• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
25

پنج سوال کلیدی که هر شب قبل از خواب باید از خودتان بپرسید

  • کد خبر : 4802
  • 04 اردیبهشت 1401 - 12:21
پنج سوال کلیدی که هر شب قبل از خواب باید از خودتان بپرسید
سیناخبر- در این گزارش پنج سوال کلیدی را که هر شب قبل از خواب باید از خودتان بپرسید مطرح خواهیم کرد.

پرسیدن و یافتن پاسخ‌ها کلید دانایی است. گاهی پاسخ دادن به چند سوال کلیدی درباره مسائل مختلف زندگی می‌تواند چیز‌های زیادی را برای شما روشن کند. زمانی که به خواب می‌روید بهترین زمان برای فکر کردن به این سوالات کلیدی و بنیادین است، در این زمان ذهن شما بازتر است و افکار شما بهتر می‌تواند بال و پر بگیرند و در نتیجه شما می‌توانید با مطرح کردن چند سوال کلیدی زندگی روزمره خود را مرور کنید و برای یک روز جدید و پربار آماده شوید.

در این مطلب پنج سوال کلیدی را که هر شب قبل از خواب باید از خودتان بپرسید مطرح خواهیم کرد. با پرسیدن این چند سوال کلیدی و پاسخ دادن به آن‌ها شما دید بهتری به زندگی خود خواهید داشت و با آرامش بیشتری برای آینده برنامه ریزی خواهید کرد.

سوال کلیدی اول: امروز در مورد خودم و زندگی‌ام چه چیزی یاد گرفتم؟

هر روزی که از عمر شما می‌گذرد فرصت‌های جدیدی برای وسعت دادن به دید و ذهن شما فراهم می‌کند. شما قرار نیست قبل از خواب به سوالات فلسفی ذهنی خود پاسخ دهید و خوابتان را آشفته‌تر کنید بلکه کافی است به درس‌های جدیدی که در آن روز فراگرفته‌اید بپردازید. آیا با الگوی تکراری خاصی در زندگی خود مواجه شده‌اید؟ چه چیزی باعث شکل گرفتن این الگو شده است.

آیا مشکلی وجود دارد که فقط برای شما رخ می‌دهد و دیگران با آن درگیر نیستند؟ چه چیزی باعث به وجود آمدن این مشکل شده است؟ با پرسیدن چنین سوالاتی از خودتان، بسیاری از اشکالاتی که در زندگی شما وجود دارد مثل صبور نبودن، برنامه ریزی ضعیف، بی‌دفاع بودن و نبود اعتماد به نفس خود را نشان خواهند داد. به این ترتیب شما به جای گله و شکایت و متهم کردن دیگران می‌توانید برای حل این مشکلات اقدام کنید، کتاب‌های جدیدی مطالعه کنید، در سمینار‌های مفید شرکت کنید و یا رفتار‌ها و عادات خود را بر اساس چیز‌های جدیدی که کشف کرده‌اید تغییر دهید تا نتایج بهتری بگیرید.

سوال کلیدی دوم: امروز چه اتفاقات مثبتی برای من رخ داد؟ (حداقل سه مورد)

اگر همیشه عادت دارید به چیز‌های بد و منفی در زندگی خود توجه کنید با این سوال می‌توانید این عادت را ترک کنید. هر چیزی جنبه‌های مثبتی هم دارد و اگر خوش بین باشید می‌توانید با توجه کردن به کوچک‌ترین چیز‌ها هم حس خوبی در مورد زندگی خودتان پیدا کنید، به طور مثال پیدا کردن یک جای پارک خوب، کثیف کاری نکردن حیوان خانگی یا حتی لذت بردن از یک هوای آفتابی و دلپذیر. با انجام دادن این کار به تدریج عادت می‌کنید که روی چیز‌های خوب تمرکز کنید و با شکرگزاری از داشته‌ها و چیز‌های کوچک، امید و شادی را به زندگی خود بازگردانید.

توجه کردن به چیز‌های مثبت به جذب چیز‌های مثبت بزرگ‌تر منجر می‌شود و زندگی شما را به سمتی هدایت خواهد کرد که مشتاق آن هستید. وقتی هر شب اتفاقات خوب زندگی خود را مرور می‌کنید تمرکز شما از اشتباهات و اتفاقات بد منحرف می‌شود و نوعی آگاهی در شما به وجود می‌آورد که به قدرتمند شدن و شادتر شدن شما در زندگی منجر می‌شود. فراموش نکنید که خوش بینی به معنای ساده لوحی نیست بلکه افراد خوش بین، سالم‌تر و شادتر هستند و بیشتر از افراد بدبین عمر می‌کنند.

سوال کلیدی سوم: امروز چه کمک یا خدمتی انجام دادم؟

پرسیدن این سوال تمرکز شما را از خودتان منحرف کرده و به سمت اطرافیان شما معطوف می‌کند به این ترتیب از خودمحوری و خودخواهی ذاتی شما کاسته می‌شود. به جای این که از خودتان بپرسید امروز چه کاری انجام داده‌اید سوالات را بر محور دیگران مطرح کنید مثلا “امروز چه کمکی به بقیه کردم؟ ” اگر پاسخی درخور برای این پرسش داشته باشید تجربه اجتماعی شما نیز از زندگیتان بهتر و قوی‌تر خواهد شد. لازم نیست کار بزرگ و دشواری انجام داده باشید، نگه داشتن در آسانسور، لبخند زدن به یک کودک غریبه، گوش دادن به حرف دیگران و یا راه دادن به یک ماشین در بزرگراه هم می‌تواند در لیست کار‌های مثبت شما جای بگیرد.

با هر پاسخ صادقانه‌ای که برای این سوال پیدا می‌کنید احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت، مطالعات نشان داده است که نوع‌دوستی میزان هورمون کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد و ترشح اکسی توسین را تقویت می‌کند. همان طور که می‌دانید کورتیزول باعث تسریع پیری می‌شود در حالی که اسکی توسین هورمون شادی و خوشحالی است. علاوه بر این، کمک به دیگران باعث تقویت روابط اجتماعی شما می‌شود پس سعی کنید سراغ کسی بروید که روز بدی داشته است و سعی کنید به او شوق و انگیزه بدهید، به جای این که در مورد نامرتب بودن اتاق اداره غر بزنید خودتان دست به کار شوید و اتاق را مرتب کنید بدون آن که توقعی از کسی داشته باشید. خواهید دید که این کار‌ها مشکلات و بار‌های روزمره را به اتفاقاتی خوب و سازنده تبدیل خواهند کرد و شما را از جایگاه یک قربانی به جایگاهی برتر خواهند رساند که کنترل اوضاع را در اختیار دارد.

سوال کلیدی چهارم: آیا امروز کاری انجام دادم که مرا به اهداف و آرزوهایم نزدیک کرده باشد؟

هر شب وقتی به رختخواب خود می‌روید این سوال را از خودتان بپرسید، با این کار حداقل برای داشتن یک پاسخ درخور و مناسب، سعی خواهید کرد در طول روز فعال‌تر باشید و برای رسیدن به اهدافتان بیشتر تلاش کنید. در واقع این کار می‌تواند یک انگیزه برای تلاش و کوشش شما باشد، چون انگیزه‌های معمول، اثر موقتی دارند و پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شوند، اما یادآوری این اهداف و انگیزه‌ها هر شب قبل از خواب می‌تواند به تثبیت و ماندگاری آن‌ها در ذهن شما کمک کند. لازم نیست حتما گام‌های بزرگ و چشمگیری برای رسیدن به اهداف خود برداشته باشید، حتی گام‌های کوچک و نه چندان چشمگیر هم می‌تواند پاسخ شما به این سوال باشد مثلا اگر هدف شما کاهش وزن است نخوردن کیک صبحانه یا یک پیاده روی ده دقیقه‌ای پس از ناهار می‌تواند شما را به اندام متناسب نزدیک‌تر کند.

یا اگر به دنبال فرصت کاری ایده آل خود هستید پر کردن یک فرم ثبت نام آنلاین در سایت استخدام یا ثبت نام در کلاس مهارتی که برای این شغل لازم است می‌تواند یک گام هر چند کوچک به سمت هدف شما باشد. همین گام کوچک می‌تواند شما را از حس ناامیدی و بی‌فایده بودن نجات دهد و قدرت لازم را به شما بازگرداند.

سوال کلیدی پنجم: فردا روی چه چیزی تمرکز خواهم کرد؟

و، اما آخرین و مهم‌ترین سوال، فردا هم روز دیگری است و اگر امروز برای شما به اندازه کافی ثمربخش نبوده است باید از آن درس بگیرید و فردای بهتری برای خودتان بسازید. آگاه بودن از شرایطی که در آن قرار دارید و برنامه ریزی برای آینده مهم‌ترین گام برای پیشرفت است و ذهن شما را برای عمل کردن آماده می‌کند. خودتان را تصور کنید که صبح فردا با اعتماد به نفس بالا از خواب برمی‌خیزید و با مشکلاتی که پیش روی شما هستند مبارزه می‌کنید، این کار روی ضمیر ناخودآگاه شما اثر مثبتی خواهد داشت و حتی ممکن است راه حل مشکلات در خواب به شما الهام شود!

مثلا اگر جلسه کاری مهمی خواهید داشت در مورد چیزی که قرار است بپوشید فکر کنید و لباس‌های خود را انتخاب کنید. اگر در این جلسه با واکنشی منفی مواجه شوید چه خواهید کرد؟ اگر اعتماد به نفس پایینی دارید چطور برای تقویت آن اقدام خواهید کرد؟ به جای این که قربانی شرایط باشید خودتان را از قبل آماده کنید و اهداف و آرزو‌های خود را به خاطر آورید، سردرگمی‌های ذهنی را کنار بزنید و با دیدی باز به استقبال آینده بروید. همه چیز را نمی‌توان پیش بینی کرد، اما می‌توان برای احتمالات آماده بود.

این سوالات مهم‌ترین و اساسی‌ترین سوالاتی هستند که می‌توانید شب‌ها قبل از خواب از خودتان بپرسید و ذهن و زندگی خود را از این طریق شکل دهید. اما تنها سوالاتی که می‌توانید بپرسید این پنج سوال نیستند، سوالات دیگری هم هستند که پرسیدن آن‌ها می‌تواند مفید و موثر باشد مثل: من برای چه چیز‌هایی شکرگزارم؟ امروز چه قدرت‌ها و توانایی‌هایی را به نمایش گذاشتم؟ امروز چه کسی به من کمک کرد؟ امروز از چه کسی تشکر کردم؟ امروز برای حل کردن کدام موقعیت چالشی اقدام کردم؟ در این اقدام چقدر قوی عمل کردم؟ سوالات بی‌شماری از این دست وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس موقعیت و شرایط خود دو یا چند سوال را انتخاب کرده و به مجموعه سوالات قبل از خواب خود اضافه کنید تا این شما باشید که کنترل زندگی را به دست می‌گیرید و آن را هدایت می‌کنید.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=4802

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.