• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
31

کتابخانه تخصصی دفاع مقدس دانشگاه آزاد شهرضا تنها کتابخانه مستقل و تخصصی دفاع مقدس در سطح استان اصفهان است

  • کد خبر : 1292
  • 06 مرداد 1398 - 10:09
کتابخانه تخصصی دفاع مقدس دانشگاه آزاد شهرضا تنها کتابخانه مستقل و تخصصی دفاع مقدس در سطح استان اصفهان است
سیناخبر- کتابخانه تخصصی دفاع مقدس دانشگاه آزاد شهرضا تنها کتابخانه مستقل و تخصصی دفاع مقدس در سطح استان اصفهان است.

به گزارش سیناخبر، یکی از راه های سعادت بشری آگاهی داشتن و آگاه بودن در تمام مسائل است که کتاب و کتاب‌خوانی امری مقدس و بسیار ارزنده برای پیشرفت و سعادت آن جامعه است.

پرداختن به مسئله کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه یکی از مهمترین دغدغه‌های اصلی به شمار می رود پس به همین جهت ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه در اقصی و نقاط کشور یکی از ملزومات اساسی به شمار می رود که خوشبختانه این امر مهم چند سالی است که بیش‌ازپیش در کشور ما رونق گرفته است و کتاب‌خوانی باید به گونه فرهنگ سازی شود که به عنوان بهترین امر در زندگی ما احساس شود.

در این راستا بر آن شدیم تا مصاحبه ای با یکی از فعالین حوزه دفاع مقدس و موسس کتابخانه تخصصی دفاع مقدس داشته باشیم.

در ابتدا خود را برای مخاطبان سیناخبر معرفی بفرمایید.

به نام خدا.

کاش بودم چون کتاب افتاده در کنجی خموش     ” تا نگردد روبرو جز مردم دانا مرا “

اینجانب اصغر سبزواری از نیمسال اول ۹۳ – ۹۲ با مدرک فوق لیسانس رشته روابط بین الملل به عنوان مدرس درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا مشغول به تدریس شدم و از سال ۹۴ به عنوان دانشجوی دکترای رشته سیاستگذاری در این دانشگاه پذیرفته و هم اکنون مشغول مطالعات رساله دکترای خود با موضوع “سیاست های نظامی ایران در دفاع مقدس از منظر سیاستگذاری عمومی” هستم.

‏چگونه به فکر تاسیس کتابخانه تخصصی دفاع مقدس افتادید؟

 در اولین ترم تدریس خود در این دانشگاه متوجه شدم که اغلب دانشجویان که موظف بودند برای درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، تحقیق و پژوهش انجام دهند، از طریق اینترنت و کافی نت اقدام به  copy- paste می نمایند که اغلب تکراری و نادرست است و کمتر از کتاب به عنوان مرجع استفاده می شود. لذا جهت رفع این نقیصه و بهتر بگویم معضل بر آن شدیم که بنا به قداست درس دفاع مقدس و به منظور هر چه بهتر انجام شدن کار، تحقیقات دانشجویان با استفاده از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس صورت گیرد.

‏این طرح به صورت تهیه کتاب توسط دانشجو (به صورت انفرادی یا گروهی) و سپس مطالعه و تلخیص و ارائه در کلاس و در پایان اهدای کتاب به کتابخانه صورت گرفت. از ابتدای بهمن ماه سال ۹۲ به صورت آزمایشی انجام شد و در ترم های بعد نیز این کار با موفقیت تکرار گردید و هم اکنون حدود ۱۰ ترم از شروع کار میگذرد.

‏از اهداف و محاسن این کار برایمان بگویید.

۱٫ جلوگیری از هدر رفت هزینه های بی بهره و گزاف دانشجویان در امر تهیه تحقیقات یکسان و بدون استفاده (تقلیل حدود یک سوم تا یک پنجم هزینه)

۲٫ دسترسی دانشجویان به منابع مستند و اول دستی و آمار و ارقام و مطالب صحيح و قابل استناد

۳٫ آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان و خانواده های آنها با رزمندگان، علوم و معارف دفاع مقدس، مناطق جنگی ،عملیات ها، سبک و سیره زندگی شهدا ، ایثارگران

۴٫ شناخت ناشرین ، نویسندگان و مؤلفین این حوزه و تشویق ایشان از طریق خرید محصولات ارزشمند آنان

۵٫ ترغیب کتابفروشی ها به تهیه و تکمیل کتب دفاع مقدس و رونق بخشی به آن

۶٫  مشارکت داوطلبانه دانشجویان در امری عام المنفعه و ارزشمند

۷٫ سهولت نسبی و مفید برای دانشجو در انجام تحقیق و برای استاد در امر ارزیابی سریع و منصفانه

۸٫ امکان بهره گیری توامان دانشجویان ترم های بعد، اساتید ، محققین و عموم علاقمندان از کتب کتابخانه

۹٫  امکان گرایش تحقیقات به سمت تلخيص ، مقایسه پردازی و نقد کتب موجود و نیز امکان انجام فعالیت در زمینه تبدیل کتب به کتاب های گویا و دیجیتال (منوط به کسب اجازه از مؤلف و ناشر)

۱۰٫  تشویق و ترغیب غیر مستقیم و داوطلبانه ی دانشجویان در جهت ارتقاء سطح مطالعه

۱۱٫ افزایش سطح كتب (تخصصی) کتابخانه های عمومی و دانشگاهی.

 از اهداف این کار می باشد.

چند جلد کتاب در کتابخانه موجود است؟

 این کتابخانه که از نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۳-۹۲ آغاز بکار کرده، تاکنون حدود ۳ هزار جلد کتاب با بیش از ۲ هزار عنوان دارد که بواسطه تخصصی بودن کتب رقم قابل توجهی است.

‏ویژگی این کتابخانه نسبت به کتابخانه های دیگر چیست؟

 اولا این کتابخانه، تنها کتابخانه مستقل و تخصصی دفاع مقدس در سطح استان اصفهان است که شاید بتوان گفت تعداد کتب تخصصی این کتابخانه از تعداد کل کتابهای مجموع کتابخانه های عمومی سطح استان در حوزه دفاع مقدس بیشتر است. دوما از نظر سبک کار نیز در سطح کشور نادر بلکه بی بدیل ، چراکه بیش از ۸۰ درصد کتاب ها بصورت داوطلبانه توسط دانشجو تهیه، اهدا و به نام ایشان در پشت جلد هر کتاب ثبت گردیده و به عبارتی، هر کتاب معرف یک دانشجو است که با خرید یا واگذاری انبوه بسیار متفاوت است.

‏میزان استقبال دانشجویان و مراجعین به کتابخانه چقدر است؟

 هم اکنون نظر به ناشناخته بودن کتابخانه در سطح شهر، طبعا اغلب مراجعین را دانشجویان درس دفاع مقدس خودم و به ندرت دیگر اساتید و سایر دانشجویان تشکیل میدهند. اما علیرغم آن، تعداد کل مراجعین از نیمسال اول سال تحصیلی ۹۵-۹۴ تاکنون ۶۷۲ نفر بوده که شاید آمار تعجب آمیزی فرض شود.

وضعیت کتابخوانی را بین دانشجویان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت کل کتابخوانی به نسبت ضعیف است. از دلایل اهتمام ما به این کار نیز، یکی ترغیب دانشجویان به خرید کتاب و سپس کتابخوانی بود حتی اگر به بهانه و الزام به تحقیق و پژوهش باشد. قدم بعدی این است که انشاء الله دانشجویان را به مطالعه و تلخیص و سپس به سمت دیجیتال و گویاسازی کتاب های موجود سوق دهیم .

در راه اندازی کتابخانه چه نهاد هایی به غیر از دانشگاه کمک‌تان کردند؟

 حدود ۲۰ درصد کتب را ارگان هایی مانند بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و  بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرضا و استان، بسیج ناحیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اداره کتابخانه های عمومی شهرضا، کتابخانه شهید سوداگر و کتابخانه باغ موزه دفاع مقدس تهران و دیگر اشخاص اهدا کرده‌اند.

از این فرصت استفاده می کنم و آمادگی این کتابخانه را جهت دریافت کتب اهدایی حوزه دفاع مقدس از عموم شهروندان عزیز خصوصا خانواده های معظم شهدا و جامعه ایثارگر اعم از رزمندگان، جانبازان و آزادگان که احیانا دارای کتاب های مازاد در این زمینه هستند، اعلام نمایم.

اثرگذاری این کتابخانه و پژوهش سرای دفاع مقدس تا چه حد است؟

 علاقمندان می توانند با سرچ اینترنتی در گوگل با عنوان “پژوهش سرای دفاع مقدس” www.old.iaush.as.ir/defence به لیست کتاب های کتابخانه دسترسی یابند. همچنین خاطرات نابی از رزمندگان شهرضا به همراه خاطرات طنز و آثار فاخری در شعر و خاطره و دلنوشته ارسالی از سوی دانشجویان و دیگر مخاطبین به همراه مقالات ویژه دفاع مقدس موجود است. در این سامانه کادری با عنوان نظرکاربران در هر قسمت قرار گرفته که نظرات خوبی از دانشجویان، مولفین، ناشرین سطح کشور با بیش از ۵۰۰۰ کامنت دارد. تعداد کل مراجعین به این سامانه تاکنون  بیشتر از ۲۶۵ هزار است.

برای جلوگیری از تحریفات که امروز در حوزه دفاع مقدس پیش آمده چه راهکارهایی را پیشنهاد می دهید؟ 

بیشترین نقش را درس ۲ واحدی دفاع مقدس دارد که به صورت آکادمیک در سطح دانشگاه‌ها ارائه می شود و باعث شبهه زدایی از نسل جوان و پاسخ به سوالات ایشان به صورت صحیح و اصولی می گردد. جالب است بدانید در هر سال حدود ۱۰ هزار دانشجو فقط در استان اصفهان این درس را پاس میکنند و آمار دانشگاه آزاد شهرضا از سال ۱۳۸۷ تاکنون ۴۳۶۳ نفر است اهمیت در این است که این قشر، مدیران و فرهنگ سازان آتی کشورند. 

یکی دیگر از روش های مقابله با تحریفات دفاع مقدس، دایر کردن کتابخانه های تخصصی و ارتقاء سطح کمی و کیفی مطالعه علاقمندان است. در کنار آن،  همایش های ویژه  ایثارگران و نیز خاطره نویسی، روایتگری، راهیان نور، زیارت مرقد مطهر شهدا و تکریم و سرکشی از خانواده های ایشان باید مد نظر متولیان امر باشد. به نظر من، ارتباط مستمر با روحانیون آگاه، مساجد و مجالس روضه و جماعات مذهبی در تحکیم عقاید نسل جوان به اسلام و انقلاب ضروری است.

یک کتاب خوب حوزه دفاع مقدس چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کتاب خوب باید حتما خلاء بین تاریخ شفاهی جنگ که با خاطره گویی بیان می شود و نقد جنگ که عمدتا با غرایض سیاسی اقامه می گردد را پر کند. کتاب های تخصصی با بیان تحلیلی و ظاهرساختن نقش مدیریتی و عقلانی آن، قادر است سوالات نسل جوان امروز که به موشکافی جنگ و رخدادهای آن نیاز دارد  و با بیانات بعضا ضد ونقیض در رابطه با آن به انحراف می گراید را پاسخ گوید. 

آینده کتابخانه را چگونه می بینید؟

امید داریم با تشویق خانواده ها به اهدای  کتاب و انتقال کتابخانه به مکانی مناسبتر، زمینه را برای گسترش کتابخانه برای علاقه مندان به خصوص رزمندگان و ایثارگران فراهم کنیم تا با حضور این افراد در محیط دانشگاه و ملاقات های حضوری با دانشجویان، بسیاری از سوالات و شبهات نسل جوان پاسخ داده شود و همچنین عموم مردم بتوانند از فضای این کتابخانه بخوبی استفاده کنند.

حرف و سخن پایانی شما؟

تشکر از خبرگزاری سیناخبر و شما که زحمت این مصاحبه را کشیدید.تشکر می کنم از کلیه مسئولین دانشگاه خصوصا ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر نعیمی که ما را در تجهیز و توسعه این کتابخانه یاری می کنند. از کلیه دانشجویان فهیمی که در این مهم یاری رساندند و نیز مسئولین شهرستان قدردانی می شود. از نماینده محترم شهرستان سرکار خانم محمودی تقاضامندیم تا پیرو نامه نگاری های انجام شده، هماهنگی لازم را در جهت برخورداری از کتب اهدایی کتابخانه مجلس شورای اسلامی فراهم نمایند. همچنین از طریق دانشگاه باید نامه نگاری با باغ موزه دفاع مقدس و همچنین کتابخانه های عمومی شهرضا و استان جهت انتقال کتب اهدایی خود به این کتابخانه صورت پذیرد. فرمانداری و شهرداری و شورای محترم شهر و آموزش و پرورش نیز می توانند در این زمینه همکاری های شاخص و مورد انتظاری را داشته باشند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=1292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.