• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8

۵۰ هزار متر مربع از حریم و بستر رودخانه‌های سمیرم رفع تصرف شد

  • کد خبر : 8343
  • 13 شهریور 1401 - 8:47
۵۰ هزار متر مربع از حریم و بستر رودخانه‌های سمیرم رفع تصرف شد
سیناخبر- مدیر منابع آب سمیرم از آزادسازی و رفع تصرف ۵۰ هزار مترمربع از حریم و بستر رودخانه‌های این شهرستان در سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه سیناخبر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به نقل روح‌الله اکبری افزود: تنها در سال قبل سه هزار و ۵۰۰ متر مربع از حریم و بستر رودخانه مهرگرد این منطقه از دست مُتصرفان آزاد شد.

وی ادامه داد: تخلفات و ویلاسازی‌ها در حریم و بستر رودخانه‌های سمیرم مانند حوضه زاینده‌رود و شهر باغبهادران در شهرستان لنجان گسترده نیست اما دریافت حکم قضایی برای قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز، باغات، ویلاسازی و فنس کشی‌ در حریم منابع آبی این خطه، بسیار مشکل‌ساز است.

اکبری خاطرنشان کرد: زنگ خطر دست‌اندازی‌ به حریم و بستر رودخانه‌های شهرستان از سال‌ها پیش به صدا درآمده و این تخلفات در حال گسترش است و اگر فکر عاجلی برای آن نشود و تیم های نظارتی حضور نداشته باشند، میزان تخلفات نیز افزایش خواهد یافت.

مدیر منابع آب سمیرم، کمبود نیرو را یکی از چالش‌های اداره امور آب این شهرستان دانست و اظهار داشت: با توجه به گستردگی این شهرستان، بدلیل کمبود نیرو، نظارت بر وضعیت منابع آب بویژه آب‌های سطحی در همه شهرهای این شهرستان دشوار بوده و همین امر نیز سبب افزایش تخلفات در حوزه آب شده است.

اکبری یادآور شد: از سال ۹۸ تا به حال ۳۳۱ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان پُر و مسدود شده است.

وی ادامه داد: فقط در سال ۱۴۰۰، پُرکردن بیش از ۸۲ حلقه چاه غیرمجاز باعث صرفه‌جویی و برگشت ۱.۸ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها و کمک به تقویت آب های زیزمینی شد که در استان، بیشترین میزان صرفه جویی به شمار می‌رود.

اکبری با بیان اینکه برآورد ما وجود بیش از یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان سمیرم است، گفت: تاکنون نزدیک به ۸۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در این منطقه شناسایی شده است.

شهرستان سمیرم واقع در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان با داشتن رودخانه‌های متعدد از جمله حسین‌آباد، ماربر و شمس آباد، سه سد حنا، قره آقاچ و کمانه، چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبرکیخا، سمیرم، وردشت و کمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ در جنوب کشور محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=8343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.