده است، باید توجه کنیم که به هر حال رفع مشکلی که سالهاست گریبانگیر مردم بوده است یک یا دو ماهه رفع نخواهد شد و تعداد زیاد سگ ها مانعی برای رفع کامل مشکل در کوتاه مدت است.

از سویی با توجه به اینکه متاسفانه برخی افراد از شهرهای مجاور اقدام به رهاسازی سگ‌های ولگرد در حاشیه دهاقان می‌کنند، هنوز جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر به خوبی دیده می‌شود و پس از یک کاهش موقت، اکنون بار دیگر در حال اضافه شدن نیز هستند؛ در این راستا به نظر می رسد برای رفع این مشکل باید چاره ای اساسی اندیشیده و از مردم محلی نیز استمداد شود تا از ورود و جولان مجدد سگ‌های ولگرد به دهاقان جلوگیری شود.

تجربه نشان می دهد در این موارد استفاده از خرد جمعی و کمکهای مردمی بسیار تاثیرگذارتر از اقدام صرف یک نهاد خواهد بود که شاید از حمایتهای مراکز استانی نیز در این زمینه چندان برخوردار نباشد.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=3655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.