• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
23

گرما و باد شدید، عامل گل ندادن درختان سیب سمیرم شد

  • کد خبر : 4647
  • 28 فروردین 1401 - 12:24
گرما و باد شدید، عامل گل ندادن درختان سیب سمیرم شد
سیناخبر- کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی سمیرم گفت: گل ندادن یا کاهش گل‌دهی درختان سیب چندین علت دارد که مهم‌ترین آنها وزش بادهای شدید و گرما است.

به گزارش روز یکشنبه سیناخبر کیارش سامی گفت: امسال پدیده کاهش گل‌دهی و حتی عدم گل دادن درختان سیب در باغ‌های متعددی در شهرستان مشاهده شد. این پدیده کم سابقه علل و عوامل زیادی دارد که برخی از آن‌ها را می‌توان اصلاح و یا درمان کرد. ضمن اینکه برخی دلایل همیشگی و پایدار نیستند.

سامی گفت: برخی سال‌ها به دلایل ویژه مانند وزش باد‌های بسیار شدیدی که در اسفند سال ۱۴۰۰ و اوایل فروردین امسال اتفاق افتاد، گل‌دهی کمتر می‌شود که راه درمانی هم ندارد.

به گفته وی با انجام برخی اقدامات می‌توان از این دست پدیده‌ها پیشگیری کرد. تغذیه مناسب، هرس اصولی، آبیاری به موقع و گذراندن دوره سرما به تعداد ساعت‌های لازم از جمله این عوامل است.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی سمیرم گفت: برخی عوامل دیگری هم وجود دارد که گاهی نمی‌شود از آن اجتناب کرد چراکه این عوامل قهری و طبیعی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به وزش باد در سال گذشته اشاره کرد.

سامی افزود: وزش باد شدید هنگام تمایزیابی اندام‌های زایشی گیاه بود که به عدم ذخیره سازی کربوهیدرات‌ها در اندام‌های اصلی منجر شد و از طرفی اندام‌های زایشی کربوهیدرات نیز ذخیره کافی برای نمو در زمستان نداشتند و به جای گل دادن، برگ‌های تجمعی دادند.

وی معتقد است: گرمای بی‌سابقه در فصل تابستان سال گذشته نیز از جمله مواردی است که از تمایزیابی و تشکیل اندام بارده درختان و گیاهان جلوگیری کرد. البته عامل «سال آوری» هم یکی از دلایل اصلی کاهش گل‌دهی در برخی باغ‌ها به‌ویژه درختان سیب گلدن بوده و درختان سیب گلدنی که سال گذشته بار زیادی داشتند امسال کمتر گل داده‌اند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=4647

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.